قیمت گوشت و مرغ در بازار / قیمت تخم مرغ چند ؟ + جدول قیمت

به گزارش اقتصادی رکنا، قیمت تخم مرغ این هفته، حدود ۴هزار تومان ارزان‌تر شد. هر شانه تخم مرغ که تا یک ماه پیش ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان در بازار فروخته می‌شد به ۴۰ هزار تومان رسیده است. وزیر جهادکشاورزی در برنامه تلویزیونی عامل افزایش قیمت تخم‌ مرغ را واسطه‌گری اعلام کرد و گفت: محصولات پروتئینی مثل گوشت ، مرغ و تخم‌ مرغ تا رسیدن به دست مصرف‌کننده چند دست می‌چرخد. بررسی‌های ما نشان می‌دهد بعضی از کالاها تا ۵ بار هم بین دلالان دست‌به‌دست شده تا به دست مصرف‌کننده اصلی برسد. او با اشاره به کاهش تولید تخم‌مرغ در آبان‌ماه گفت: در آبان‌ماه منحنی تولید دچار یک فروچاله شده ‌بود که با برگشت تولید به میزان قبل سیر صعودی قیمت‌ها در بازار متوقف شد.

روند نزولی قیمت تخم‌ مرغ

سامانه بازارگام که سازمان تعاون روستایی آن را پشتیبانی می‌کند؛ سفارش بی‌واسطه و تحویل درب منزل علاوه بر تنظیم قیمت در بازاررا در دستور کار خود قرار داده است. با این حال به‌دنبال برخی انتقادها و کاستی‌ها، سعی دارد برای بهبود عملکرد خود، از شرکت‌های دانش‌بنیان و صاحبان استارت‌آپ‌ها هم استفاده ‌‌کند. این سازمان پس از توزیع ۵ قلم کالای اساسی شامل مرغ، تخم‌مرغ، برنج، شکر و روغن در یک ماه گذشته، چهار کالای شیر، پنیر، ماست و کره را هم به لیست توزیع خود اضافه کرده است. در این سامانه هر شانه تخم‌مرغ به قیمت ۴۰ تا ۴۲هزار تومان فروخته می‌شود.

مرغ و تخم‌ مرغ روی ریل کاهش قیمت

اجرای دور جدید نظارت میدانی و بازرسی بر عرضه مرغ کشتار روز و تخم مرغ در کلانشهر اهواز ، سبب شد تا این ۲ کالای اساسی و پرمصرف، پایین تر از نرخ مصوب به دست مصرف کننده نهایی برسند.

بهای مصوب هرکیلوگرم مرغ کشتار روز به صورت سراسری ۳۱۰هزار ریال تعیین و بهای مصوب هر شانه تخم مرغ معمولی نیز ۴۳۰ هزار ریال تعیین شده است.

روند کاهشی قیمت تخم مرغ معمولی نیز که از چند روز گذشته شروع شده بود امروز در بازار اهواز هر شانه ۳۰ عددی  بین ۴۰۰ تا ۴۱۰ هزار ریال عرضه شد.

بازار این ۲ کالای اساسی در ماه‌های اخیر تحت تاثیر التهاب، واسطه‌گری و دلالی و نبود نظارت موثر و مستمر به شدت در نوسان بود به گونه‌ای که هر شانه تخم مرغ ۳۰عددی تا ۶۰۰هزار ریال و مرغ کشتار روز بین ۳۱۰ تا ۳۷۰هزار ریال به دست مصرف کننده نهایی می‌رسید.

محمد نژاد زاده مدیر بازرگانی داخلی سازمان جهادکشاورزی خوزستانن گفت: در ۲ هفته گذشته اولویت نخست نظارت بر توزیع و قیمت ۲ کالای اساسی مرغ کشتار روز و تخم مرغ و سپس حبوبات و لبنیات تعیین شد.

او افزود:  همه فروشگاه‌های عرضه مواد پروتیینی موظف هستند فاکتور خرید را ارایه کنند.

 نژاد زاده اضافه کرد: پیشتر فاکتور صادر نمی‌شد و یا اصالت لازم را نداشت ولی هم اکنون همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مغازه‌ها در صورت ارایه ندادن فاکتور واقعی و دقیق باید در انتظار برخورد قانونی باشند.

مدیر بازرگانی داخلی سازمان جهادکشاورزی خوزستان ادامه داد: خوزستان همچنان به واردات تخم مرغ و مرغ کشتار روز از استان‌های دیگر متکی است که برای ساماندهی این ۲ کالای اساسی، استان‌های اصفهان و قم به عنوان معین خوزستان در تامین مرغ و تخم مرغ تعیین شدند و پیرو آن اتحادیه‌های مرغ و تخم‌گذار را به شبکه زنجیره ای متصل کردیم تا دخالت دلالان در تعیین نرخ این ۲ کالا به صفر برسد.

این مقام مسئول گفت: همه عاملان فروش و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کلانشهر اهواز به کشتارگاه مرغ و اتحادیه مرغ تخم گذار معرفی شدند تا نیاز خود را به صورت مستقیم و بدون واسطه خریداری، و به مردم عرضه کنند.

نژادزاده با اشاره به ذخیره مطلوب مرغ منجمد و عرضه بدون محدودیت این کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و غیرزنجیره‌ای اهواز افزود: مرغ منجمد هرکیلوگرم ۲۰۰ هزار ریال عرضه می شود و بیش از آن تخلف است.

خدارحم امیری زاده رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان نیز  گفت: نیاز خوزستان به مرغ ۱۳۰هزار تن و تولید داخل استان کمتر از ۱۰۰هزار تن در سال است.

او افزود: استان خوزستان به دلایل مختلف از جمله وضعیت آب  هوایی و نبود سرمایه گذاری لازم در ۲ دهه اخیر در زمینه تولید تخم مرغ نیز نتوانسته به خوداتکایی برسد و به ناچار بخشی از نیاز سالانه خود که حدود ۴۰هزار تن است باید از سایر استان‌ها تهیه و وارد کند.

 امیری زاده اضافه کرد:  نظارت بر توزیع و قیمت کالاهای کشاورزی در مدت کوتاه واگذاری این مسوولیت به این سازمان، توانسته در راستای تثبیت قیمت ها، قطع دست دلالان و خرید مستقیم کالاهای کشاورزی از تولیدکنندگان گام های خوبی بردارد و نظارت بر قیمت ها و برخورد با گران فروشی با حضور مستمر و موثر بر بازار ادامه خواهد داشت.

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان در پایان گفت:  نظارت بر کالاهای زیرمجموعه بخش کشاورزی در شهرستان‌های خوزستان نیز شروع شده و امیدواریم به ثبات قیمت‌ کالاهای کشاورزی برسیم.

قیمت گوشت قرمز در بازار آذر ماه 1400

 

رکنا

قیمت به تومان

راسته با استخوان گوسفندی

۱۴۴,۰۰۰

ران کامل ممتاز گوسفندی

۱۶۹,۰۰۰

کف دست گوسفندی با ماهیچه

۱۵۶,۰۰۰

ران پاک کرده گوساله

۱۶۶,۰۰۰

سر دست پاک کرده گوساله

۱۶۵,۰۰۰

گردن گوسفندی

۱۳۳,۰۰۰

قلوگاه گوساله

۱۴۶,۰۰۰

گردن گوساله

۱۲۶,۰۰۰

قلم گوساله

۱۵,۰۰۰

سردست گوسفندی

۱۲۵,۰۰۰

ماهیچه گوساله

۱۶۳.۰۰۰

دمبالیچه گوسفندی

۸۲,۰۰۰

نیم شقه سردست گوسفند

۱۲۴.۰۰۰

شقه لاشه گوسفندی

۱۲۲,۰۰۰

نیم شقه ران گوسفندی

129/000
کدخبر: 753344 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟