صرفه‌جویی ارزی یک میلیون دلاری با تولید ۲۱ درصدی دارو

به گزارش رکنا به نقل از ایرنا، رونمایی ۲۰ دارو شامل رادیو داروها، داروهای ضد سرطان، تکسین دهنده، داروی تزریقی تشخیص سرطان پروستات، محلول چشمی، یک داروی طب سنتی و غیره توسط شرکت های دانش بنیان با حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال ۱۴۰۲ باعث افزایش تولید و عرضه آن در بازار دارویی کشور شد.

از این تعدد اقلام دارویی، ۶ دارو و سه ماده موثر در حوزه درمان سرطان و بیماری‌های پوستی بود که در پارک علم و فناوری پردیس به بهره برداری رسید.

خط فرآوری و تولید داروی بیولوژیک آلتپلاز - تنها داروی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان سکته مغزی ایسکمیک حاد - به همت محققان ایرانی در شرکت دانش‌بنیان آرنا حیات دانش به بهره برداری رسید.

خبر تولید داروی «آلتپلاز» برای درمان بیماران دچار سکته مغزی حاد توسط دانشمندان جوان و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی از دیگر دستاوردهای ارزشمند در سالی که گذشت، است به طوری که تنها سازنده این دارو آمریکا بود، اما دانشمندان کشورمان موفق شدند به فرمول ساخت این دارو دست یابند و تولید این دارو در کشور شروع شد.

در حال حاضر ایران دومین تولیدکننده داروی آلتپلاز در جهان است و با فراهم شدن توان تولید این دارو در کشور سالانه ۱۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی دارد، داروی آلتپلاز تنها داروی مورد استفاده در درمان سکته مغزی ایسکمیک حاد است که مانع بروز بسیاری از عوارض و معلولیت‌های ناشی از سکته مغزی می‌شود.

کاهش کمبود دارویی به ۱۰۰ قلم

بر اساس اظهارات محمد پیکان‌پور مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، کمبود دارویی از ۴۲۰ به ۱۰۰ قلم در سال ۱۴۰۲ کاهش یافت و بخش مهم این کمبودها مربوط به آنتی‌بیوتیک‌ها، سرم‌ها، سوسپانسیون‌ها، داروهای اعصاب و روان، بیهوشی و غیره بوده که برطرف شد.

وی با بیان این که کاهش کمبودهای دارویی نیاز به مداخلات فراسازمانی دارد، افزود: تلاش خود را برای افزایش برنامه‌های تولید دارو در کشور انجام داده‌ایم و در قسمت‌هایی که دچار کمبود می‌شدیم با تسهیل‌گری، تامین دارو از سایر مسیرها صورت گرفت.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره وضعیت تامین داروهای دیابت مانند متفورمین ادامه داد: میزان نیاز کشور به داروی متفورمین ماهانه ۱۳۵ میلیون عدد بوده و در هفت ماه گذشته یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون عدد داروی متفورمین در کشور تولید و تامین شده بنابراین دسترسی مردم به این دارو بهبود پیدا کرده است.

افزایش تولید سرم به ۱۶ میلیون عدد

سید حیدر محمدی رییس سازمان غذا و دارو نیز در این زمینه گفت: در سال گذشته میزان تولید داخلی سرم به ۱۶ میلیون عدد در ماه افزایش یافت و یک کارخانه جدید سرم سازی نیز در تبریز راه اندازی شد تا کمبودی در این مینه وجود نداشته باشند.

صادرات سالانه ۲ میلیارد یورویی دارو در لایحه برنامه هفتم توسعه پیش بینی شده استوی درباره رفع کمبود داروهای پیوندی و فاکتور خونی افزود: در سال ۱۴۰۲ داروهای پیوندی و فاکتور خونی دچار کمبود بود، به علت اینکه تولید کننده فاکتور هشت و نوترکیب در مواد اولیه مشکل داشت وارد شد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی تاکید کرد: باتوجه به حذف ارز ترجیحی در حوزه دارو، میزان صادرات دارو رشد قابل توجهی خواهد داشت که نیاز به پیگیری های مستمر صنایع، همکاری وزارت امور خارجه و دفاتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور دارد تا بازارها برای داروهای ایرانی، ایجاد و تقویت شود.

به گفته محمدی، صادرات سالانه ۲ میلیارد یورویی دارو در لایحه برنامه هفتم توسعه پیش بینی شده و امیدواریم که با همکاری صنایع داروسازی، به این هدف برسیم.

 

 

کدخبر: 982642 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟