شاید به خاطر تغییرات فرهنگی، حضور نوجوانان در مساجد کمرنگ شده باشد

به گزارش رکنا به نقل از ایلنا، حسین‌علی دیلم، رئیس موسسه تربیتی و آموزشی مدارس مسجد محور در مورد فعالیت‌هایی که برای توسعه تعاملات مدرسه و مسجد در نظر گرفته شده، توضیح داد: ما تجربه‌ای را به صورت غیررسمی و مردمی داشتیم و داریم که تحت عنوان مدارس مسجد محور دنبال شده و می‌شود. این مدارس توانستند، الگویی عملی را اجرا کنند و تعلیم و تربیت را به مسجد بردند و مهارت‌ها و آموزش‌هایی که دانش آموز نیاز داشت را به مدرسه افزودند و سعی کردند، فضای بانشاطی در مساجد در ارتباط با مدارس به وجود بیاورند.

رئیس موسسه تربیتی و آموزشی مدارس مسجدمحور ادامه داد: ما چنین فضای غیررسمی به صورتی که گفتم داشتیم و زمانی که تصمیم گرفتیم این ظرفیت غیرسمی و مردمی را با ساختار رسمی کشور و وزارت آموزش و پرورش پیوند بزنیم، موسسه تاسیس شد و مشورت وزارتخانه را داشتیم تا شخصیت حقوقی ثبت شده و رسمی در حوزه آموزش پیدا کنیم و مجوزمان را از آموزش و پرورش گرفتیم. 

دیلم اضافه کرد: ما تلاش می‌کنیم تجربه مدارس مسجد محور را به ساختار رسمی مدرسه بیاوریم. در تفاهم نامه سه جانبه بین وزارت آموزش و پرورش با وزارت کشور و موسسه تربیتی و آموزشی مدارس مسجد محور، یکی از موارد مورد تاکید همان است که وزیر آموزش و پرورش نیز به آن تاکید دارد؛ بحث پیوند سه میم یعنی مدرسه، مسجد و منزل. 

به گفته رئیس موسسه تربیتی و آموزشی مدارس مسجد محور این پیوند در تفاهم‌نامه مذکور نیز آورده شده و تلاش می‌شود خانواده و مدرسه با مسجد پیوند بخورند. او تصریح کرد: اگر این اتفاق نیفتد، ما شاهد ارتقا و تحول نخواهیم بود، ضمن اینکه در چنین موردی، نقش خانواده خیلی مهم است. خانواده هم یعنی مردم. 

وی خاطرنشان کرد: این مردم هستند که مدرسه را فعال می‌کنند، ارتقا می‌دهند و به وجود می‌آورند، آن‌ها مسجد را می‌سازند، اداره می‌کنند و به تحرک وا می‌دارند. بخصوص در مورد ارتباط کودکان و نوجوانان با مسجد، نقش خانواده؛ پدر و مادر بسیار مهم است و ما می‌خواهیم این نقش را پررنگ‌تر کنیم. 

دیلم اضافه کرد: تلاش می‌شود که معلم را در چارچوب‌های رسمی و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، پای کار دانش آموزان بیاوریم تا ارتقای چنین تعلیم و تربیتی را در شهرها و روستاها داشته باشیم. 

او در مورد برنامه ریزی برای حضور دانش آموزان در نمازهای جماعت و مساجد نیز بیان کرد: تحقق این موضوع ارتباط مستقیمی با اولیای مدرسه و مسجد دارد. هرجایی که مدرسه، مدیر و معلمان توانمند و دارای پیوند با مسجد و انگیزه‌های قوی وجود داشته باشد، شرکت دانش آموزان در نمازهای جماعت بهتر اتفاق می‌افتد. هر مسجدی هم که رویکردش اهتمام به امور و نیازهای نوجوانان است و برنامه‌های موثری برای این گروه سنی دارد، می‌بینیم که پیوند بهتری بین آن‌ها و دانش آموزان ایجاد می‌شود. 

دیلم در ادامه با بیان اینکه راهکاری که برای حضور پررنگ دانش آموزان در مساجد باید به آن توجه کرد، آموزش و ارتقای اولیای مدرسه، مدیران و معلمان است، افزود: ما به ارتقای مساجد و متولیان مساجد نیاز داریم بخصوص بانیان مسجد و هیات امنا که می‌توانند بستر حضور دانش آموزان در فضای مساجد را فراهم کنند. 

رئیس موسسه تربیتی و آموزشی مدارس مسجد محور یادآوری کرد: شاید به خاطر تغییرات فرهنگی، حضور نوجوانان در مساجد کمرنگ شده باشد، اما تا همین چند سال اخیر، در دهه‌های ۵۰ تا ۷۰ و تا حد زیادی دهه ۸۰، مساجد کانون پرتحرک حضور جوانان و نوجوانان بود و در عرصه‌های مختلف فردی، اجتماعی و در موضوعات فرهنگی گوناگون به مسجد مراجعه می‌کردند. 

دیلم عنوان کرد: بنابراین از نظر من مسجد ظرفیت و توانایی کافی برای جذب این نسل را در خود دارد، اما باید بیش از پیش این ظرفیت‌ها را برای حضور پررنگ نوجوانان و جوانان در مساجد احیا کنیم.

کدخبر: 953326 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟