دلالان دیگر نمی‌ توانند ارز بفروشند/ توقف عرضه سکه در بورس از هفته آینده

به گزارش رکنا، امیر هامونی گفت: درحال حاضر باتوجه به مصوبه شورای پول و اعتبار و نوسانات موجود در بازار ربع‌ سکه برنامه داریم ۳۰۰ هزار ربع‌سکه از طریق مرکز مبادله ثبت سفارش و از طریق بانک‌های عامل عرضه کنیم که روش کشف قیمت آن براساس مکانیزم حراج و مشابه روش عرضه ربع‌سکه در بورس کالا خواهد بود.

مدیر پروژه مرکز مبادله ارز و طلای ایران در پاسخ دیگری مبنی بر این‌که آیا از این به بعد بازارهای دیگر غیر از مرکز مبادله، قاچاق محسوب خواهد شد و به عنوان مثال دلالان بازار نمی‌توانند خرید و فروش انجام دهند و یا کانال‌های تلگرامی نمی‌توانند تعیین قیمت داشته باشند؟ تصریح کرد: مساله قاچاق‌انگاری در این زمینه موضوع جدیدی نیست و پیش از این هم در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مورد تاکید قرار گرفته بود، اما از امروز دلالان کنار خیابان نمی‌توانند ارز بفروشند.

سامانه نیما به تامین ارز کالاهای اساسی ادامه می‌دهد

وی درباره اینکه آیا سامانه نیما به کار خود ادامه خواهد داد یا خیر؟ گفت: در سامانه نیما برای کالاهای اساسی، تجهیزات پزشکی و دارو ارز را با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تامین خواهیم کرد. اما مازاد آن در تالار حواله ارز مرکز مبادله عرضه خواهد شد که متناسب با فرآیندهای عرضه و تقاضا نرخ گذاری خواهد شد. همچنین نرخ بر اساس منابع و مصارف ارزی و متغیرهای بنیادین اقتصادی تعیین می شود.

حذف سهمیه ارز پنج هزار یورویی و جایگزینی آن با ارز خدماتی

هامونی درباره مقاصد ارز خدماتی نیز گفت: ارز ۵۰۰۰ هزار یورویی که طی هفته‌های گذشته ابلاغ شده بود و مردم می‌توانستند با کارت ملی از صرافی‌ها و بانک‌های منتخب ارز مورد نیاز خود را دریافت‌ کنند، حذف شد و به جای آن ارز خدماتی در دستور کار قرار گرفته است. در این راستا بیش از ۶۰ سرفصل ارز مورد نیاز خدماتی مردم را شناسایی کرده‌ایم که شامل اعضای مسافری دانشجویی درمانی فرصت مطالعاتی شرکت‌های هواپیمایی کشتیرانی و حمل و نقل زمینی و غیره است اما عرض پنج هزار یورویی حذف شد و جایگزین آن ارز خدماتی است که در مرکز مبادله به مردم داده می‌شود.

مدیر پروژه مرکز مبادله ارز و طلا اضافه کرد: از سوی دیگر برخی ارزها که در رسته ارز خدماتی تعریف شده‌اند سقف ندارد که می توان به هزینه فرصت های مطالعاتی، درمانی و غیره اشاره کرد چرا که درصددیم آن‌ها را بدون سقف و براساس هزینه واقعی صورت گرفته تامین کنیم.

ارز مسافرتی ۵۰۰ دلار شد

وی تاکید کرد: مسافران از امروز می‌توانند ۵۰۰ دلار از طریق بانک ملی درخواست کنند و ارز مسافرتی شان را با مراجعه به فرودگاه بین المللی دریافت کنند.

صرافی‌ ها به تدریج می‌ توانند ارز بفروشند

هامونی ادامه داد: شرکت‌هایی که ارزشان را به بانک‌ها و صرافی‌های بانکی عرضه می‌کردند در حال حاضر دیگر نمی‌توانند این کار را انجام دهند، چرا که بانک‌ها و صرافی‌های بانکی نمی‌توانند ارز را بفروشند؛ البته یکسری صنایع خاص هستند که می‌توانند برای تامین ارز مراجعه کنند که جزئیات آن در آینده اعلام می‌شود. صرافی ها نیز می توانند از کد ۵۶ خرید و فروش ارز را انجام دهند، در وهله نخست بانک ملی ارز خدماتی را عرضه می‌کند و در ادامه سایر بانک‌ها و صرافی ها نیز اضافه خواهند شد.

مدیر پروژه مرکز مبادله ارز و طلا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مرکز مبادله چه تفاوتی با بازار متشکل ارزی و دیگر مشابه های آن در گذشته دارد؟ گفت: مشکل فقط سامانه نیست اما سامانه ها نیز جزو ریز ساختارهای بازار است سامانه نیما که قرار است حجم زیادی از ارز آن در تالار حواله عرضه شود؛ به مرور زمان این سامانه ارتقا پیدا خواهد کرد و می‌تواند تا حد زیادی کمک به شرایط و فرایندها کند که برای ثبت سفارش، گواهی ثبت آماری، تامین و تخصیص ارز در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه در صددیم فرایند تخصیص ارز خدماتی به دیگر ارزها را در مرکز مبادله ارز و طلا تسریع کنیم، افزود: پیش از این تخصص ارز چند روز تا چند هفته طول می کشید اما در صددیم تا سرعت آن را در مرکز مبادله ارز و طلا افزایش دهیم.

منبع: ایسنا

کدخبر: 871515 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟