جای خالی مطالعات کارشناسی در انتقال صنایع آب بر به مکران/ انتقال زمان بر است اما به نفع منابع آبی کشور است

پروین فرشچی معاون پیشین محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست به خبرنگار رکنا گفت:از آغاز هم صنایع آب‌بر"صنایع آب‌بر باید کنار سواحل دریایی ایجاد می شد،این صنایع در طول زمان آسیب های فراوانی به منابع آب کشور وارد کردند ولی حالا که تصمیم بر انتقال آن گرفته شده باید بر حسب مطالعه انجام شود.

اشتباه اولیه انتقال صنایع آب بر به یزد و سمنان بود

فرشچی با اظهار خرسندی از این اتفاق ادامه داد:اشتباه اولیه این بود که صنایع آب بر را در مناطق خشک و کویری کشور مانند سمنان و یزد احداث کردند ولی با اینکه هزینه انتقال آن بالاست هر چه زودتر این اتفاق بیافتد بهتر است.

اول زیرساخت های انتقال صنایع به مکران ایجاد شود

با توجه به اینکه در مناطق سواحل مکران صنایعی وجود ندارد و تقریبا خالی از سکنه هستند باید برای انتقال و ایجاد شهرک های صنعتی در آن اول زیر ساخت هایی ایجاد شود.

انتقال صنایع به مکران هزینه بر است اما به نفع منابع آبی است

وی با اشاره به این نکته  که این سواحل پذیرش احداث صنایع را دارد افزود: سواحل مکران ظرفیت پذیرش صنایع آب بر را دارد و با انتقال درست صنایع می توان ظرفیت های زیست پذیری دیگری به این مناطق افزود.انتقال صنایع با اینکه هزینه بر است ولی به نفع حفظ منابع آبی کشور در مناطق کویری است .

صنایعی که به محیط زیست مکران صدمه می زند نباید به منطقه منتقل شود

 معاون پیشین محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد:نکته مهم دیگری که در این انتقالات باید مورد توجه قرار گیرد این است که باید انتقال ها کارشناسی شود و اینگونه نباشد که صنایعی که به محیط زیست این مناطق آسیب می زند هم منتقل شود و متناسب با ظرفیت های منطقه انتقال اجرا شود.

امیدوارم داستان اوراق کشتی دوباره تکرار نشود

وی تاکید کرد:جانمایی صنایع در سواحل مکران نیاز به مطالعه جامعی دارد و امیدوارم داستان اوراق کشتی دوباره تکرار نشود که برای بازیافت قطعات کشتی هزاران حرف زدند و در نهایت هر کس در هر جایی اقدام به این کار کرد و آسیب های آن را نتوانستند جبران کنند.

صنایعی که همخوانی ندارند نباید کنار هم قرار بگیرند

وی ادامه داد:باید تصمیم گرفت که این صنایع در چه مدت زمانی و در چه مکان هایی منتقل شوند.صنایعی که همخوانی ندارند نیاید در یک مکان کنار هم قرار بگیرند.

فرشچی با انتقاد از عدم وجود مطالعات کارشناسی در سازمان محیط زیست افزود:در این خصوص قطعا مطالعه ای از سوی سازمان محیط زیست صورت نخواهد گرفت و سازمان توسعه سواحل مکران باید با ورود در این موضوع از آسیب ها در مناطق سواحل مکران بکاهد.

کدخبر: 975910 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟