سهم تلفات انرژی در کشور بالاتر از نُرم‌های متعارف بین‌المللی است

به گزارش رکنا، سیداحسان خاندوزی سوم شهریور در آغاز عملیات اجرایی و افتتاح ۱۱۲ پروژه شاخص توزیع برق استان مرکزی که همزمان با هفته دولت انجام شد، با بیان اینکه یکی از اقدامات امیدبخش کشور در حوزه زیرساخت و توسعه کشور تامین پایدار برق است اظهار کرد: مسیر استفاده از زیرساخت‌ها که متاسفانه در سالیان گذشته بیشتر به سمت مصرف بوده باید با مشارکت بخش‌های تولیدی به سمت بخش‌های تولیدی سوق پیدا کند.

وی افزود: این مهم امسال به شکل ویژه ‌ری مورد توجه قرار گرفته و وزارت نیرو و وزارت صمت به جد اعتقاد دارند که باید برای سال آینده و سال‌های آینده به ترتیبی عمل شود که مسئله پایداری تامین برق در اولویت و برای تولیدی‌ها به شکل ویژه تر در دستور کار قرار گیرد.

وزیر آموزش اقتصاد و دارایی تصریح کرد: نظام قیمت‌گذاری و قراردادهای منعقده با بخش‌های نیروگاهی و تولید برق کشور و چاره اندیشی برای حجم بالای تلفات انتقال که در این حوزه اعداد قابل توجهی وجود دارد، باید مورد توجه باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: امیدواریم تدابیر سطح کلان در کنار زحمات مناطق و استان‌ها و در همکاری با یکدیگر، وضعیت ناترازی را در سال های آینده به شکل کاهنده در مسیر پایدار و با ثبات قرار دهد.

فرزاد مخلص الائمه، استاندار مرکزی نیز در این آیین اظهار کرد: پروژه انتقال برق برای بیمارستان ولیعصر یکی از دغدغه‌های جدی مسئولان بود ولی مسئولان حوزه برق ظرف ۴۸ ساعت کم نظیرترین عملیات انتقال را اجرا کردند و ۹ کیلومتر کابل‌گذاری انجام شد.

 وی افزود: اقدام برجسته دیگر، انتقال آب به شهرستان تفرش است که با تنش آبی مواجه است و مشکلاتی برای تامین آب شرب این شهرستان وجود داشت، همچنین مشکل برق این شهرستان برطرف شد که ظرف هفته های آینده اجرایی می شود.

وی بیان کرد: در حوزه انرژی تجدید پذیر، در قالب برنامه تولید ۴۰۰۰ مگاواتی، ۷۰۰ مگاوات عملیاتی شده و چند مزرعه بزرگ خورشیدی در حال اجراست. فاز نخست پروژه انرژی خورشیدی شهرستان محلات نیز به زودی وارد مدار می‌شود که بزرگترین تجهیزات خورشیدی در غرب کشور است.

صبح امروز با حضور وزیر امور اقتصاد و دارایی و مسئولان استانی افتتاح دستگاه سی تی انژیو بیمارستان امیرالمومنین با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان، افتتاح و رونمایی دو اتوبوس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفت.

وزیر اقتصاد همچنین از بزرگترین پد هلی‌کوپتر و پایگاه اورژانس هوایی کشور در مجاورت بیمارستان امیرالمومنین(ع) اراک بازدید کرد.

وزیر اقتصاد: تمرکز دولت در حوزه اقتصاد بر جبران عقب ماندگی‌ ها است

سید احسان خاندوزی،امروز، جمعه، سوم شهریورماه در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با اشاره به نقش وزارت اقتصاد به عنوان دبیر هیات مقررات زدایی و تسهیل محیط کسب و کار گفت: بنا بود با اصل ۴۴، راه برای فعالان اقتصادی هموارتر شود اما با مقاومت دستگاه‌های اجرایی روبرو می‌شدیم، اما تغییر این شرایط از طریق تمرکز دادن آن اختیارات به صورت برخط و قابل رصد که از فسادها و رشوه‌ها و اهمال‌ها جلوگیری می‌کند،  یکی از اولویت‌های وزارت اقتصاد است.

 وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: محور مهم بعدی در مورد دارایی‌های دولت است که تا پیش از این دولت نقش امین اموال را داشت. ما تلاش کردیم از طریق مصوبه مولدسازی نقش فعالانه داشته باشیم و دارایی‌های خاک خورده و کم خاصیت را در خدمت پروژه‌های عمرانی و بدهی‌های دولت استفاده کنیم.

خاندوزی بیان کرد: محور بعدی، مالیات ستانی است که چهره سنتی وزارت اقتصاد را با مالیات ستانی می‌شناختند و در آن‌جا هم مسیرهای پرفراز و نشیب و پر هزینه‌ای برای فعالان اقتصادی وجود داشت. تمرکز اصلی ما در این محور روی دو کلید واژه بسیار مهم هوشمندسازی مالیات و عدالت مالیاتی است.

وی اظهار کرد: سهم مالیات ستانی از کسانی بود که تاکنون هیچ پرونده‌ای به اسم مودی مالیاتی نداشتند.  قبل از دولت سیزدهم، دو میلیون و ۹۰۰ هزار مودی مالیاتی داشتیم که به این عدد در دولت سیزدهم بیش از ۲.۵ میلیون مودی جدید اضافه شد تا بار مالیات بر گروه‌های جدید باشد.

وزیر اقتصاد توضیح داد: مجلس هم همکاری کرد که مجموعا نرخ مالیات بر تولید ۷ درصد کاهش یافت. در زمینه هوشمندسازی مالیات نیز تلاش داریم که نیاز به مواجهه رو در رو را کم کنیم و به حداقل برسانیم.

خاندوزی گفت: در حوزه‌های دیگر هم مثل شفافیت عملکرد دستگاه‌ها، در اختیار گذاشتن صورت‌های مالی ۱۱۲۴ شرکت دولتی را کلید زدیم. بالاخره مدیران شرکت‌ها باید بدانند که به دلیل مدیریت بر اموال مردم باید جوابگو باشند. موضوع ابر بدهکاران بانکی نیز حل شد و امیدواریم در سال سوم کارنامه موفق‌تری داشته باشیم.

وزیر اقتصاد در این دیدار بیان کرد: نماینده ولی فقیه در استان مرکزی یکی از ارکان ارزشمند و با سابقه و خوش سابقه و معتبر کشور در حوزه امامت جمعه و نیز حوزه اقتصادی است،  ایشان را یکی از پیشگامان حوزه اقتصادی می‌دانیم.

وی اضافه کرد: غرض اصلی ما رساندن سلام رییس جمهور به شما به دلیل همکاری‌های راهگشایی است که با دولت دارید؛ در محافل دولت از شما به نیکی یاد می‌شود.

وزیر اقتصاد عنوان کرد: هدف دیگر ما شنیدن مسائل و مشکلات و دغدغه‌های فعالان اقتصادی استان مرکزی است.

کدخبر: 922588 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟