اختیار معامله خرید چیست؟

به گزارش رکنا، به طور کلی یک اختیار خرید، این حق (و نه الزام) را به دارنده آن می‌دهد که دارایی موضوع قرارداد را با قیمت معین و در تاریخ مشخص یا قبل از آن، بخرد. یک اختیار فروش نیز این حق (و نه الزام) را به دارنده آن می‌دهد که دارایی موضوع قرارداد را با قیمت معین و در تاریخ مشخص یا قبل از آن، بفروشد.

همان‌طور که از تعاریف مشخص است، خریدار اختیار معامله هیچ اجباری برای خرید یا فروش دارایی در تاریخ سررسید ندارد. اما در طرف مقابل، فروشنده اختیار‌ معامله‌ ملزم است از تصمیم خریدار پیروی کند.

مزایای قرارداد اختیار معامله

در یک تعریف کلی می‌توان گفت که با توجه به مکانیزم اخذ وجه تضمین (مفهوم وجه تضمین در ادامه توضیح داده خواهد شد) در ابتدای ورود به قرارداد اختیار معامله که تنها درصدی از ارزش معامله را شامل می‌شود، می‌توانید بدون داشتن مبلغی به اندازه کل ارزش دارایی پایه، آن را معامله کنید و از بازدهی آن بهره‌مند شوید.

به طور مثال یک سرمایه‌گذار با پرداخت مبلغ ۱٬۰۰۰ تومان،‌ اختیار معامله ۱۰٬۰۰۰ سهم یک شرکت پتروشیمی را با قیمت توافقی ۳۵۰ تومان و با سررسید ۴ ماهه می‌خرد. تصور کنید قیمت آن سهم رشد کرده و قیمت به ۴۰۰ تومان رسیده است. در این حالت خریدار ۴۹۹٬۰۰۰ تومان (۱۰۰۰ – (۱۰٬۰۰۰ × (۳۵۰ – ۴۰۰))) در ازای پرداخت ۱٬۰۰۰ تومان سود خواهد کرد.

مزیت زمانی برای تصمیم‌ گیری

قراردادهای اختیار معامله این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کنند تا با پرداخت درصدی از قیمت سهم، جریان معامله خود را تثبیت کرده و در زمان باقیمانده تا سررسید، تصمیم مناسب را اتخاذ کنند.

کسب درآمد

چه قیمت‌ها افزایش یابند و چه کاهش، با تحلیل و پیش‌بینی صحیح می‌توان در این بازار کسب درآمد کرد. در واقع برخلاف معاملات سهام که تنها از افزایش قیمت آن می‌توان سود کسب کرد، در اختیار معامله اگر پیش‌بینی کاهش قیمت یک دارایی را در آینده دارید، می‌توانید با فروش اختیار‌ خرید و یا خرید اختیار‌ فروش، از سود آن بهره‌مند شوید. همچنین در بازارهای صعودی می‌توانید توسط موقعیت‌های خرید اختیار خرید و یا فروش اختیار فروش به سود برسید.

همینطور معامله‌گران این امکان را دارند تا بدون در اختیار داشتن سهم پایه، از نوسانات قیمت آن منتفع شوند.

کدخبر: 892634 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟