ماکارونی برای قشر مستضعف بود که آن را هم دیگر نمی توانند بخرند
حجم ویدیو: 27.41M | مدت زمان ویدیو: 00:01:27

به گزارش رکنا اقتصادی، با حذف آرد یارانه ای در بازار و افزایش 4 برابری قیمت آرد صنف و صنعت، مردم با شوک افزایش قیمت 3 تا 4 برابری در برخی از کالاها از جمله ماکارونی، نان صنعتی، کیک و بیسکوییت مواجه شدند. این در حالی است که با افزایش قیمت برنج، گوشت، مرغ و تخم مرغ، ماکارونی و نان یکی از کالاهای ثابت و مهم در سبدخانوار دهک های پایین جامعه است.

رئیس انجمن آردسازان ایران درباره میزان واردات غلات، در روزهای اخیر عنوان کرد: «امسال باید 20 میلیون تن واردات غلات داشته باشیم که هیچوقت تا این اندازه وابسته به واردات غلات نبوده‌ایم. همچنین باید 6 تا 7 میلیون تن گندم وارد کنیم که به نظر می‌آید بیشترش را از روسیه یا از کشورهای بالتیک و حتی اروپا وارد کنیم. با توجه به جنگ روسیه و اوکراین بعید می‌دانم ریزش زیادی در قیمت‌ها داشته باشیم و در این فصل قیمت اکثر کالاهای کشاورزی دنیا در پیک خود قرار گرفته‌اند.»

محمدرضا مرتضوی رئیس انجمن آردسازان ایران همچنین درخصوص حذف یارانه آرد صنعتی و تاثیر آن بر افزایش قیمت آرد عنوان کرد: «بعد از اینکه قیمت گندم مشخص شد و خرید گندم از کشاورزان به 11 هزار و 500 تومان رسید، نرخ فروش گندم برای آرد صنعتی اقلامی همچون ماکارونی، بیسکوییت، کیک و... خود را با همین قیمت 11 هزار و 500 تومان تنظیم کرد و 12 هزار تومان شد که دولت این را اعلام کرد. انتظار می‌رفت که قیمت آرد افزایش داشته باشد ولی بهتر بود قبل از آن تاثیراتش روی سایر کالاها بررسی شود. به هر صورت دولت تصمیم گرفت و وزارت جهاد کشاورزی هم با مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت گندم مربوط به صنعت را تقریبا پنج برابر کرد.»

این نگرانی وجود دارد که پس از گرانی عجیب قیمت نان های بسته بندی، دولت در اقدام بعدی نان سنتی را نیز گران کند.

قیمت نان در نانوایی‌ ها هیچ تغییری ندارد

این در حالی است که پس از واکنش های مردم درخصوص افزایش قیمت نان صنعتی، سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر جهادکشاورزی در ارتباط تلفنی با بخش خبری 21 شبکه یک سیما گفت: نرخ آرد صنف و صنعت باهدف جلوگیری از قاچاق، به قیمت آزاد 12 هزار تومان محاسبه شده است و برای جبران آن طی روز‌های آینده دولت با واریز مبلغی در قالب یارانه، این افزایش قیمت را جبران می‌کند و واریزی مستقیم دولت به مردم بیشتر از هزینه ناشی از افزایش نرخ گندم است.

آنچنان کالاها گران شده است که سفارش می دهم، اما نمی توانم بخرم

یک مغازه دار درخصوص گرانی قیمت نان صنعتی و قیمت ماکارونی به خبرنگار رکنا گفت: " قیمت ها را بالا برده اند و درصد مغازه دار پایین آمده است. وقتی حساب می کنیم برای مثال یک نوشابه با 10 درصد می فروشیم. ماهی 6 تا 7 میلیون تومان پول برق می دهیم. یعنی صفر. من برای 10 درصد پول کیسه نایلونی را حساب کنم، پول مالیات را حساب کنم، پول برق را حساب کنم، همه این ها صفر است. اجاره هم نمی توانم پرداخت کنم. آنقدر که کالاها گران شده، سفارش می دهم، اما نمی توانم خرید کنم.

ماکارونی برای قشر مستضعف بود، که آن را هم دیگر نمی توانند بخرند!

وی در ادامه درخصوص افزایش قیمت نان صنعتی به خبرنگار رکنا گفت: نه نان صنعتی می آورند و نه دیگر کسی می خرد. کسی که نان را هم به سوپر مارکت ها می آورد، برگشتی با خود شخص است. اگر بخواهد نان باگت را 10 هزار تومان بخرد و به من بفروشد، بخواهد برگشت ببرد، ضرر است. مجبور است که اصلا نیاورد.

هر نان باگت از 3 هزار تومان به 13 هزار تومان رسیده است. نان های دیگر بسته بندی مثل لواش و تافتون هم گفته اند از تیرماه افزایش می یابد. قطعا قیمت نان های دیگر صنعتی نیز بالا می رود، چون قیمت آرد افزایش یافته است. یک کیک 3 هزار تومانی به 8 هزار تومان رسیده است. ماکارونی 8 هزار تومانی به 24 هزار تومان رسیده است. ماکارونی برای قشر مستضعف بود، که آن را هم دیگر نمی توانند بخرند."

قیمت جدید نان‌ های صنعتی و بسته بندی اعلام شد

در پی افزایش قیمت آرد صنف و صنعت، قیمت محصولات آردی هم افزایش یافته است. امسال با افزایش تقریبا چهار برابری قیمت آرد صنف و صنعت، نرخ آرد 18درصد سبوس‌گیری شده به ازای هر کیلو 15هزار و 700 تومان، آرد 21 درصد سبوس‌گیری شده 16هزار تومان و آرد 27 درصد سبوس‌ گیری شده 16 هزار و 900 تومان تعیین شده است.

بر اساس ابلاغیه اتحادیه صنف نان‌ های حجیم و نیمه حجیم تهران، قیمت جدید نان‌های صنعتی به شرح زیر است:

قیمت نان صنعتی

افزایش بیش از 3 برابری قیمت ماکارونی در بازار

عباس تابش طی نامه‌ای به معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) با اشاره به اعلام نرخ گندم بخش صنف و صنعت از سوی  وزارت جهاد کشاورزی و تعیین نرخ آرد و تصویب آن در جلسه مورخ کارگروه تنظیم بازار محصولات کشاورزی و مکاتبات متعدد انجمن‌های کارخانه های ماکارونی مبنی بر درخواست افزایش قیمت محصولات تولیدی به دلیل افزایش هزینه‌های مرتبط از قبیل دستمزد، کرایه حمل، بسته بندی و ...، اعلام کرد که با لحاظ آرد ۲۷ درصد سبوس گیری شده و طرح موضوع در جلسه ستاد تنظیم بازار، حداکثر قیمت مصرف کننده انواع ماکارونی رشته ای ساده با لحاظ مالیات بر ارزش افزوده ۵۰۰ گرمی ۱۷ هزار تومان، ۷۰۰ گرمی ۲۴ هزار تومان و ۱۰۰۰ گرمی ۳۴ هزار تومان تعیین شد.

همچنین در این نامه تاکید شده که قیمت سایر احجام باید به تناسب عملیاتی شده و در خصوص سایر محصولات تولیدی مطابق ضوابط قیمت گذاری مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمتها اقدام شود.

قیمت قبلی ماکارونی ۵۰۰ گرمی، ۷۰۰ گرمی و ۱۰۰۰ گرمی به ترتیب ۶۳۰۰، ۸۶۰۰ و ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود.

قیمت ماکارونی

کدخبر: 776924 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟