زباله در کشور تبدیل به یک معضل ملی و امنیتی شده است / راهکار دست دولت است زیرا اختیار تخصیص اعتبار را دارد

به گزارش خبر نگار اجتماعی رکنا،۳۰ کوه زباله خطر بزرگ برای جنگل‌های هیرکانی شده است. روزانه 22 تن زباله در هیرکانی روی کوه زباله های قبلی، انباشت می شود. معضل زباله و ساماندهی آن تنها مختص جنگل های هیرکانی نیست، در اکثر نقاط ایران وجود دارد. در بسیاری از شهرها و روستاها، عدم توجه به مدیریت صحیح زباله، عدم دسترسی به امکانات جمع آوری و دفع زباله، عدم آگاهی مردم از اهمیت جدی مدیریت زباله و سایر مشکلات مربوط به این حوزه باعث شده است که مسئله ساماندهی زباله به یکی از بزرگترین چالش های شهرنشینی در ایران تبدیل شود.

مدیریت نادرست پسماند منجر به آلودگی خاک، هوا و آب و ایجاد بیماری است.  مدیریت نادرست پسماند می تواند مجاری فاضلاب را مسدود و طوفان معضلات از گسترش سیلاب تا شرایط غیربهداشتی و سمی را ایجاد کند که  به طور نامتناسبی بر افراد فقیر تأثیر می گذارد، افرادی که بیشتر در نزدیکی مکان های دفع زباله زندگی می کنند یا در آنها کار می کنند، متاثران بیشتر این شرایط آشفته هستند.سوزاندن ضایعات سموم و ذرات معلقی که در هوا آزاد می کند،می تواند باعث بیماری های تنفسی و عصبی و سایر مسائل بهداشتی شود.

در بسیاری از مناطق، مدیریت صحیح زباله و جمع آوری آن به درستی انجام نمی‌شود. برخی از شهرداری‌ها و مسئولان مربوطه در این زمینه کارآیی کافی ندارند و به دلیل بودجه کم و عدم توجه، ساماندهی پسماند را به معضل تبدیل کرده اند.

 در بسیاری از مناطق، امکانات جمع آوری و دفع زباله به درستی فراهم نشده است. برخی از شهرها و روستاها هنوز هم از روش‌های سنتی جمع آوری زباله استفاده می‌کنند که باعث آلودگی هوا و خطر بروز بیماری‌های واگیر شده است. ضمن اینکه  برخی از مردم هنوز هم به مدیریت صحیح زباله توجه نمی‌کنند و زباله‌های خود را به دور از امکانات جمع آوری و دفع زباله دور می‌اندازند. این امر باعث آلودگی هوا، خطر بروز بیماری‌های واگیر و آسیب به محیط زیست می‌شود.همه این موارد در کنار هم و ادامه این روند، شرایط را هر روز بغرنج تر می کند تا حدی که اگر وضعیت به همین شکل ادامه یابد، زباله های کشور به یک مسئله امنیتی تبدیل خواهد شد.

شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در این خصوص به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: جمع آوری  زباله در جهان با روش علمی و کمترین آسیب به محیط زیست در حال انجام است. در ادامه مرحله بازیافت را انجام می دهند و سود آن را به چرخه اقتصاد وارد می کنند. متاسفانه در کشور ما هنوز جمع آوری زباله به شکل سنتی انجام می شود که همه باعث آلودگی محیط زیست و شهرها است و هم مسبب آزار و اذیت ساکنان است زیرا جمع آوری زباله و بازیافت غیراصولی آن موجب بروز بیماری و ایجاد محیط آلوده است.

وی تاکید داشت : با واقعیت ها نمی توان چشم پوشانه برخورد کرد. واقعیت این است که جمع آوری و دفع و بازیافت زباله در حومه شهر های کوچک و بزرگ تبدیل به یک چالش جدی شده است.توقع این است  که در سفرهای رئیس جمهور وقتی مصوبات گرفته می شود، به همان شکل نیز اجرا شود ولی متاسفانه بسیاری از مصوبات رئیس جمهور که تاکید هم بر آنها وجود دارد، روی کاغذ می ماند و اجرایی هم نمی شود.

حیدری افزود: مشکل جمع آوری زباله و پسماند و ساماندهی آن یک مشکل جدی در سراسر کشور است و نیاز است که برای این چالش مهم چاره اندیشی شود تا شهرستان ها از وضعیت فعلی در مواجهه با پسماند خارج شود.

حیدری در خصوص اینکه چرا نمایندگان شهرهای مختلف در مجلس در خصوص این چالش مهم چرا در مجلس پیگیری جدی ندارند گفت: نماینده های مجلس و نمایندگان استان ها بارها و بارها این مسئله را در صحن مجلس مطرح کرده اند مسئله این است که دولت باید توجه کند. نمایندگان در این خصوص بارها داد زده اند، قانون تعیین می کنند. آنچه وظیفه نمایندگان است انجام می شود ، متاسفانه در این خصوص، آنچه وظیفه دولت است به خوبی انجام نمی شود. حل این مشکل به دست دولت انجام می شود و غیر از دولت هیچ ارگانی نمی تواند کشور را از این چالش خارج کند. زیرا اعتبار در اختیار دولت است و اولویت تخصیص اعتبار و برنامه ریزی ، پیش بینی و هدف گذاری در مسئولیت دولت است.

این نماینده مجلس بیان داشت : مجلس وظیفه خود را در این خصوص فراموش نکرده است. بارها اخطار داده و احضار کرده است. حتی فراکسیون محیط زیست نیز در خصوص این مطلب بارها درخواست داده است اما حقیقت این است دولت توجهی به این مسئله ندارد. نمایندگان تمام تلاش خود را در این زمینه کرده اند و کوتاهی از سمت دولت شکل می گیرد.نهادهای  که الان باید در این خصوص مورد بازپرسی قرار گیرند نهاد های ذی ربط در دولت هستند که باید در راستای حذف این چالش گام بر می داشتند و بر نداشته اند.

وی در پایان تاکید داشت: مسئله زباله تبدیل به یک معضل ملی و  امنیتی شده است. امنیت به معنای وقوع جنگ نیست بلکه با به خطر افتادن آرامش و سلامت مردم و در نتیجه مختل شدن سلامت روانی و شکل گیری  آسیب به محیط زیست کشور به نوعی تهدید امنیتی به حساب می آید و دولت باید به این مسئله رسیدگی کند.وقتی امنیت مردم از نظر زیست محیطی به خطر بیافتد یک مولفه بسیار جدی امنیتی است و دولت باید چاره اندیشی بکند.زباله سوزی در کشورهای مدرن و در حال توسعه جهان منسوخ شده است و فکری علمی برای آن کرده اند. زباله ها را به کود شیمیایی تبدیل می کنند و به چرخه محیط بر می گردانند و برایشان سود دارد ولی در کشور ما زباله با روش های  سنتی و آلوده به یک معضل و چالش جدی تبدیل شده است.

 

 

 

کدخبر: 955523 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری آرمین اسکندرزاده
آیا این خبر مفید بود؟