حذف برخی یارانه های پنهان

 پنجمین جلسه هم اندیشی دبیرخانه کارگروه برنامه ریزی و بودجه هدفمندسازی ستاد بودجه با حضور امید حاجتی، مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌های کشور؛ احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونین و مدیران کل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در محل جلسات این سازمان برگزار شد.

در این نشست، امید حاجتی، مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌های کشور با اشاره و مرور موضوعات مختلف و نگرش در نظام پرداخت یارانه‌ها و ذی نفعان آن در سطح خانوار و باز مدیریت یارانه‌های پنهان و اولویت بندی حذف تمام یا قسمتی از یارانه پنهان، عنوان کرد: در این بازنگری به ویژه در حوزه پرداخت یارانه‌های پنهان نه تنها باید طوری عمل شود که حداقل هزینه‌ها به بخش‌های مختلف تولید کالا و خدمات تحمیل شود و از آثار و تبعات سوء آن جلوگیری شود، بلکه باید این تصمیم، منجر به رفاه خانوار ایرانی و همچنین افزایش و بهبود رفاه اجتماعی در کشور شود.

وی به بررسی پیشنهاد کارشناسی زیر مجموعه‌های کارگروه برنامه و بودجه هدفمندسازی یارانه‌ها اشاره کرد و افزود: اصلاح نظام پرداخت یارانه‌های نقدی به خانوار براساس سقف منابع پیش بینی شده در بودجه سال آینده و بازمدیریت و کاهش تمام یا قسمتی از یارانه‌های پنهان اعطایی در حوزه انرژی، کالا‌های اساسی، نهاده‌های کشاورزی، دارو تجهیزات پزشکی مورد نظر است که می‌بایست تمامی این پیشنهادات به بهبود شرایط مردم و جامعه منجر شود.

 حاجتی ادامه داد: برای بهینه‌ترین تصمیم به حال مردم و جامعه، نشست‌های چاره ساز و متنوعی با دستگاه‌های ذی ربط برگزار شد که پس از جمع بندی کلیه نظرات کارشناسان این حوزه ها، بهترین تصمیم برای ارائه و تصویب در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به ستاد بودجه کشور در قالب بسته پیشنهادی هدفمندی داده خواهد شد.

وی اضافه کرد: برنامه حمایتی پیشنهادی علاوه بر فقر زدایی باید به گونه‌ای طراحی شود که فاصله طبقاتی در جامعه به حداقل برسد و وضعیت ضریب جینی در جامعه بهبود پیدا کند؛ بنابراین باید به کلیه سطوح افراد در جامعه و رفع فقر آن‌ها توجه کرد.

در این نشست، احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، توجه به تمامی رفع فقر در تمامی بخش‌های جامعه عنوان کرد: علاوه بر رفع فقر معیشتی باید به بهبود وضعیت سایر بخش‌ها توجه شود. تا علاوه بر وضعیت بد معیشتی افراد جامعه، وضعیت سایر بخش‌های مختلف نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: جمع آوری نقطه نظرات و نظرات کارشناسی دستگاه و تعامل سازنده این سازمان‌ها و دستگاه‌ها با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌تواند در تهیه یک بسته پیش نهادی در زمینه یارانه‌ها کمک شایانی کند. به همین منظور سعی می‌شود در اسرع وقت این نظرات جمع بندی و در اختیار دبیرخانه قرار گیرد.

همچنین در این نشست مقرر شد در راستای اجرایی شدن آیین نامه تبصره ماده ۱۴ و اثر گذاری بیشتر در تصمیم سازی‌ها در حوزه هدفمندی یارانه‌ها و ارایه برنامه‌های حمایتی و یارانه‌ای کیفی و همچنین پاسخگویی سریع به مردم فهیم کشور، دسترسی سریع و برخط به پایگاه رفاه ایرانیان را برای سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها فراهم شود.

کدخبر: 722353 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟