دستمزد متناسب با تورم نشود؛ جامعه کارگری 1403حداقل رفاه را نخواهد داشت/ دولت باید قدردان سکوت کارگران باشد

زهره الهیان نماینده مجلس شورای اسلامی درواکنش به تعیین دستمزد به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت:در حالیکه که در سال آینده میزان افزایش حقوق کارگران هنوز تایید نشده است،به نظر می آید در شرایط فعلی جامعه این موضوع باید با حساسیت بیشتری مطالعه وکارشناسی شود در غیر این صورت با موج عظیم نارضایتی های جامعه کارگری مواجه خواهیم بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود:در حالی که به طور متوسط هر سال حقوق کارگران 25 درصد افزایش داشته و تورم در همان شرایط رشد دو برابری دارد ؛تعیین دستمزد کارگران باید به تناسب گرانی ها باشد.

وی در ادامه با اشاره به اعلام مرکز آمار ایران افزود: در سال گذشته گوشت قرمز با تورم 93 درصدی از سبد معیشت این قشر حذف شده و این بسیار نگران کننده است،در شرایطی که دستمزد کارگر فقط 25 درصد در سال گذشته رشد داشته است.

این نماینده مجلس می گوید: با این روند جامعه کارگری در سال آینده از حداقل خدمات بهداشتی و درمانی ،پوشاک و تفریحی و ورزشی هم نمی تواند بهره مند شود.در حالی مسکن مهمترین نیاز این قشراست با ادامه این شرایط با بحران مواجه خواهد شد.

الهیان افزود: تحریمها ومدیریت ناکارآمد باعث شده که در مجلس شورای اسلامی زمینه اقدامات موثردر جهت بهبود وضعیت کارگران فراهم نباشد.دولت باید با جلب رضایت جامعه کارگری مانع بروز نارضایتی در این قشر شود.سکوت کارگران در این مورد نشانه نجابت این قشر ارزشمند و مولد کشور است که دولت باید قدردان آنها باشد.

نماینده مردم تهران تاکید می کند:بروز نارضایتی در جامعه باعث فروپاشی اجتماعی می شود.تناسب نرخ تورم با افزایش دستمزدها می تواند از این تن شها در جامعه پیشگیری کند چرا که ارکان یک جامعه درصورتی مستحکم خواهد ماند که رضایت اقشار مختلف در آن به دست آید.

زهره الهیان در پایان با تاکید بر اینکه در سال آینده افزایش دستمزد کارگران باید با مطالعات فراوان انجام شودگفت:جامعه کارگری جزو ضعیف ترین طبقه جامعه است که باید نیازهایشان مورد توجه قرار گیرد و با حساسیت بیشتری به آن پرداخته شود.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت جامعه کارگری زنان تاکید کرد: زنان کارگر در بسیاری از زمینه ها فعالیت دارند و نقش مهمی در گردش چرخه مولدسازی دارند و باید دولت توجه ویژه ای نسبت به آنان و احقاق حقوقشان داشته باشد و این طور نباشد که  به چشم نیروی کار ارزان به آنها نگاه کنند و از حقوق کمتری بهره مند باشند.

وی ادامه داد:زنان در بخش کارگری با حضور فعالانه خود تاثیر گذارندو باید از امتیازات ویژه ای برخوردار شوند.این زنان اغلب سرپرست خانوار هستند و  نیاز به حمایت های بیشتری دارند.

 

کدخبر: 976020 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟