علت تشکیل صف های طولانی پمپ بنزین چیست؟ / بنزین محدود شد که گران نشود!

به گزارش رکنا، در پی اعلام محدودیت های جدید و سقف سوختگیری بنزین با کارت جایگاه که از روز یکشنبه 22 مرداد ماه 1402 اعلام شد، شاهد تشکیل صف های طولانی خودروها در پمپ بنزین های سراسر شهر هستیم. این صف ها زمان و مکان ندارد و در همه ساعات و مناطق شهر چه اول صبح و چه آخر شب دیده می شود.

اگرچه مسئولان در این روزها به مراتب تاکید کردند که اعمال محدودیت های جدید به دلیل جلوگیری از قاچاق بنزین است و ارتباطی به کمبود بنزین و یا شایعه افزایش قیمت بنزین ندارد اما این تغییرات به تشکیل صف های طولانی منجر شده است.

شایعه گرانی قیمت بنزین ، اعمال محدودیت های جدید سوختگیری، نداشتن کارت سوخت خصوصا صاحبان خودروهای صفرکیلومتر که مجبور به استفاده از کارت جایگاه ها می شوند و از همه مهمتر قطعی نازل‌ های از کار افتاده و خارج از مدار در جایگاه های عرضه سوخت از عوامل ایجاد صف و ترافیک در برخی پمپ بنزین ها است که این عوامل همچنین به درگیری هایی بین مردم در ساعات انتظار طولانی و در فصل گرما و همچنین ترافیک شهری دامن زده و باعث کند شدن سیستم سوخت رسانی به جایگاه ها بوسیله تانکرها می شود.

قابل ذکر است که این تغییرات به نوعی در کوتاه مدت اتفاقاً به افزایش مصرف بنزین نیز دامن می زند و باعث هدررفت بنزین در صف های طولانی و بیش از یک ساعته می شود و تبعاتی از جمله تراکم خودروها در خیابان های اطراف پمپ بنزین های شهری که باعث ترافیک بیش از پیش و افزایش آلودگی در کلان شهرها خواهد شد و به دلیل افزایش تعداد دفعات سوختگیری هر خودرو که برای مثال اگر هر خودرو پیش از این در هفته یا هر ماه یک یا دو بار سوختگیری می کرد در حال حاضر باید یک بار بیشتر از قبل به پمپ بنزین ها مراجعه کند.

محدودیت های جدید و سقف سوختگیری بنزین با کارت جایگاه

در سراسر کشور 4 مدل سوختگیری بنزین وجود دارد: 15 لیتری، 20 لیتری، 30 لیتری و 40 لیتری که به فراخور مصرف استان ها و شهرستان ها متفاوت است.

در تهران سوختگیری با کارت سوخت شخصی با ۳ مدل 30 لیتری، 40 لیتری و 60 لیتری است که مدل 30 لیتری در استان تهران و مدل 40 لیتری در شهر تهران است.

سوختگیری بنزین آزاد با کارت شخصی مانند گذشته بلافاصله امکانپذیر نیست و باید با 3 الی 8 ساعت تاخیر سوختگیری صورت گیرد.

کمبود بنزین نداریم

در پی اعلام محدودیت های سوختگیری روز یکشنبه 22 مرداد ماه 1402، جواد اوجی، وزیر نفت درباره شایعات منتشر شده مبنی برکمبود عرضه بنزین گفت: هیچگونه بحث افزایش قیمت بنزین نداریم و مردم به این شایعات توجه نکنند. در روزهای اخیر در تولید نفت رکورد جدیدی زدیم؛ ۳ میلیون و ۱۹۰ هزار بشکه در روز داشته ایم. خوراک تمامی پالایشگاه های نفت  به وفور در حال انجام است. در تامین بنزین هیچگونه مشکلی نداریم؛ همه جایگاه های سوخت فعال است و هیچگونه افزایش قیمت بنزین در دستور کار امسال دولت و مجلس نیست. تعداد کارت‌های جایگاه داران را مقداری محدود کردیم؛ هر شهروند ۶۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای و ۱۵۰ لیتر بنزین ۳ تومانی دارد، هر خودرو ۲۱۰ لیتر سهمیه بنزین دارد.

شایعه کمبود یا تصمیم گرانی بنزین تکذیب شد

همچنین احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در خبری اعلام کرده بود گرانی قیمت بنزین در دستور کار دولت نیست.

نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز گفت: براساس بند هـ تبصره 14 قانون بودجه 1402، به منظور بهبود نظام توزیع بنزین و نفت گاز در کشور و کاهش قاچاق سوخت، وزارت نفت از طریق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، مکلف شده است تدبیری اتخاذ نماید که تا پایان شهریورماه ما بتوانیم حداقل 90 درصد خودرو‌های بنزین سوز و 95 خودرو‌های نفت گازسوزمان را مجاب کنیم که از کارت‌های سوخت مختص خودروی خودشان استفاده کنند.

وی افزود: به همین منظور از ابتدای سالجاری ما فرآیند تشویق مردم به استفاده از کارت شخصی را در سرلوحه کار خودمان قرار داده ایم و در دستور کار قرار گرفت.

نژادعلی گفت: با افزایش سفرهای تابستانی، به دلیل اینکه بتوانیم توزیع یکنواخت در جایگاه‌های سوخت داشته باشیم و از تعطیلی جایگاه‌ها به دلیل اتمام سوخت جلوگیری کنیم ، چون بارترافیکی در جاده‌ها عملاً افزایش پیدا می‌کند و نفتکش‌های سوخت رسان ممکن است با تاخیر به جایگاه‌های عرضه سوخت برسند، ما در هر نوبت برداشت از کارت‌های جایگاه‌های سوخت را بین 30 تا 40 لیتر درنظر گرفته ایم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی افزود: در این فرآیند هیچ دلیلی بر اینکه واقعاً بخواهد قیمت سوخت، بنزین و یا نفت گاز در جایگاه عرضه تغییر کند نیست. دولت هیچ برنامه‌ای در ارتباط با افزایش قیمت سوخت در جایگاه‌های عرضه سوخت ندارد و همچنین هیچ قانون و مصوبه‌ای هم در این راستا حاکم نیست.

وی گفت: فقط ما به واسطه اینکه بتوانیم سوخت یکنواخت و یکپارچه‌ای را در همه جایگاه‌های عرضه سوخت داشته باشیم و بتواند توزیع به صورت یکنواخت باشد این اعمال سیاست را در جایگاه‌های عرضه سوخت پیاده سازی کرده ایم و از نظر برداشت سوخت هم برای ملت عزیز ایران هیچ محدودیتی به وجود نمی‌آورد.

جزئیات سقف سوختگیری بنزین

کدخبر: 919315 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟