بنای دولت رهایی از شرایط اقتصادی بیمارگونه گذشته است

به گزارش رکنا، دکتر سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، در جمع جوانان و نخبگان اصفهانی، با تأکید بر اینکه  یک گره مشترک در اذهان نسل‌های جدید انقلاب در رابطه با وضعیت فعلی اقتصادی وجود دارد، اظهار کرد: برای روشن شدن موضوع باید بگویم تا شما جوانان بدانید که در سال ۱۴۰۰ ما در نقطه‌ای بدون چشم‌انداز نسبت به وضعیت اقتصادی و آتی کشور قرار داشتیم .

وی افزود: دولت جدید در حالی کار خود را آغاز کرد که تقریباً کشور در شرایطی بود که  تورم و رکود اقتصادی بالا و رشد اقتصادی پایین و اشتغال اندک و فاصله شکاف درآمدی بالا، مشکلات را دو چندان کرده بود و در واقع از سال ۱۳۹۲ که رهبر معظم انقلاب موضوع اقتصاد مقاومتی را عنوان کرده بودند تا سال گذشته مشخص شد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به خوبی اجرا نشده و  اثری نداشته است.

خاندوزی در ادامه گفت: بسیاری از  صاحب‌نظران عنوان می‌کردند که سفره کشور نباید به ارز وابسته باشد و کسی که غذای مردم را تولید می‌کند باید یارانه بگیرد و نه اینکه یارانه را کسی دریافت کند که غذای مردم را وارد می‌کند و ما هم بر همین باور هستیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ابراز کرد: گفتمان دولت سیزدهم به گونه‌ای است که با گفتمان دولت‌های قبلی فرق دارد و این دولت به دنبال حذف نگاه‌های منفعت‌طلبانه یا شبکه‌ای کسانی است که نفعشان در اقتصاد، همان وضعیت بیمارگونه اقتصاد در دوره‌های قبلی است.

وی در ادامه متذکر شد: بنای دولت آقای رئیسی کنده شدن از شرایط اقتصادی گذشته است و از همین رو اگر می‌خواستیم نشان دهیم که می‌توانیم از آن وضعیت سابق بیمارگونه اقتصاد خارج شویم مستلزم ایجاد تغییری در اقتصاد بود.

خاندوزی خطاب به جوانان مطرح کرد: این تصویر انقلابی را از دست ندهید و بدانید و  پیشنهاد می‌دهم به شما که اگر می‌خواهید فلان وزیر و وکیل را نقد کنید و اگر می‌خواهید تجمع کنید و بیانیه بنویسید چارچوب کلی را از دست ندهید و با آگاهی کامل از وضعیت اقتصادی و اهداف پیش رو تصمیم بگیرید، البته قرار نیست به سمت بی‌تفاوتی و توجیه وضعیت موجود پیش برویم، بنابراین همه تلاش ما این است که طی چند ماه آینده اوضاع اقتصادی کشور سامان گرفته و قیمت‌ها متعادل شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سؤالی در رابطه با جراحی اقتصادی در حوزه بانک‌ها در دولت آقای رئیسی تصریح کرد: در رابطه با اصلاح فرایند بانک‌ها یا همان جراحی بانک‌ها به صورت جزء به جزء در حال پیگیری هستیم و از رابطه دولت با بانک‌ها این کار را شروع کردیم، البته رابطه بانک‌ها با بانک مرکزی نیز در حال پیگیری است و انصافاً تمام فعالیت چند ماه گذشته در این رابطه، در ۴ سال فعالیت یک دولت نیز انجام نمی‌گرفت.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص دیپلماسی اقتصادی عنوان کرد: وزارت خارجه و سازمان توسعه تجارت قلب تپنده این اتفاق هستند اما ما پیگیر فعالیت‌شان هستیم و نقش تیم دیپلماسی اقتصادی در افزایش صادرات ارزیابی می‌شود.

خاندوزی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارمندان دولت گفت: این موضوع صحیح نیست و برخی از کارکنان دولت ۲۰ درصد افزایش حقوق داشتند و برخی که درآمد بالایی داشتند کمتر از ۱۰ درصد به حقوق آن‌ها اضافه شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان نیز خاطرنشان کرد: بنای ما در وزارت اقتصاد این است که از نقد صاحب‌نظران بیم نداشته باشیم و می‌دانیم که نخبگان و  خیرخواهان و جوانان انقلابی در کنارمان هستند.

منبع: فارس

کدخبر: 793324 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟