به رئیس جمهور گفتم چاه نیمه های سیستان را سیل پر کرد نه حقآبه هیرمند/ فقر زیرساخت؛ علت تخریب سیل در بلوچستان

فدا حسین مالکی نماینده سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت:کافی  نبودن زیر ساخت های کنترل  آب و برق که در توسعه منطقه موثر است و ضعف در راه های ارتباطی مانند جاده ،خسارات سیل  در منطقه کم برخوردار سیستان و بلوچستان را بیشتر کرد.

فدا حسین مالکی

این نماینده مجلس در ادامه گفت: دولت درحد توان خودش از روزهای اول وقوع سیل، شروع به ارسال کمک به آسیب دیده ها کرد.

وی با اشاره به اقداماتی که بعد از سیل دشتیاری در خصوص ساماندهی  و آبادانی خرابی ها صورت گرفته و در حال انجام است گفت: دیروز در نشست نوروزی با رئیس جمهور که همه آقایان هم حضور داشتند با توجه به خرابی های ناشی از سیل در منطقه بلوچستان تاکید شد که حتما باید چند پروژه اساسی تعریف شود تا تحولی در منطقه ایجاد شود. امید است که با ایجاد اشتغال در منطقه ، از کم برخورداری و آسیب ها کم شود.

روستای سیل زده بلوچستان نیازمند اجرا پروژه های زیرساختی هستند

افزود: در رابطه به رسیدگی و ساخت و سازها در منطقه سیل زده چابهار اقدامات خوبی صورت گرفته و دارد روال خودش را پیش می برد اما روستاهای اطراف آن باید مورد توجه باشند و در آنها پروژه زیر ساختی کار شود.

تاکید وزیر امور خارجه بر پیگیری دریافت حقابه هیرمند

وی در ادامه با توجه به مشکلات به وجود آمده ناشی از سیل در این استان گفت:در جنوب استان سیل بود و در شمال سیستان هم سیلابی آمد و چاه نیمه ها پر آب شدند.در گزارشی که دیروز در نشست با رئیس جمهور ارائه دادم ، اشاره کردم پر شدن چاه نیمه ها ناشی از سیلاب است نه حقابه ای که طالبان باید می داد.حقابه هیرمند و چاه نیمه ها باید با تمام قدرت پیگیری شود که وزیر امور خارجه هم بر آن تاکید داشت و اظهار کرد که بهر نحو ممکن باید این حقابه ها پیگیری و محقق شود.

تاکنون طالبان به تعهدات خود در خصوص حقآبه عمل نکرده است

فدا حسین مالکی در پاسخ به این سوال که آخرین خبرها از دریافت حقآبه از طالبان چیست گفت: ،تا آب به منطقه سیستان جاری نشود،حقابه هیرمند داده نشده است.تاکنون طالبان به تعهدات خود عمل نکرده است. حقآبه یک دعوای تاریخی میان ایران و افغانستان است که متاسفانه سالهاست دولت افغانستان از احقاق آن سر باز می زند و اجازه نمی دهد سریز آب سد کجکی به رود هیرمند ورود کند.

خسارت گسترده سیل به منابع طبیعی و محیط زیست سیستان و بلوچستان

وی تاکید کرد: سیلاب در سیستان و بلوچستان خسارات زیادی به منابع طبیعی و محیط زیست وارد کرده که تا کنون آماری از آن تهیه نشده  ولی باید ارزیابی شود و خسارات برآورد شود.

 

کدخبر: 982867 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟