ایران صادرات گاز به عراق را متوقف کرد

به گزارش ناس نیوز، احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق مدعی شد که ایران گاز صادراتی به عراق را بدون اعلام قبلی متوقف کرد.

وی یکشنبه شب (۹ ژوئیه) در مصاحبه‌ای تلویزیونی ادعا کرد که ایران زمانی که دمای هوا در عراق به ۵۱ درجه سانتیگراد رسیده است، بدون اعلام قبلی گاز را قطع کرده و نیروگاه‌های ما به علت نبود گاز از کار افتاده است.

موسی افزود که نیروگاه المنصوریه و الصدر، جنوب بغداد، الرشید، التاجی، خور الزبیر و سایر نیروگاه‌ها به دلیل کاهش گاز وارداتی از ایران از کار افتاده‌اند.

سخنگوی وزارت برق عراق ادعا کرد که ایران هشداری بابت کاهش گاز نداده، عراق را با کاهش گاز غافلگیر کرده است.

وی درباره علت این کاهش گاز از سوی ایران توضیح داد که ایران در پاسخ به عراق گفته است که اموالی در عراق داریم که باید پرداخت شود.

روز گذشته، چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه از دولت عراق خواست که برای واداشتن آمریکا به آزادسازی فوری طلب‌های ایران بابت صادرات گاز اقدام کند.

در بیانیه رسمی چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه که روز یکشنبه (۹ ژوئیه) منتشر شده آمده که موضوع برق و کاهش تأمین آن در شرایط دشوار جوی و گرمای شدید هوا فشار شدیدی را بر شهروندان وارد کرده است.

در این بیانیه آمده، که چارچوب هماهنگی پس از بررسی و پیگیری این موضوع، از دولت عراق می‌خواهد که از طریق تماس وزارت خارجه با طرف امریکایی، دولت امریکا را به آزاد کردن فوری طلب‌های ایران بابت صادرات گاز به عراق و خودداری از استفاده سیاسی از این پرونده که بر معیشت شهروندان عراقی تأثیر منفی دارد وادار سازد.

شب گذشته، احمد موسی، سخنگوی وزارت عراق، مدعی شد که این وزارتخانه بدهی‌های خود به ایران بابت واردات گاز را به بانک تجارت عراق پرداخت کرده است.

وی اشاره کرد که سختی در رابطه با تحویل مبالغ به ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا وجود دارد و توافقی وجود دارد که کالا و نیازهای انسانی و واکسن به ایران تحویل داده شود.

سخنگوی وزارت برق عراق گفت که اکنون تلاش می‌کنیم و با ایران برای حل این مسئله پس از کاهش گاز ایران ارتباط داریم و هماهنگی سطح بالایی نیز برای جبران این کمبود با وزارت نفت داریم.

موسی اظهار داشت که ما آمادگی کامل نیروگاه‌ها و شبکه‌های توزیع را محقق کردیم و سیستم برق ما برای نخستین بار به آمار و ارقام متمایزی دست یافته بود و نیروگاه های ما در صورت عدم کاهش واردات گاز، برای فعالیت با ظرفیت خود آماده بود.

وزارت برق عراق هفته گذشته از کاهش ۵ هزار مگاواتی تولید انرژی در پی کاهش واردات گاز ایران خبر داده بود.

منبع: ایلنا

کدخبر: 907920 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟