قیمت نان آزادپز افزایش یافت / فروش نان در سایت های اینترنتی حساب و کتاب ندارد + سند

به گزارش رکنا اقتصادی، بحث افزایش قیمت نان از یک بخشنامه آغاز شد. بخشنامه ای که از سوی عباس تابش، معاون وزیر صنعت و رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان، با مضمون افزایش قیمت آرد صنعتی و اعلام قیمت های جدید به کارخانجات تولید ماکارونی ابلاغ شد.

تابش که پیش از این دستور کاهش یک‌ شبه قیمت‌ ها را داده بود، با ابلاغ این بخشنامه قیمت ماکارونی طی یک روز تا بیش از 3 برابر افزایش یافت. پس از آن وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به افزایش قیمت ها، جلوگیری از قاچاق گندم و آرد به دلیل فاصله قیمت داخل با قیمت جهانی را یکی از دلایل این تصمیم عنوان کرد.

یارانه آرد به قیمت ارز 4200 تومانی بدون حساب و کتاب به برخی کارخانجات و افراد تعلق می گرفت. این کارخانه ها آرد را به قیمت دلار 4200 تومانی دریافت و محصولات خود را به قیمت بالاتری به دست مصرف کننده می رساندند.

آنچه مشخص است این است که وقتی پای یارانه، ارز و هر خدمات دولتی به میان می آید می تواند سبب رانتخواری و فساد در بازار شود. مساله ای که همیشه به نام مردم و به کام دلالان و سوداگران بوده است. اما پاکسازی این اشکالات اقتصادی یک شبه غیرممکن است و نمی توان بدون تدابیر علمی تصمیمات خلق الساعه گرفت.

در واقع اجرای یک بخشنامه پیش از اقدامات لازم انجام گرفته است. مسئولین در چند روز اخیر با تاکید بر این که قیمت نان سنتی افزایش نمی یابد سعی کردند که نگرانی مردم را برطرف کنند. اما در عین حال نتوانستند به طور دقیق به ابعاد مهم قضیه بپردازند و با صحبت های ضد و نقیض به بحث نان پرداختند. از جمله:

محمد مخبر معاون اول رییس جمهور: یارانه نان به کارت مردم واریز می شود

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد: باتوجه به فروش نانوایی، یارانه نان به نانوا پرداخت می شود

محسن رضایی معاون اقتصادی رییس جمهور: به مردم کوپن داده می شود

در خصوص آزادسازی قیمت آرد اقناع درستی صورت نگرفت

علی حدادی، سخنگوی کمیسیون سیاست داخلی مجلس در این باره نوشت: ‌در آزاد سازی ‎قیمت آرد صنعتی نه تنها اطلاع رسانی و اقناع درستی صورت نپذیرفت، بلکه تا کنون راهی برای جبران آن نیز از سوی دولت دیده نشده است. اهتمام دولت به استفاده از رسانه جمعی برای آگاه‌سازی و اقناع‌سازی مردم عزیز به شدت احساس می‌شود."

از سوی دیگر مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: برای نانوایی‌ هایی که نان مردم را تهیه می‌کنند، هیچ تغییری در قیمت آرد داده نشده است و کمافی السابق قیمت آرد نانوایی‌ها ثابت است.

آنچه مشخص است این است که برنامه وزارت اقتصاد برای پرداخت یارانه آرد سنتی به نانوایی ها بسیار پیچیده و پر از ابهام است.اگر قرار است اثربخشی یارانه‌ ها را مردم به‌ صورت مستقیم دریافت کنند و دست دلالان در این میان کوتاه شود، سوالی که مطرح می شود این است که، مسئولین چه تدابیری برای نانوایی های آزادپز و فروشگاه های اینترنتی اندیشیده و چه نظارتی بر آنها می شود؟ اگر قرار است آرد دولتی با محدودیت و طبق سهمیه خاص عرضه شودو مردم ناچار هستند نیاز دیگر خود را از آزادپزها خریداری کنند؟ چه نظارتی بر این نانوایی ها وجود خواهد داشت؟

قیمت نان آزادپز افزایش یافت

روز جمعه خبرنگار اقتصادی رکنا در توییتر خود به گرانی قیمت نان نانوایی های آزادپز که نان سنتی را از طریق فروشگاه های اینترنتی به دست مردم می رسانند، انتقا کرد. پرسش این است که چرا این نانوایی ها با آزاد شدن نرخ آرد به یکباره قیمت ها را افزایش دادند؟ اگر از آرد دولتی استفاده می کردند که به گفته مسئولین نباید هیچگونه تغییری در قیمت ها اعمال کنند. اگر آرد را به نرخ آزاد خریداری می کردند، چرا باید اقدام به افزایش قیمت کنند، مگر قیمت آرد آزاد افزایش یافته است؟

روز گذشته خبرگزاری مهر نیز به افزایش قیمت نان آزادپز پرداخت. طبق گزارش میدانی این خبرگزاری قیمت نان در نانوایی‌های آزاد پز افزایش یافته است که قیمت ها به شرح زیر است:

سنگک آزادپز ساده: 5 هزار تومان

سنگک کنجدی آزادپز بر اساس سایز و منطقه نانوایی: 7 تا 10هزار تومان

سنگک ساده با آرد دولتی: 3 هزار تومان

تافتون: 1/500 تومان

لواش: 500تومان

بربری با آرد دولتی: 3 هزار تومان

بربری آزادپز: 5 هزار تومان

این درحالی است که براساس اعلامیه جدید سازمان حمایت، برای شهر تهران قیمت نان بربری ساده یارانه ای (وزن چانه۶۰۰ گرم) ۱۸۰۰ تومان، نان بربری ساده آزاد پز (وزن چانه۶۰۰ گرم) ۲۵۰۰تومان، نان سنگک ساده یارانه ای (وزن چانه۶۵۰گرم) ۲۰۰۰ تومان، نان سنگک ساده آزاد پز (وزن چانه۶۵۰ گرم) ۳۰۰۰ تومان، نان تافتون گردان یارانه ای (وزن چانه۲۲۰ گرم) ۷۰۰ تومان، نان تافتون گردان آزادپز (وزن چانه۲۲۰ گرم)۱۰۰۰ تومان، نان لواش ساده یارانه ای (وزن چانه ۱۶۰گرم) ۵۰۰ تومان، نان لواش ساده آزادپز (وزن چانه ۱۶۰گرم) ۶۵۰ تومان، نان تافتون سنتی یارانه ای (وزن چانه ۲۵۰ گرم) ۹۰۰ تومان، نان تافتون سنتی آزادپز (وزن چانه ۲۵۰ گرم)۱۲۰۰ تومان، نان تافتون خراسانی یارانه ای (وزن چانه ۳۰۰ گرم) ۱۰۰۰ تومان، نان تافتون خراسانی آزادپز (وزن چانه ۳۰۰گرم) برای ۱۵۰۰ تومان است.

قیمت نان آزادپز در سایت های اینترنتی

بررسی خبرنگار رکنا در فروشگاه های اینترنتی نشان می دهد که قیمت ها بسیار متفاوت و بدون نظارت تعیین شده است. قابل ذکر است که قیمت های اعلامی بدون احتساب نرخ کرایه حمل و پیک اعلام شده است. شهروندان می توانند برای مقابله و برخورد با تخلفات احتمالی نانوایان، تخلفات صورت گرفته را از طریق سامانه‌های ۱۲۴ و ۱۳۵ به اطلاع سازمان تعزیرات برسانند.

قیمت نان سنگک در برخی نانوایی های آزادپز در یک فروشگاه اینترنتی به شرح زیر است:

قیمت نان جلفا

قیمت نان دیدار کلاسیک

قیمت نان سیدخندان

قیمت نان فردوس

قیمت نان نشاط

قیمت نان بی نی سی

قیمت نان پاسداران

کدخبر: 777920 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟