پلیس راهور بهتر است ترافیک را برطرف کند و بعد به کیفیت خودرو بپردازد / ما خود منتقد کیفیت خودروها هستیم

به گزارش رکنا، جانشین رئیس پلیس راهور به تازگی درخصوص کیفیت خودروهای داخلی انتقاداتی را مطرح کرده است. وی با بیان اینکه 17 میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد، به عدم توانایی کسب استانداردهای 85 گانه خودروهای تولیدی اشاره کرده است. خودروهایی که با اضافه کردن پلاس یا اس به نام آنها بدون هیچ تغییری و یا دو رنگ شدن خودروها تنها برای افزایش قیمت انجام می شود و فاقد کیفیت لازم است و توانسته اند استاندارد بگیرند.

آنچه مشخص است این اظهارات ارتباط مستقیمی با میزان مصرف بنزین و کاهش تصادفات در کشور دارد.

مساله دیگر اینکه در روزهای اخیر با حضور مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، وزیر حمل ونقل ونزوئلا و سفیر ونزوئلا در ایران اولین محموله هزار دستگاهی سایپا شامل خودروهای کوییک و ساینا به ونزوئلا صادر شد. آن هم در زمانی که به گفته برخی کارشناسان میزان تولید خودرو در کشور جوابگوی تقاضا نیست و همچنان عدم عرضه خودرو به میزان لازم، در افزایش قیمت ها موثر است.

از آنجا که پرسش هایی درخصوص فرآیند صادرات خودرو به کشور ونزوئلا مطرح می شود و به طور معمول شرکت های ایران خودرو و سایپا به جز افراد خاص خود را پاسخگوی خبرنگاران نمی دانند و معمولا پس از ایجاد شایعه و التهاب در جامعه مانند آنچه که برای پرایدهای صادراتی به عراق و سوریه در سال های گذشته رخ داد و گفته شد قیمت آن بسیار ارزان تر از داخل کشور به فروش رسیده است، باید منتظر ماند تا شاید روزی به برخی رسانه ها پاسخگو باشند.

در مورد اظهارنظرهای جانشین رئیس پلیس راهور، صادرات خودرو به ونزوئلا و واردات خودرو گفتگوی رکنا با امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت را بخوانید:

امید قالیباف

تولید مازاد کوئیک در کشور

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص صادرات در پاسخ به سوال خبرنگار رکنا مبنی بر اینکه آیا میزان تولیدات داخلی خودرو به میزانی هست که بتوانیم صادرات داشته باشیم، گفت: برخی خودروهای داخلی را می توانیم صادر و برخی را نمی توانیم صادر کنیم. خودروی کوئیک مازاد تولید دارد و حتی قرار است فروش لیزینگی این خودرو انجام شود تا مردم بتوانند، بخرند. خودروهایی که صادر می شود، میزان تولید بالایی در کشور دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فرآیند صادرات خودرو به ونزوئلا مانند قیمت، مشخص و شفاف است؟ گفت: این سوال را باید از شرکت خودروسازی سایپا بپرسید.

پلیس راهور بهتر است ترافیک شهری و جاده ای را حل کند / پلیس ایران تولید ملی را تخریب می کند

سخنگوی وزارت صمت درخصوص اظهارنظر جانشین رئیس پلیس راهور درباره فرسودگی و عدم کسب استانداردهای لازم خودروهای تولید داخل گفت: پلیس راهور بهتر است در گام اول ترافیک شهری و جاده ای را برطرف کند تا مردم بتوانند با آرامش رانندگی کنند و در گام دوم به کیفیت خودرو بپردازند.

وضعیت رانندگی در تهران بسیار نامطلوب است و حکومت شهر در دست موتورسواران است. پلیس راهور در ابتدا باید این مشکلات را حل کند و پس از آن می توانیم درخصوص کیفیت خودروها صحبت کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: نکته دیگر این است که تنها پلیسی که در دنیا تولید ملی خود را تخریب می کند، پلیس کشور ما است. ما خود منتقد کیفیت خودروها هستیم. همواره انتقادی که همراه یک برنامه ریزی برای اصلاح باشد، می تواند یک بسته سازنده باشد، اما وقتی گفته می شود با افزودن آپشن ها می خواهند خودروها را گرانتر بفروشند، این یعنی تخریب تولید ملی و تخریب تولید ملی شایسته پلیس ایران نیست.

برنامه وزارت صمت برای خارج کردن خودروهای فرسوده

قالیباف در پاسخ به این سوال که آیا وزارت صمت برنامه ای برای خارج کردن خودروهای فرسوده دارد، گفت: وزارت صمت یک طرح دو فوریتی به مجلس ارائه کرد. مبنای طرح این است که 1/5 درصد قیمت خودرو را به صندوق محیط زیست منتقل کنیم و از منابعی که در این صندوق ذخیره می شود به دارندگان خودروهای فرسوده تسهیلات پرداخت شود. از طرف دیگر 20 درصد ظرفیت قرعه کشی خودروها به صاحبان خودروهای فرسوده تعلق دارد.

ثبت سفارش واردات خودرو از کشورهای ممنوعه باید باطل شود!

سخنگوی وزارت صنعت درخصوص واردات خودرو گفت: در حال حاضر 12 شرکت واردکننده اعلام شده است و برای این شرکت ها مجوز صادر شده و این شرکت ها در حال اخذ ثبت سفارش از کشورهای کره، ژاپن، هند و چین هستند. قرار است 90 هزار خودرو وارد کشور شود و هنوز زمان واردات مشخص نیست، زیرا هنوز فرآیندهای مختلف در حال انجام است.

وی در پاسخ به این سوال که اگر پس از مراحل ثبت سفارش، واردات از یک کشور خاص ممنوع اعلام شود، وارد کننده چه وضعیتی خواهد داشت؟ زیرا به نظر می رسد این اتفاق باتوجه به رفتار فرانسه در قبال ایران رخ خواهد داد، گفت: اگر واردات خودرو از کشوری ممنوع اعلام شود، واردکننده ها باید ثبت سفارشی که انجام داده اند را باطل اعلام کرده و از کشور دیگری خودرو وارد کنند.

قالیباف درخصوص قیمت خودروهای وارداتی گفت: نرخ خودروهای وارداتی براساس قیمت دلار نیمایی محاسبه می شود و روزی که قرار است این خودروها تخصیص داده شود، براساس قیمت دلار نیمایی همان زمان محاسبه می شود. واردات خودرو امسال صورت می گیرد و نباید در این خصوص نگرانی وجود داشته باشد.

***

افشاگری از پشت پرده بازی جدید خودروسازان / سردار تیمور حسینی برملا کرد

کدخبر: 843119 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟