زباله هایمان را چه زمانی از خانه بیرون بگذاریم؟ / با طرح «نوماند» زباله های خشکتان را در خانه بفروشید

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، «صبح ها که از می خواهم به سرکار بروم، کیسه زباله را می بندم و با خودم می برم و در سطل زباله سرکوچه می اندازم. البته سعی می کنم زباله های تر و خشک را جدا کنم ولی خب می دانید که سطل های مشخصی برای تفکیک زباله در همه جای تهران وجود ندارد برای همین هر دو را در یک سطل می اندازم. اگر زباله گرد یا مامور تفکیک پسماند شهرداری را ببینم زباله خشک را به آنها تحویل می دهم.» اینها را منیره می گوید. زنی که رعایت آداب شهروندی برایش بسیار مهم است؛ اما گاهی برخی نکات کوچک را فراموش می کند.

منیره و امثال وی شهروندانی هستند ارزشمند برای مدیریت شهری که سرمایه گذاری روی آنها برای سیستم مدیریت شهری می تواند بسیار کمک کننده باشد؛ اما سوال اینجاست، این شهروند، چه چیزی را فراموش کرده است؟

چه ساعتی زباله هایمان را بیرون از منزل بگذاریم؟

9 شب؛ ساعتی آشنا برای تهرانی هاست. این درست زمانی است که می بایست زباله ها را در سطل های زباله قرار دهید. اما عوامل مختلفی مانع از انجام این کار توسط شهروندان می شود. نخست این است که شهروندان وقتی از سر کار به خانه باز می گردند، قرار دادن زباله در سطل را دلیل محکمی برای اینکه مجددا از خانه خارج شوند نمی دانند؛ لذا این انتقال زباله را به زمانی که برای رفتن به سر کار از خانه بیرون می روند موکول می کنند.

اما رعایت نکردن همین نکته ساده، موجب می شود تا سطل های زباله تا ساعت 9 شب که ماشین های حمل زباله در مناطق تهران پخش می شوند، اطراف سطل های زباله پُر شود از آشغال هایی که جایشان داخل سطل است. همچنین سطل های زباله تبدیل به محلی می شوند برای کسب درآمد زباله گردها و جمع آوری پسماند خشک. این مهم، از سویی دیگر، تجمع جانوران موذی از جمله موش و گربه را در پی خواهد داشت.

محمد احمدلو، رئیس خدمات شهری شهرداری منطقه ۳ تهران در گفت و گو با رکنا گفته بود: ساعت رفت و روب از 10 شب تا حدود 6 صبح است.ما باید نگهداشت و طول عمر نظافت را در نظر بگیریم که قطعا در این موضوع کم کاری شهروندان را مشاهده می کنیم. در منطقه 3 حدود 5 میلیون و 600 هزار متر مربع عرصه رفت و روب داریم. یعنی ما هرچقدر هم نیرو به کار بگیریم، نمی توانیم کارگر داشته باشیم.

احمدلو افزوده بود: طول عمر نگهداشت نظافت شهری ، از ساعتی که مردم وارد گذر می شوند تا ساعتی که دوباره نظافت شروع می شود، باید دید چه مشکلی پیش می آید. با این همه ما در طول روز هم نگهداشت در معابر اصلی و شریانی داریم.

هیچکس حاضر نیست پشت ترافیک بماند تا سطل های زباله در طول روز تخلیه شوند

وی در پاسخ به اینکه آیا نمی شود ساعت جمع آوری زباله را تغییر داد چراکه اکثر شهروندان وقتی صبح ها که به سر کار می روند زباله های خود را به مخازن منتقل می کنند، تاکید کرده بود: فرض کنید ما ساعت جمع آوری زباله از مخازن را تغییر دادیم، آیا مردم نیز راضی می شوند در ترافیک پشت ماشین های جمع آوری زباله، چند دقیقه ای را سپری کنند؟ وقتی شب ها می خواهیم زباله ها را جمع آوری کنیم هم مردم تحمل اینکه پشت ماشین های جمع آوری زباله بایستند را ندارد، در روز این شرایط سخت تر می شود. همچنین در طول روز، آنقدر ماشین در برخی خیابان ها پارک شده است که دسترسی به مخزن را سخت می کند.

شهروند بودن؛ وظایفی را برای افراد در پی خواهد داشت

«شهروند» بودن و تجربه زندگی شهری، وظایفی را بر عهده افراد می گذارد. این انتخاب با افراد است که شهروندی مفید و مسئولیت پذیر باشند یا خیر. کافی است چند ساعت از زمانی که معابر توسط ماموران شهرداری تمیز می شوند بگذرد؛ شهر پر می شود از ته سیگار و رسید بانکی و قوطی نوشابه و ته مانده غذا و....

آیا وقت آن نرسیده است که به خودمان و فرزندانمان آموزش دهیم که زباله خود را، هر چند کوچک و به اندازه یک رسید بانکی، در دست نگه داریم و به اولین سطل زباله ای که رسیدیم آن را بیاندازیم؟

آیا نوبت آن نشده است که حدود پنج دقیقه زمان صرف کنیم تا زباله خود را در ساعت 9 شب در سطل زباله بیاندازیم؟

زباله های خشکمان را در خانه تفکیک کردیم؛ حال با آنها چه کنیم؟

می توانید آنها را به راحت ترین شکل ممکن بفروشید! می پرسید چگونه؟ روشش بسیار آسان است. در اپلیکیشن «شهرزاد»، طرح «نوماند» را انتخاب کنید. در ادامه درخواست جمع آوری زباله خشک را ثبت کنید. نه تنها ماموران شهرداری خودشان به جلوی در خانه شما مراجعه می کنند و زباله ها را به صورت یکجا از شما تحویل می گیرند.

با این روش می توانید یا پول فروش زباله خشک را نقدا دریافت کنید و یا اینکه کارت بلیت مترو و اتوبوس یا طرح ترافیک خریداری کنید. همچنین می توانید کارت شهروندی خود را شارژ کنید و با آن از فروشگاه های شهروند و میادین میوه و تره بار خرید کنید. 

کدخبر: 963980 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟