اعتماد مردم به بورس با آمدن رییسی بازگشت ؟ / ارزش سهام عدالت به روزهای خوب خود رسید

بورس روز گذشته غوغا کرد. در ابتدای معاملات بورس با رشد بیش از 18هزار واحدی شروع به کار کرد و تا پایان روز با رشد بیش از 27 هزار واحدی شاخص کل بورس در ارتفاع یک میلیون و 553 هزار واحد قرار گرفت. شاخص کل هم وزن نیز با رشد مواجه شد. به نظر می رسد بورس به روزهای خوب خود بازگشته است. اما دلیل رشد صعودی بورس چیست؟

به گزارش اقتصادی رکنا، در آخرین روز دولت حسن روحانی، قیمت دلار 25 هزار و 700 تومان، سکه 11 میلیون و 300 هزار تومان و شاخص کل بورس یک میلیون و 375 هزار واحد به ثبت رسید. طی این حدود 3 هفته قیمت دلار به مرز 28 هزار تومان رسید، سکه از 12 میلیون تومان گذشت و شاخص کل بورس با رشد بیش از 27 هزار واحدی مواجه شد. شاخص کل هم وزن نیز با رشد 8 هزار و 578 واحدی 448 هزار و 715 واحد را ثبت کرد.در جریان دادوستدهای روز گذشته بازار سرمایه بیش از 11میلیارد و 259میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 9هزار و 277میلیارد تومان در بیش از یک میلیون و 138هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 27 هزار و 553واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 543هزارواحد قرار گرفت. کارشناسان معتقدند اظهارات مثبت رئیس جمهور منتخب درباره حمایت از بازار، مقابله و جلوگیری از رانت خواری و قیمت گذاری‌ های دستوری سیگنال های مثبتی را به بازار سرمایه مخابره کرده است.

سهام عدالت پس از رفتن روحانی بیش از 40 درصد رشد کرد

رشد بازار سرمایه تاثیر بسزایی بر افزایش ارزش سهام عدالت نیز داشته است. سهامی که متشکل از 49 شرکت است، وقتی بازار سرمایه بر مبنای سیگنال های مثبت تیم اقتصادی رئیسی برای حمایت از این بازار رشد می کند به تبع آن ارزش سهام عدالت نیز رشد کرده است.در حال حاضر ارزش سبد سهام عدالت 532 هزار تومانی که پرتکرارترین سهام در سبد سهام عدالت است، 14 میلیون و 614 هزار تومان است. در حالی که ارزش این سبد در اوایل شروع دولت سیزدهم 10 میلیون تومان ارزش داشت. یعنی طی این حدود سه هفته ارزش سهام عدالت بیش از 40 درصد افزایش یافته است.ارزش سبد 532 تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به 14 میلیون و 614 هزار تومان و 27 میلیون و 527 هزار تومان رسیده است. ارزش 60 درصد قابل فروش سبد 532 هزار تومانی سهام عدالت به 8 میلیون و 768 هزار تومان رسیده است.

رئیس جمهور در مراسم تنفیذ خود با اشاره به لزوم رسیدگی به اولویت های اقتصادی کشور ضمن بیان این که برای حل 10 مساله فوری کشور یک برنامه تحولی کوتاه مدت تهیه کرده است، گفت: "مشکلاتی از جمله تورم 44 درصدی، رشد فزاینده نقدینگی، افزایش بدهی‌ های دولت، کسری بودجه، بیکاری و مشکل مسکن که به علت دشمنی‌ ها و همچنین برخی ناکارآمدی‌ های داخلی ایجاد شده، نیازمند اصلاح است و مردم توقع دارند اعتماد آسیب‌ دیده آنان ترمیم شود. کسری بودجه، ثبات بازار سرمایه، کنترل تورم، کرونا و موضوع آب و برق از جمله مسائل مهمی است که حل آن‌ ها فوریت دارد."

به نظر می رسد این سخنان سیگنال های مثبتی به بازار سرمایه ارسال کرده و آن را در روند صعودی قرار داد. اما برخی از کارشناسان معتقدند که دلیل اصلی روند صعودی بازار سرمایه و رشد نمادها، افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر است.

گفتگوی رکنا با بهنام صمدی، کارشناس بازار سرمایه درخصوص وضعیت بورس طی هفته های اخیر را بخوانید:

صمدی درخصوص دلایل رشد بازار سرمایه در روزهای اخیر گفت: بخشی از رشد بورس به دلیل رشد قیمت دلار بوده است. در حال حاضر قیمت دلار در بازار آزاد به 27 هزار و 800 تومان رسیده است. این یک محرکی برای رشد همه بازارها از جمله بازار سرمایه بود. سایر بازارها مانند خودرو و اقلام و کالاها نیز در پی افزایش قیمت دلار رشد داشتند. البته هنوز آمار وضعیت مسکن اعلام نشده است. بازار مسکن در مدتی که بازارهای دیگر در حال افت بودند، افت نداشت و حتی با رشد همراه شد. بنابراین طبیعی است که با یک شیب ملایم تری حرکت کند. ضمن این که قیمت مسکن آنقدر بالا رفته و دست نیافتنی شده است که به راحتی پول های خرد نمی توانند وارد این بازار و معامله کنند ،برای همین هم تحرکات زیادی ندارد. یک دوره ای بود که قیمت مسکن به پول مردم عادی و پول های خرد برای معامله در بازار مسکن می رسید. اما آنقدر این بازار بزرگ شده است و قیمت ها بالا رفته است که پول های خرد امکان معامله در این بازار را ندارند و به پول های درشت نیاز است. یک واحد معمولی کوچک در مرکز تهران در حال حاضر به 3 میلیارد تومان رسیده است. قیمت سکه هم در این مدت که به 9 میلیون تومان هم رسیده بود در حال حاضر از 12 میلیون تومان گذشته است. با وجود این که قیمت جهانی طلا کاهش یافته بود، اما قیمت سکه رشد داشت. آن هم به دلیل افزایش قیمت دلار است.

افزایش قیمت دلار عامل قوی و محرک برای رشد همه بازارها

صمدی ادامه داد: به همین دلیل دلار یک عامل قوی و محرک برای رشد همه بازارها بوده است. چون از طرفی به دلیل عدم تداوم مذاکرات وین و همچنین انتقال قدرت در کشور و تا دولت مستقر شود، باعث انتظارات تورمی شد و سیگنال های بدی که از وین صادر شد باعث رشد دلار شد. انتظارات تورمی در همه بازارها اثر دارد از جمله در بازار سرمایه هم تاثیرگذار است. اما اگر دولت بتواند در این برهه مشوق هایی ایجاد کند و جذابیت ایجاد کند طبیعی است که پول ترجیح می دهد به بازار سرمایه بیاید. اما نه اتفاقی که سال قبل رخ داد و شرایطی که برای مردم ایجاد کردند. باید هوشمندانه تر و هوشیارتر عمل شود که تجربه تلخ سال گذشته تکرار نشود باید حداقل هفته ای دو تا سه عرضه اولیه کوچک و بزرگ در هفته داشته باشیم و هر ماه یک عرضه اولیه بزرگ داشته باشیم. البته هنوز اعتماد در بازار سرمایه احیا نشده است. در حال حاضر شاخص کل بورس به بالاتر از یک میلیون و 500 هزار واحد رسیده است. ارزش معاملات هنوز به 10 هزار نرسیده است و ارزش معاملات خرد هنوز 10 هزار میلیارد نوسان می کند در حالی که در اوج تا 30 هزار میلیارد تومان هم به خود دیده است.

اقدامات تاثیرگذار در بورس

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بنابراین دولت باید هر هفته عرضه اولیه کند و هر چقدر شرکت های بیشتری جذب بازار شوند هم باعث شفافیت اقتصاد می شود و هم کمک به تامین مالی اقتصاد کشور است هم این که بازار عمق پیدا می کند. در حال حاضر شرکت های بزرگی مثل زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس چندین شرکت دارد که هنوز در بازار عرضه نشده است. از شرکت های بزرگ در کشور تعداد زیادی وجود دارد که هنوز در بازار عرضه نشده است. شرکت های آستان قدس که متشکل از تعداد زیادی شرکت است، در حال عرضه به بورس هستند.عرضه این شرکت ها کمک می کند که تصمیم گیران با استفاده از این شفافیت دقیق تر برنامه ریزی کنند و بازار سرمایه رشد پیدا می کند. اما صرفا نباید بازار ثانویه باشد و باید از طریق بازار سرمایه بازار اولیه را هم تقویت کنند. به طور مثال تصویب دستورالعمل صندوق مسکن که از نیمه دوم سال اجرایی می شود می تواند به بازار مسکن کمک کند و مردمی که نمی توانند در بازار مسکن بخرند، در بورس متری مسکن خریداری کنند. بحث دیگر تشکیل شرکت ها است، صدور مجوز شرکت های سهامی عام زیر نظر سازمان بورس است. اجازه دهند شرکت های سهامی عام از طریق پذیره نویسی در بورس تشکیل شوند و یا صندوق های پروژه ای را اجرا کنند.

وی ادامه داد: مطمئن هستم اگر دولتمردان هوشمندانه رفتار کنند، می توانیم از بورس اقتصاد را تامین مالی کنیم و به ارزان ترین راه ممکن که شبکه مالی هم تحت فشار نباشد. رشد ثبات بازار هم به دلیل این که سال قبل بازارگردان نداشتیم و الان تمام شرکت ها بازارگردان دارند و قطعا کمک می کنند که خیلی معاملات نه اکیدا صعودی و نه اکیدا نزولی باشد. باید دستورالعمل های بازارگردانی اصلاح شوند و بازارگردان ها تقویت شوند. در مورد کسری بودجه هم باید ذکر شود که بحث کسری بودجه باعث انتظارات تورمی می شود و دولت باید بازار بدهی را تقویت کند. چه برای تامین کسری بودجه و چه برای تامین مالی شرکت ها بازار بدهی خیلی می تواند کمک کند. همه جای دنیا هم وجود دارد. باید این بازار تقویت شود. اما به شرطی که بازار سهام آسیب نبیند و تعادلی بین این ها برقرار باشد و رشد بازار هم معقول باشد و مردم از سودی که در این بازار می برند لذت ببرند.

مردم از بورس فرار کردند

صمدی در آخر گفت: اما هنوز اعتماد احیا نشده است و به وضوح می توان از ارزش معاملات این مساله را مشاهده کرد. مردم هنوز اعتمادشان برنگشته است و ارزش معاملات پایین است و آقای خاندوزی کار سختی پیش رو دارد. با تسریع عرضه اولیه به تعداد بالا می توان اعتماد مردم را جلب کرد. اما هنوز نشانه هایی که بتوان برگشت افرادی که ضرر کردند و از بازار سرمایه قهر کردند دیده نمی شود. به نظر می رسد یک  عده مردم اعتمادشان احیا نمی شود. باوجود این که شاخص نزدیک به 500 هزار واحد رشد کرده، اما نشانه ای از بازگشت نیست و مردم منتظر بودند پولشان برگردد و از بورس فرار کنند.

کدخبر: 714482 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟