ابهامات دستور رئیسی برای ساخت شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،ابراهیم رئیسی در دستوری خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواسته  شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق کشور با ویؤگی های که در اینماده واحده آمده تاسیس شود.

در این درخواست اینگونه آمده است: با عنایت به تأثیر صنایع فرهنگی و خلاق در گسترش عناصر اصلی قدرت نرم کشورها متناسب با شرایط بومی و فرهنگی آنها و نیز تأثیر آن در رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار و نظر به اهمیت و نقش این گونه از صنایع بر سرمایه های فرهنگی و تمدنی ایران اسلامی در پیشرفت کشور و ذیل سند ملی توسعه فناوری های فرهنگی و نرم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است با همکاری پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی و سایر دستگاه های ذی ربط نسبت به تأسیس شهر جهانی نوآوری و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی و خلاق کشور با اهداف ذیل اقدام نماید: لف - ایجاد سکوی یکپارچه تجارت و صادرات کالاها و خدمات مرتبط با حوزه فناوریهای نرم، صنایع فرهنگی و خلاق

ب - ساماندهی تولید عرضه و بازاریابی کالاها و خدمات این حوزه

ج - ایجاد و تثبیت اشتغال مرتبط با این حوزه

د- تقویت و افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و جهان

تبصره - جزئیات طرح تأسیس شهر جهانی مزبور شامل امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز، ساختار تشکیلاتی نحوه تأمین منابع مالی، پیشنهاد و تعیین دستگاه های همکار و سایر موارد لازم ظرف مدت دو ماه از تاریخ ابلاغ این ماده واحده؛ تهیه و جهت بررسی به شورای هنر ارائه می گردد.

ابهاماتی در این دستور از سوی رئیس جمهوردر میان صاحبنظران مطرح است که می توان به مواردی از آن اشاره کرد.

در آغاز باید به ویژگی هایی که برای ساخت این شهر در دستور فوق ذکر شده اشاره کرد،شهری جهانی،نوآور با فناوری های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق که گنجاندن ویژگی هایی که در بالا آمده در کنار هم در ساخت یک شهر تقریبا ناممکن است. وجود چنین شهری نیاز به زیرساخت های متعدد و پیشرفته ای دارد که علاوه بر داشتن تکنولوژی های نوین که به دلایل تحریم ها و دیگر محدودیت ها ایجاد ان را در کشور نامیسر می کند.در کنار آن با اتکا به فرهنگ استفاده از این نوآوری ها که قاعدتا در تقابل با فرهنگ دینی و شعائر اسلامی در تضاد است.

با تحلیل در بخش دیگر این دستور،وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی معرفی شده است  که با توجه به ویژگی هایی که در آن مورد توجه است متولی اصلی این کاربا توجه به موضوع خلاقیتی که به آن اشار شده باید معاونت علمی ،فناوری رئیس جمهور و صندوق های نوآوری باشد.

 ضمن اینکه مسئولیت ساخت شهرها در سیستم مدیریتی کشور به عهده شهرداری ها و تحت تدابیری که ازسوی وزارت کشور  تعیین می شود است.چرا که تمام شهرداری ها زیر نظر وزارت کشور هستند. تعیین کردن چنین مسئولیتی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اتکا به کدام یک از وظایف این وزارتخانه اتفاق افتاده است.در واقع به نظر می آید این دستور خروجی مناسبی نداشته باشد.

 

کدخبر: 989599 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی دبیر:آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟