قوانین جدید مالیاتی کارت خوان‌ها اعلام شد/ کارت به کارت مشمول مردم عادی نمی‌شود

به گزارش رکنا، سعید توتونچی درباره اخذ مالیات از تراکنش‌های حساب‌های مالیاتی و کارت به کارت‌ها تاکید کرد: نکته بسیار مهم این است که تراکنش حساب‌های مالی و کارت به کارت کردن مردم عادی (افرادی که فعالیت تجاری و اقتصادی ندارند) مشمول اخذ مالیات نمی‌شود.

وی درباره شناسایی حساب‌های بانکی و تراکنش‌های تجاری از حساب‌های‌ غیر تجاری اظهار داشت: در راستای اجرای تکالیف قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و سایر قوانین مانند پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان به طور قطع باید حساب‌های شخصی و حساب‌های تجاری، حساب‌های مربوط به فعالیت‌های اقتصادی اعم از فعالیت‌ اشخاص حقیقی و حقوقی از هم تفکیک شوند.

معاون سازمان امور مالیاتی ادامه داد: تفکیک حساب‌های فعالیت‌های تجاری و حساب‌های شخصی از طریق خوداظهاری خود افراد و صاحبان حساب انجام می‌شود و مبنای تفکیک قوانین مصوب شده‌ است و بانک مرکزی هم در حال انجام این تکلیف قانون بودجه است.

توتونچی افزود: نحوه خوداظهاری به این گونه است که پیامکی از سوی بانک مرکزی به افراد برای تعیین حساب شخصی و تجاری ارسال می‌شود و افراد باید مشخص کنند که کدام یک از حساب‌هایشان برای مقاصد تجاری یا غیرتجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و به بانک مرکزی اعلام کنند.

وی درباره صحت خوداظهاری افراد گفت: بانک مرکزی بر اساس فعل و انفعالات و تراکنش‌ها، این حساب‌ها و ادعای افراد را راست‌آزمایی می‌کند. باید توجه داشت که حساب شخصی یک آستانه مشخصی دارد و نمی‌تواند تراکنش‌ها و واریز و برداشت آن از یک رقمی بیشتر باشد و فراتر برود و اگر افرادی مدعی باشند که تمام حساب‌های آنها شخصی است، بانک مرکزی با الگوریتم‌های طراحی شده و هوشمند، تشخیص می‌دهد که این حساب نمی‌تواند شخصی باشد.

معاون سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه دوره انکار به سر آمده‌ است، اظهار داشت: حساب یک کارمند مشخص است و یک ورودی و خروجی مشخصی دارد حال اینکه ممکن است در هر چند ماه یا چند سال یک بار ورود و خروج پول قابل توجهی برای خرید مسکن، خودرو و... داشته باشد و به طور کامل این تراکنش‌ها و موارد قابل شناسایی هستند.

توتونچی با تاکید بر اینکه حساب‌های غیرتجاری و تجاری افراد با الگورتیم‌های هوشمند بانک مرکزی قابل تفکیک است، ادامه داد: اساسا تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری مبنای قانونی دارد و تکلیف بانک مرکزی است.

وی با بیان اینکه مردم نگران مشمول شدن تراکنش‌ها و کارت به کارت‌ها به اخذ مالیات نباشند، گفت: تاکید می‌کنم که سازمان امور مالیاتی هیچ قصدی برای اخذ مالیات از تراکنش‌های حساب‌های بانکی مردم ندارد و اساسا اخذ مالیات از تراکنش‌های مردم مبنای قانونی ندارد و طبق اصل ۵۱ قانون سازمان امورمالیاتی، امکان اخذ مالیات در کارت به کارت و تراکنش‌ها وجود ندارد.

این مقام مسئول در سازمان امور مالیاتی گفت: تنها کاربرد این حساب‌ها به عنوان قرینه‌ای برای بررسی میزان و حجم معاملات و مبادلات فعالان اقتصادی است.

وی ادامه داد: همچنین میزان مالیات برای فعالان اقتصادی هم متفاوت است و مالیات فردی با حسابی که تجاری اعلام کرده و ۲ میلیارد تومان کار کرده با حساب تجاری فردی که ۲۰ میلیارد تومان کار کرده، قطعا متفاوت است.

معاون سازمان امور مالیاتی با اشاره به اقدام برخی از صنوف برای جمع‌آوری دستگاه‌های پوز و دریافت وجه از طریق کارت به کارت گفت: متاسفانه برخی از صنوف دستگاه‌های پوز خود را از میز برداشته‌اند و از مردم می‌خواهند که وجه را به صورت کارت به کارت پرداخت کنند اما این اصناف باید بدانند که به هر حال آن کارت بانکی هم به یک حساب بانکی متصل است و فرقی ندارد که پول از چه طریقی ( چه پوز و چه کارت به کارت) وارد آن حساب بانکی می‌شود. به هر حال گردش آن حساب بانکی مورد ملاک قرار گرفته می‌شود.

توتونچی درباره انتقال وجه به کارت‌هایی که به نام افرادی دیگر و غیر از صاحب آن کسب و کار است، اظهار داشت: کارت به نام هر فردی که باشد آن فرد هم عضو حقیقی یا حقوقی این جامعه است و به نام آن در نظام بانکی کشور حسابی باز شده‌ که باید در قبال تراکنش‌ها و حجم مبادلات پاسخگو باشد. باید مشخص کند این حساب تجاری است یا شخصی و غیرتجاری و با الگوریتم‌های هوشمند بانک مرکزی تراکنش‌های بالا به راحتی قابل شناسایی و رصد است و ازاین رو امکان دور زدن قوانین مالیاتی در اینباره وجود ندارد.

معاون سازمان امور مالیاتی گفت: برای حساب‌های تجاری هم تعداد دفعات تراکنش‌ها و میزان مبالغ مورد ملاک قرار می‌گیرد و اگر این دفعات و حجم تراکنش‌ها از حدی فراتر برود، بانک مرکزی آن را حساب تجاری می‌داند. از این رو هر صنفی اگر کارت با نام افراد دیگری را برای واریز وجه معرفی کند، آن فرد مشمول مالیات می‌شود.

وی با بیان اینکه مردم از پرداخت وجه از طریق کارت به کارت ناراضی هستند، گفت: با اجرای قوانین و مقررات جدید، صاحبان صنوف و کسب و کار تا چه زمانی می‌توانند دستگاه‌های پوز را در کشوی میز خود قرار دهند یا شماره کارت منشی و افراد دیگر را برای واریز وجه معرفی کنند؟

توتونچی تاکید کرد: متاسفانه شاهد آن هستیم که برخی از فعالان اقتصادی و صنوف اظهارات نادرستی درباره اخذ مالیات از تراکنش‌های بانکی مطرح و رسانه‌ای می‌کنند. به هیچ وجه قرار بر این نیست که تمام تراکنش‌ها و کارت به کارت‌ها مشمول مالیات شود بلکه تنها سود افراد مشمول مالیات خواهد شد و تفکیک حساب و رصد تراکنش‌ها قرینه‌ای است برای شناخت مختصات دقیق فعالان اقتصادی و وسیله‌ای برای تشخیص مالیات عادلانه و منصفانه محسوب می‌شود.

معاون سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه با این تمهیدات واریز وجه از طریق کارت به کارت عبث و بیهوده است، گفت: این مطالبات برای پرداخت وجه تنها زحمت مردم را افزایش می‌دهد و به عنوان کارشناس امور مالیات به صراحت اعلام می‌کنم که پس از یک سال که برای صنوف برگه تشخیص مالیات صادر شد، متوجه خواهند شد که واریز وجه از طریق دستگاه‌های پوز یا از طریق کارت به کارت تفاوتی در میزان مالیات آنها نخواهد داشت و رویه خود را اصلاح می‌کنند و دستگاه‌های پوز را از کشوی خود بیرون می‌آورند.

منبع: ایلنا

کدخبر: 814828 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟