بحران کاهش سهمیه سوخت در سیستان و بلوچستان /فقر رشد کرده، کمبود معلم افزایش و مهاجرت از مناطق مرزی بیشتر می شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، شب گذشته در رسانه‌های محلی استان سیستان و بلوچستان خبری مبنی بر کاهش ۱۰۰ لیتری سهمیه سوخت آزاد (۳۰۰۰ تومانی) منتشر شد البته این کاهش میزان سوخت آزاد از ۲۵۰ به ۱۵۰ لیتر به صورت سراسری انجام شد، اما به دلیل مصرف سوخت و همچنین نبود کارت سوخت آزاد در جایگاه‌های استان سیستان و بلوچستان این سیاست تاثیر زیادی را بر این استان مرزی دارد.

بعد از اعلام این خبر  پمپ بنزین‌های این استان شاهد صف های طولانی  خودروها بودند.

استان سیستان و بلوچستان استانی پهناوری  که روستاهای پراکنده ای در سرتا سر آن  وجود دارد. معلمان و دبیران با توجه به اینکه در شهرها زندگی می کنند برای رفتن به محل کار ممکن است روزانه مسافتی بیش از ۱۵۰ کیلومتر را طی کنند که این میزان سوخت کفاف رفت و آمد آنها را نمی دهد.

یک معلم از اهالی زابل به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت:هزینه سرویس ایاب ذهاب از شهر زابل به روستاهای قرقری با پر شدن ظرفیت ماشین حدودا مبلغی ۳ میلیون تومان  است در صورت تکمیل نبودن ظرفیت خودروها این مبلغ افزایش می یابد. اکثر همکارن خانم از این سرویس ها استفاده می کنند،که با کاهش سهمیه بنزین این مبلغ افزایش یافته که با حقوق همکاران برای کفاف زندگی همخوانی ندارد به خصوص همکاران تازه استخدامی که حقوق آن ها ۸ میلیون تومان بیشتر نیست.همین موضوع موجب دلسردی آن ها از انتخاب این شغل و ادامه همکاری با آموزش و‌پرورش است.

از طرفی با توجه به مرزی بودن شهرستان هیرمند بنزین آزاد بسیار گران تر از باقی نقاط کشور است که خرید آن اصلا صرفه اقتصادی ندارد .

 این معلم ادامه داد: کاهش سهمیه سوخت باعث خالی شدن مدارس مناطق مرزی از معلم به علت انتقالی ها می شود.  به علاوه اینکه کاهش سهمیه سوخت باعث نارضایتی شغلی رانندگان سرویس های روستا مرکزی و عدم تعهد سازمانی آن ها می شود.کاهش سهمیه سوخت باعث کاهش بازدید راهبران آموزشی یا صوری بودن بازدید آن ها می شود.

این معلم در پیشنهادی مطرح کرد: برگرداندن سهمیه سوخت در استان،افزایش سهمیه  سوخت کارمندان مرزی

ایجاد جایهگاه سوخت با سهمیه نامحدود، ولی نرخ مناسب جهت افزایش قانونی صادرات سوخت کشور ؛

ایجاد سرویس برای همکاران در مدارس،افزایش حقوق کارمندان مرزی،فعال سازی طرح رزاق  و دیده شدن نتایج آن در زندگی مردم می تواند در کاهش این بحران در منطقه اثرگذار باشد.

این معلم و  فعال مدنی می گوید این استان فقط دو‌جایگاه سی آن جی دارد  و همین موضوع محدودیت های زیادی  برای مردم ایجاد کرده صف های طولانی آنها را از کار زندگی می اندازد به همین خاطر  اکثر مردم برای خودروهای خود سوخت ال پی جی را جایگزین می کنند.

بنا بر این گزارش، احتمالا کاهش سهمیه سوخت به مرور میزان مهاجرت از مناطق مرزی را افزایش می دهد و باعث خالی شدن مرز از هم وطنانمان می شود.کاهش سهمیه سوخت به مرور باعث گسترش فقر در استان و به طبع آن افزایش سرقت ها می شود.

 کاهش سهمیه سوخت در مناطق مرزی بیشتر از اینکه اثر موثری برای حل مشکلات داشته باشد به یک معضل بزرگ تبدیل شده که هر روز نیز گسترش بیشتری می یابد.

 

کدخبر: 966036 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟