تا سال آینده 13 میلیون لیتر به تولید بنزین کشور اضافه می شود

به گزارش رکنا،  مصطفی شهیر، در نشست حاشیه ای بیست‌و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت اظهار داشت: پالایشگاه مهر خلیج فارس به ظرفیت ۱۲۰ هزار بشکه در کنار پالایشگاه ستاره خلیج فارس در حال ساخت بوده و خوراک آن از میدان گازی پارس جنوبی تأمین خواهد شد.

وی افزود: قرار است با احداث این پالاشگاه ۱۳ میلیون لیتر بنزین، ۳ میلیون لیتر گازوئیل و یک میلیون نفت سفید به ظرفیت تولیدی کشور اضافه شود.

معاون فنی و مهندسی هلدینگ نفت‌وگاز و پتروشیمی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با بیان اینکه با توجه به وضعیت مصرف سوخت در کشور با یک ناترازی مواجه‌ایم، گفت: از یک صادرکننده بنزین و گازوئیل به یک واردکننده بنزین و گازوئیل تبدیل می‌شود ، در تلاشیم با بهره برداری از پالاشگاه مهر خلیج فارس، بخش زیادی از این ناترازی رفع شده و بتوانیم از خروج ارز زیادی که برای واردات فرآورده‌های نفتی صرف خواهد شد، جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به تجربه‌ای که رد ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس داشتیم، از این تجربه و مهارت برای ساخت پالایشگاه مهر خلیج فارس استفاده کرده‌ایم و با سرعت مناسب پروژه، اکنون در فاز اول، ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی و در کل پروژه ۲۵  درصد پیشرفت فیزیکی داریم.

وی تصریح کرد: برنامه ریزی ما این است که این پالایشگاه با ظرفیت کامل در سال ۱۴۰۳ به‌بهره برداری برسد.

وی افزود: در خصوص پالایشگاه آناهیتای کرمانشاه، تمامی دستورالعمل‌ها و ضوابطی که برای احداث پالاشگاه لازم است و همچنین تمامی مجوزهای لازم اخذ شده و آخرین اقدامی که صورت گرفته، جلسه‌ای بود که با حضور وزیر نفت، نایب رئیس مجلس، مسئولان صندوق توسعه ملی و سهامداران مربوطه و همچنین استاندار کرمانشاه برگزار شد و موافقت شد مدارک توجیه پذیری را به بانک عامل برسانیم، بانک سپه موافقت کرد و اخیرا از طرف بانک سپه برای صندوق توسعه ملی ارسال شده و صندوق توسعه به ما قول داده که اگر بانک عامل پذیرفت، تسهیلات به این پروژه اعطا شود.

شهیر با بیان اینکه ما حاضریم اگر صندوق توسعه ملی به هر دلیل منابع مالی نقدی نداشته باشد، به‌جای آن حواله نفتی به‌ما بدهند، گفت: ما حاضریم حواله‌های نفتی را برای پروژه آناهیتا هزینه کنیم و اگر صندوق توسعه ملی به تعهد و قول خود عملی کند، اجرای این پروژه می تواند در آینده‌ای نزدیک آغاز شود.

ایلنا

کدخبر: 894202 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟