کاهش قیمت لوازم خانگی در راه است / بازار لوازم خانگی برخلاف بازار خودرو رقابتی است

به گزارش رکنا، مراسم روز ملی صنعت و معدن ، شنبه 11تیر ماه 1401 با حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت و سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در محل سالن اجلاس سران برگزار شد.

گفتگوی رکنا با محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی و محسن شکرالهی، مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی وزارت صمت در حاشیه مراسم روز ملی صنعت و معدن را در ادامه بخوانید:

در ماه های آینده پویش کاهش قیمت را دنبال خواهیم کرد

محمدمهدی برادران

محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت درخصوص قیمت لوازم خانگی در بازار داخلی به رکنا گفت: بازار در حال حاضر رقابتی است و تولیدکننده ها تلاش می کنند با داخلی سازی بیشتر کالاها و افزایش تولید قیمت ها را رقابتی نگه دارند. هفته گذشته یکی دیگر از شرکت های داخلی به جمع صادرکنندگان پیوست. افزایش میزان صادرات لوازم خانگی در کشور نشان دهنده رقابت در منطقه است.

وی با بیان این که شرایط بازار لوازم خانگی خوب است، گفت: عملکرد وزرات صمت در حوزه سامان مند کردن کالاها موجب رضایت مردم و بالا رفتن حساسیت ها درخصوص خرید کالای تقلبی شده است. همچنین مردم ترجیح می دهند کالاهایی را خریداری کنند که دارای ضمانتنامه باشد.

پیش بینی می شود که در ماه های آینده در برخی از کالاها پویش کاهش قیمت را دنبال کنیم. در افزایش بهره وری و کاهش قیمت تمام شده کالاهای لوازم خانگی اقدامات قابل توجهی صورت گرفته که نتایج آن را مردم خواهند دید.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت در پاسخ به این سوال که برای جلوگیری از انحصار بازار لوازم خانگی مثل بازار انحصاری خودرو چه اقداماتی انجام می دهید به خبرنگار رکنا گفت: این دو بازار باهم قابل مقایسه نیست. در بازار لوازم خانگی بیش از 200 واحد مهم و فعال وجود دارد، اما تعداد تولیدکننده های خودرو بسیار محدود است. در خودروسازی کمبود تولید وجود دارد، اما در بازار لوازم خانگی حجم تولید بسیار بالا است و ذخایر آن علاوه بر تامین نیاز داخلی حداقل تا 5 ماه آینده می تواند بازار لوازم خانگی را تامین کند.

موضوع سرمایه گذاری مشترک با بسیاری از کشورها مطرح است

برادران درخصوص عدم کاهش قیمت ها باتوجه به حجم تولید به رکنا گفت: نرخ تورم در کشور بالا است و برای مثال اگر 10 درصد کاهش قیمت انجام گیرد، نسبت به  تورم 20 درصدی تاثیرگذار نخواهد بود. این در حالی است که تلاش شده است هزینه تولید پایین نگه داشته شود. افزایش تورم نتایج حمایتی از صنایع و حوزه دانش بنیان ها را بی اثر می کند و مردم کمتر آثار این اقدامات را درک می کنند. مطمئنا اگر به سمت ثبات اقتصادی حرکت کنیم، مردم بیش از امروز از کیفیت و قیمت ها راضی خواهند بود.

اقدامات لازم در این خصوص مانند افزایش حجم سرمایه گذاری در حال انجام است. میزان صادرات نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. در حوزه های مختلف به طور گسترده به کشورهای متعدد از جمله کشورهای همسایه چون عراق، ترکمنستان، تاجیکستان، افغانستان و دیگر کشورها صادرات داریم. همچنین بحث سرمایه گذاری مشترک با بسیاری از این کشورها را دنبال می کنیم.

در بازار لوازم خانگی برخلاف بازار خودرو تولیدکننده به دنبال مصرف کننده است

محسن شکرالهی

محسن شکرالهی، مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی درخصوص جلوگیری از انحصار لوازم خانگی در کشور به رکنا گفت: اصل رقابت در صنعت لوازم خانگی تحقق یافته است. بیشترین بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر مربوط به شرکت های لوازم خانگی است. در بازار لوازم خانگی برخلاف بازار خودرو تولیدکننده به دنبال مصرف کننده است. البته هنوز با ایده آل فاصله داریم، اما به یک بلوغ نسبی رسیده ایم که با برنامه ریزی های انجام شده می توانیم به سطح بالاتری برسیم.

باید سیستم سامانه رضایت مشتری ملی راه اندازی شود

وی در پاسخ به این سوال که مردم از کیفیت و قیمت ها رضایت ندارند به خبرنگار گفت: تنها راه این است که باید سیستم و سامانه رضایت مشتری ملی راه اندازی شود. با بازدیدهایی که در روزهای اخیر داشتیم در برخی از واحدهای بزرگ این سامانه راه اندازی شده است. برای مثال امکانات و ویژگی هایی را در خدمات پس از فروش در اختیار مشتری قرار داده اند که می توانند تا یک ماه و بدون دلیل کالای خریداری شده را مرجوع و کالای جدید خریداری کنند. یا درصورت داشتن عیب یا نقصی در کالا تا سه ماه می توانند آن را به فروشگاه بازگردانند. این نشان دهنده اطمینانی است که تولیدکننده به کیفیت کالاهای خود دارد.

جعل برند در بازار وجود دارد

مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی در ادامه افزود: با مقایسه ای که در قیمت محصولات پرفروش می توان انجام داد مشخص است که قیمت کالاهای تولید داخل از تولید خارج ارزانتر است، مگر این که کالای متفرقه ای به نام یک برند شناخته شده تولید شود. باتوجه به گزارشات نهادهای نظارتی جعل برند در بازار انجام می شود.

وی درخصوص تامین قطعات در کشور گفت: کمبودی در این حوزه وجود ندارد و مواد اولیه عمدتا در داخل تامین می شود. در این راستا اقدامات موثری چون عرضه تلفیقی ورق سرد و گرم انجام گرفته است. برنامه این است که درخصوص پتروشیمی ها هم برنامه ای که برای بخش های دیگر مانند ورق فولادی که در صنعت پلیمری و شیمیایی میدان مشترک فعالیتی داریم با برنامه ریزی پای کار صنعت لوازم خانگی بیاوریم که هزینه تمام شده را پایین بیاوریم.

کدخبر: 799600 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟