مردم که دزد نیستند ! به مردم اعتماد کنیم و کارها را دست آنها بسپاریم

به گزارش رکنا، محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور با ابلاغ آیین‌ نامه اجرایی جزء (۱) بند (ز) تبصره ۱۹ ماده واحده قانون بودجه امسال، به جواد اوجی، احسان خاندوزی و صولت مرتضوی وزیران نفت، اقتصاد و کار و همچنین مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه ماموریت داد تا عملیات فروش نفت به اشخاص مورد تأیید دستگاه‌ های اجرایی را شروع کنند.

در آیین‌نامه ابلاغی تأکید شده اشخاص مجاز، شرکت‌های بازرگانی فعال در حوزه بازرگانی بین‌المللی نفت خواهند بود. دولت امیدوار است از این کانال فروش نفت را در شرایط تنگنای تحریمی افزایش دهد.

پرسش مهمی که مطرح می شود این است که مسئولین چه باید کنند که فسادی که در این حوزه و در زمان دولت محمود احمدی نژاد رخ داد، تکرار نشود و فروش نفت در راستای منافع ملی انجام گیرد؟!

مردم که دزد نیستند!

در این خصوص فریدون عباسی دوانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، در پاسخ به خبرنگار رکنا مبنی بر اینکه مجلس چه مکانیزم ها و راهکارهایی دارد که فروش نفت به اشخاص باعث فساد نشود و اتفاق های زمان رئیس جمهوری محمود احمدی نژاد رخ ندهد، گفت: در کشور دستگاه های نظارتی فراوانی وجود دارد. مجلس می تواند در بخش تحقیق و تفحص نظارت داشته باشد و به کشور کمک کند، اما در قوه مجریه و قوه قضائیه و دستگاه های امنیتی نهادهای ناظر فراوانی وجود دارد.

بدین ترتیب که اگر یک نفر می خواهد کاری انجام دهد، ده ها نهاد بر او نظارت دارند. این مساله می تواند باعث شود که کارها کند پیش برود. ما بهتر است قوانین خود را اصلاح کنیم و به مردم اعتماد کنیم. مردم که دزد نیستند. به مردم اعتماد کنیم و کارها را دست آنها بسپاریم و از سوی دیگر دستگاه های نظارتی مراقب سودجویان باشند.

دستگاه های نظارتی تصمیم گیرنده و مجری نیستند

عباسی با بیان اینکه وقتی می گویم مردم، مرادم هم کسانی هستند که در بخش دولتی کار می کنند و هم شامل بخش خصوصی می شود، گفت: به مدیران و مردم اعتماد کنیم و نخواهیم افراد خاصی که در دستگاه نظارتی هستند، تصمیم بگیرند. آنها تصمیم گیرنده و مجری نیستند. مجری دولت است و باید به دولت و دولتی ها اعتماد کنیم، در عین حال نظارت هم با قوت در جای خود انجام شود، ولی نه نظارتی که شجاعت را از مدیران اجرایی بگیرد.

در دورانی که ما در عملیات و جنگ اقتصادی هستیم، مدیران شجاع و قابل اعتمادی باید باشند و نباید دست و پای مدیران اجرایی در این کارها بسته شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس درخصوص فروش نفت در کشور باتوجه به تحریم ها گفت: به دلیل انسجام مدیریتی که در کشور وجود دارد، طرف های خارجی نیز به انسجام مدیریت توجه دارند. این موضوع در تمام حوزه های اقتصادی کشور خصوصا در حوزه نفت و معادن، اثر مثبت و کارساز دارد. لذا مطمئنا مشتری های پایدارتری به سمت بازار ایران خواهند آمد.

مصرف بیش از اندازه بنزین آسیب زا خواهد بود

نماینده مردم کازرون در مجلس درخصوص ناترازی مصرف و تولید بنزین در کشور و همچنین فرسودگی تجهیزات و پالایشگاه ها گفت: به طور کلی هر کالایی که مصرف آن بیش از میزان تولید باشد، ما را با مشکل و آسیب مواجه خواهد کرد و باعث می شود به واردات رو بیاوریم. ما هم باید مانع قاچاق بنزین شویم و هم به مردم توصیه کنیم که در این شرایط کمک کنند.

عباسی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر باید بررسی شود که مصرف بنزین جزو ضروریات اقتصاد کشور است و حتما باید بالای 100 میلیون لیتر در روز مصرف شود تا چرخه اقتصاد بگردد یا می توانیم با صرفه جویی تا 5 الی 10 درصد کمتر استفاده کنیم و ببینیم مصرف مازاد در تولید کشور تاثیر گذار نیست و آن را مصرف نکنیم تا مجبور نباشیم به سمت واردات برویم.

واردات سرمایه ملی ما است و سرمایه ملی را باید در راستای تولید قرار دهیم و اگر در راستای حوزه های غیرتولیدی قرار دهیم، به صلاح کشور نیست، زیرا در این شرایط رفاه مردم بسیار مهم است که امکاناتی در اختیار آنها گذاشته شود تا بتوانند رشد و توسعه کشور را سرعت ببخشند.

کدخبر: 842930 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟