دولت بزرگترین مخالف افزایش دستمزد کارگران است/کارفرمایان مخالفتی ندارند/از دست دادن کارگران برای دولت زنگ خطر است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،امروز جلسه تعیین دستمزد کارگران در 1403 با حضور اعضای شورایعالی کار برگزار می شود در همین رابطه آیت اسدی عضو شورایعالی کار به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت:اگر حتی دستمزد کارگران به مبلغی که دولت برای سبد معیشتی یعنی 25 میلیون تومان تعیین کرده است هم برسد اگر رشد تورم را نتواند کنترل کنند بعد از گذشت سه ماه دوباره کارگران در وضعیت بدی قرار خواهند گرفت.

این عضو شورایعالی کار در ادامه افزود:در کمیته مزد شورایعالی کار تنها عضوی که با افزایش 40 درصدی دستمزد کارگران مخالفت می کند دولت است.دولت بزرگترین کارفرما است و تعداد زیادی کارگر دارد .اعضای کارفزمایی دیگر که صاحبا شرکت های تولید ی بزرگ هستند از افزایش حقوق کارگران استقبال هم می کنند چرا که به نرخ بهره وری شان اهمیت می دهند.

اسدی با تاکید بر اینکه علی رغم پیگیری های صورت گرفته تا کنون رقم دستمزد کارمندان دولت در بودجه سال آینده به دست نیامده افزود: حقوق و مزایای پرداختی به کارکنان دولت هنوز مشخص نیست .همیشه افزایش دستمزد کارمندان دولت با اینکه ساعت کار و سختی کار کمتری نسبت به کارگران دارند بیشتر است و همین مورد می تواند مبنای پایه  گذاری رقم دستمزد کارگران باشد.

اسدی با اعتراض به دستبرد دولت در سبد معیشتی کارگران افزود:وزارت بهداشت با کاهش کالری های مورد نیاز یک کارگر در روز  تلاش در پایین آوردن رقم سبد معیشت داشته در حالی که کارگران با صرف کالری  و کارهای سخت فیزیکی نیاز به انرژی بیشتری دارند و باید مورد حمایت قرار بگیرند.

این فعال کارگری می گوید:حداقل حقوق کارگران امسال 5 میلیون و 300 هزار تومان بود که با افزایش 20 درصدی به رقم 6 میلیون و 390 هزارتومان خواهد رسید .

از دست دادن جامعه کارگری برای دولت عواقب خوبی نخواهد داشت

اسدی تاکید دارد:دولت در تعیین دستمزدها باید میان کارگران و کارمندان تفاوت قائل شود و شرایط سخت کارگران را در نظر بگیرد .از دست دادن جامعه کارگری برای دولت عواقب خوبی نخواهد داشت چنانچه مشاهده شد در انتخابات هفته پیش کارگران حضور فعال نداشتند و انگیزه هایشان برای مشارکت در تصمیم گیری ها کاهش داشته است.

وی می افزاید: دولت باید بداند که افزایش حقوق کارگران تورم زا نیست و طرح این موضوع مبنای کارشناسی ندارد .رفاه در جامعه کارگری می تواند به ایجاد ثبات و آرامش و بالا بردن بهره وری در جامعه کمک کند.

آیت اسدی ادامه داد:کنترل تورم وظیفه دولت است و نباید بار هزینه های آن را جامعه کارگری به دوش بکشد.در شرایطی که دولت بدون برنامه برای کنترل تورم به تعیین دستمزد می پردازد این موضوع باعث نگرانی خواهد بود.

 

کدخبر: 979258 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟