ایستگاه پیرسهراب سیستان و بلوچستان آمار ۲۰۶میلیمتر بارش را ثبت کرد/ مردم منطقه نیازمند امدادرسانی فوری/ احتمال بارندگی سنگین از دوشنبه

به گزارش  خبرنگار اجتماعی رکنا، طی بارش  سامانه اخیر(۷ تا ۱۱ اسفند)بارندگی در ایستگاه پیرسهراب واقع در جنوب سیستان و بلوچستان  بالاترین آمار یعنی ۲۰۶میلیمتر را ثبت کرد و ایستگاه باهوکلات در رتبه بعدی به مقدار ۷۸میلیمتر را ثبت کرده است.

سیدمحمدمهدی سجادی،مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا در خصوص آخرین وضعیت سیل در سیستان و بلوچستان به خصوص بخش دشتیاری اینگونه گفت:  احتمال بارندگی شدیدتری برای روز دوشنبه وجود دارد، سدها تقریبا باز شده بود و منطقه به شدت سیلابی و دچار آبگرفتگی گسترده شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان با تاکید دوباره این مهم که آب در حال حاضر در وضعیت فروکش کردن است ادامه داد:  در حال حاضر کل منطقه درگیر آب ناشی از سیلاب است. ارتفاع آبگرفتگی ها تا نیم متر و حتی بیشتر نیز است.

سیدمحمدمهدی سجادی در مورد اینکه وضعیت مردم منطقه و اسکان آنها در موقعیتی که کل منطقه درگیر سیلاب است چگونه است گفت: هنوز نیروهای امدادی نتوانستند به بسیاری از روستاهای منطقه  دشتیاری که در محاصره آب هستند خود را برسانند. باید توضیح داده شود که محاصره آب به اینگونه نیست که ارتفاع آب در حالت اوج گیری باشد در وضعیت فروکش است. مردم نیز در منطقه در حال زندگی هستند و تمایل به خروج از منطقه ندارند. نیروهای امدادی آماده باش هستند اگر  فرد بیمار یا زن باردار در میان مردم گرفتار در سیل است به منطقه امن تر منتقل شوند.

وی در پاسخ به این سوال که مردم چگونه وسط سیلاب در حال زندگی هستند گفت: سیلاب نیست. آب آرام شده است. چاره ای هم ندارند.

سیدمحمدمهدی سجادی،مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان در مورد اینکه مردم در وضعیت ناچاری قرار گرفته اند ولی چرا سیل زدگان به مراکز وزارت ورزش و یا مهمانسرا و هتل ها و مناطق اسکان دولتی منتقل نمی شوند گفت: مشکل امدادرسانی در انتقال مردم این است که خودشان تمایل به رفتن به محل های اسکان را ندارند و بیان می کنند که می خواهند در کنار خانه و احشام خود بمانند. نیروهای امدادی در مدارس اسکان موقت ایجاد کرده اند. در مساجد و مهمانسراهای فرهنگیان برای مردم سیل زده امکانات اسکان ایجاد شده است اما تمایل به فاصله گرفتن از خانه و احشام خود ندارند.

سیدمحمدمهدی سجادی در مورد اینکه با توجه به هشدارهای هواشناسی و اطلاع رسانی که برای این میزان بارش در منطقه شده بود چرا اقدامات اولیه امدادی و انتقال مردم قبل از سیلابی شدن منطقه انجام نگرفته است گفت: قبل از سیلابی شدن منطقه ، جلسه هواشناسی و نیروهای امدادی هلال احمر برگزار شد و بعد از شفاف سازی میزان بارندگی و خطراتی که تهدید می کرد اطلاع رسانی به مردم صورت گرفت اما مردم تمایل به دور شدن از محل زندگی خود ندارند. مردم هوشیار در مورد سیلاب بودند و آن هم برگرفته از اطلاع رسانی ها بود که اگر صورت نمی گرفت ،سیلاب خسارت جانی هم داشت. سیلاب سیستان و بلوچستان تا امروز و این لحظه خسارت جانی نداشته است.

امدادرسانی به خانه هایی که در آنها آب بالا آمده نیز با قایق در حال انجام است. همچنین در حال حاضر 22 تیم امدادرسانی در منطقه دشتیاری حضور دارند. با توجه به وسعت و میزان بارندگی در منطقه پتو، موکت، برنج، روغن، کنسرو و... نیازهای اولیه است که خیرین می توانند در این زمینه به ما کمک کنند.

 

کدخبر: 976601 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟