طرح ویژه برای پرستاری از سالمندان در خانه / «بانک زمان» چگونه و کی اجرا می شود؟

به گزارش رکنا ،در همین راستا«دوره های مهارت آموزی نگهداری سالمندان» و« ایده های بانک زمان » که شهروندان در یک خدمات دواطلبانه می توانند مراقبت یک یا چند سالمند را به عهده بگیرند و بر اساس زمانی که به نگهداری این سالمندان می پردازند دولت می تواند  این زمان را  ذخیره کند ودر دوره سالمندی خودشان از این  خدمات  رایگان بهره مند شوند.

 دکتر عباس عبادی درباره افزایش سالمندان تنها و فقدان خدمات پرستاری در منزل به خبرنگار اجتماعی گفت: با توجه به نرخ موالید ما که نسبت به دهه 60 و 70 به شدت افت کرده،متولدین دهه 60 الان 40 سالگی را رد کردند و وارد میان سالی شدند و تا 20 سال آینده  وارد دوره سالمندی می شوند و با این نرخ موالید دهه 60 ما در بیست سال آینده با جمعیت بزرگ سالمندان مواجهیم، با توجه به اینکه خدمات سلامت در چند دهه گذشته ارتقا پیدا کرده و با توجه به افزایش سن امید به زندگی انتظار می رود که تعداد سالمندان و مبتلایان به  بیماری های مزمن هم رو به افزایش برود. هرچه  دامنه سلامت در جامعه بیشتر شد خانواده های تک فرزندی هم بیشتر شدند و همین ویژگی افزایش سالمندان تنها را در آینده برای جامعه بحرانی تر می کند.

عبادی در ادامه با اشاره به ارگانهای مسئول در این زمینه به رکنا گفت: چند مسوولیت در این زمینه وجود دارد که برخی به وزارت بهداشت مربوط است مانند تربیت نیروی انسانی و برخی خدمات دیگر به سازمان بهزیستی. اما آنچه در تربیت نیروی انسانی به ما مربوط است این  است نیروی انسانی متخصص و آموزش یده تربیت کنیم، که در دوره کارشناسی ارشد « رشته پرستاری سالمندی» چند سالی است در حال تربیت نیروی انسانی متخصص و متبحر است.

علاوه بر آن «دوره های مهارت آموزی نگهداری سالمندان» و« ایده های بانک زمان » که شهروندان در یک خدمات دواطلبانه می توانند مراقبت یک یا چند سالمند را به عهده بگیرند و بر اساس زمانی که به نگهداری این سالمندان می پردازند دولت می تواند  این زمان را  ذخیره کند ودر دوره سالمندی خودشان از این  خدمات  رایگان بهره مند شوند. 

وی افزود: اغلب بیماران و سالمندن ترجیح میدهند در محل زندگی خود خدمات درمانی را دریافت کنند چرا که در محل زندگی احساس مالکیت و احساس تسلط و تعلق به محیط را دارند در حالیکه در سایر اماکن این تعلق خاطر را ندارند.

همه سالمندان ترجیح می دهند در ملک شخصی خود زندگی کنند و مورد مراقبت قرار گیرند همچنین بیماری های مزمن با حفظ  کرامت سالمندان با تربیت نیروی ا نسانی متناسب و  داوطلبانه شروع شده و نیاز به افزایش شتاب دارد.

 معاون پرستاری وزارت بهداشت تشریح کرد:در این خصوص خدمات تخصصی پرستاری را احصا  کردیم،افزایش نیروی آموزش دیده در مقطع کارشناس ارشد و دکترا ، ساماندهی و سازماندهی مجدد همکاران پرستاری در طی دو سال گذشته بیش از 1700 گروه از خدمات پرستاری از مدیران خدمات بیمارستانی و سوپروایزرها و برخی از سرپرستاران در پودمان های توانمند سازی در همه اقصی نقاط کشور در 10 منطقه آمایشی تحت آموزش در حوزه های خدمات پرستاری قرار گرفتند و در کنار  آن آموزش توانمند سازی در دانشگاههای علوم پزشکی انجام خواهد شد.

کدخبر: 971210 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری منیره چگینی
آیا این خبر مفید بود؟