نوش جان کسی که چانگان را در سامانه یکپارچه ثبت‌ نام کرده است!

ایسنا: محمد علی تیموری در نشست خبری در مورد ابهاماتی که در مورد عرضه خودرو در بورس کالا وجود دارد توضیح داد: بورس کالا زیرساخت عرضه یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو را ندارد. بورس برای کشف قیمت بوده و توانایی عرضه تعداد محدودی از خودرو را دارد. دلیل آن هم این است که مشتری باید قیمت خود را به واسطه‌ای یا همان کارگزار اعلام کند و این واسطه خرید را انجام می‌دهد.

آیا گستردگی سامانه‌های فروش سایپا، ایران خودرو و وزارت‌خانه که باعث شده هر فردی که اینترنت داشته باشد در روستا هم بتواند ثبت‌نام کند در بورس کالا هم وجود دارد؟ خیر. چند نفر در ایران کد بورسی دارند؟ کد بورسی چیزی است که بتواند مانند سامانه عرضه در شهر‌ها و روستا‌ها نهادینه شود؟

وی ادامه داد: اگر وزیر اقتصاد دستور عرضه داده است، ما هم از عرضه در بورس استقبال می‌کنیم، من هم تمایل داشتم چانگان را در بورس عرضه کنم، قیمت خوب بفروشم، سود خوب کسب و روی کیفیت محصولات داخلی کار کنم. پس بورس زمانی می‌تواند برای یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو، ساز و کار داشته باشد که گستردگی آن به طوری باشد که هر جا اینترنت وجود دارد، امکان اخذ کد بورس کالا هم وجود داشته باشد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر اینکه خودرو با عرضه‌های دیگر متفاوت است، توضیح داد: برای مثال در مورد فولاد، فقط دو خودروساز فولاد را می‌خرند و هر دو کد بورسی دارند. یا در مورد محصولات پتروشیمی، مردم که به این محصولات نیاز ندارند. کارخانه‌ها نیاز به پتروشیمی دارند که همگی کد بورسی دارند. بورس برای کشف قیمت مناسب است. شورای رقابت و سازمان حمایت دو معیار را برای تعیین قیمت محصولات در نظر گرفته بودند، یک صورت‌های مالی و مورد دوم در نظر گرفتن سه خودروی مشابه خارجی بود، امیدواریم یک آیتم هم تحت عنوان قیمت عرضه در بورس در نظر بگیرند و این شاید روی قیمت‌گذاری بازار تاثیرگذار باشد.

فکر نکنم بتوانیم چانگان را بیشتر از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بفروشیم

تیموری در ادامه در مورد واردات خودروی چانگان و تحویل آن به متقاضیانی که ثبت نام کرده‌اند نیز اظهار کرد: به ما اعلام کردند هزینه حمل و نقل، ترخیص و گمرک را پرداخت کنید، قیمت تمام شده درب کارخانه به شما ۱۷ درصد سود می‌دهیم. از اسفند تا کنون خودرو‌ها موجود است. ما خیلی مظلومیم. همه پیش فروش می‌کنند از محل پول آن ارز می‌خرند و بعد از آن خودرو را وارد می‌کنند، در حالی که ما پولمان را جور کردیم خودرو را هم وارد کردیم و اکنون درگیر قیمت‌گذاری هستیم. در صورتی که اگر پول را اسفند میگرفتم حتما ۱۰ هزار خودروی بعدی را هم حمل می‌کردیم. زیرا پولی را از محل دارایی غیر از جریان نقدینگی وارد این کار کردیم که دوباره بلااستفاده شد، یا در گمرک است یا کشتی یا شرکت.

وی ادامه داد: اعلام کردند قیمت تمام شده درب گمرک ۹۰۰ میلیون تومان شده است، با در نظر گرفتن امور تحویل و خدمات پس از فروش یک چانگان که نزدیک ۲.۵ میلیارد تومان قیمت خواهد داشت. فکر نکنم ما بتوانیم این خودرو را بیشتر از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بفروشیم. نوش جان کسی که در سامانه ثبت نام کرده است.

کدخبر: 885190 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟