فرونشست زمین به کلاس های درس سردشت رسید / برخی دانش آموزان مجبور به ترک تحصیل شده اند+ فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، روستایی کوچک است با تعداد خانوار محدود. مدرسه ای کوچک دارد که شمایل بیرونی آن از سر درونش خبر می دهد! مدرسه ای که بزرگ است ولی ایمنی ندارد، بزرگ است ولی حیاط مناسب ندارد، بزرگ است ولی کتابخانه مناسب ندارد، بزرگ است ولی تجهیزات ورزشی کافی ندارد، بزرگ است ولی آزمایشگاه ندارد، بزرگ است ولی...

دبستان امام محمد غزالی کولسه بالا، در روستایی مرزی واقع در استان آذربایجان غربی است که 6 کلاس دارد ولی به دلیل فرونشست زمین و ترک های وحشتناک و عمیقی که مدرسه دچارش شده، فقط دو کلاسش فعال است و مابقی برای ایمنی دانش آموزان ، بسته شده اند و عملا هیچ کاربردی ندارند.

یکی از اهالی روستا، پسر بچه هفت ساله ای دارد که اگر روستایش مدرسه ایمنی داشت، می توانست امسال در کنار دوستانش خواندن و نوشتن بیاموزد؛ ولی پدرش به دلیل مشخصی مانع این موضوع شده است؛ «ناایمنی مدرسه».

ترک تحصیل اجباری دانش آموزان به دلیل ناایمنی مدرسه

این پدر به خبرنگار رکنا می گوید: «من درآمدی ندارم. مدرسه ناایمن است و اگر خدایی ناکرده یک آجر یا یا یک تکه گچ روی سر بچه ام بیفتد من پولی برای درمانش ندارم. به غیر از من، یک نفر دیگر هم تصمیم گرفته تا امسال بچه اش به مدرسه نیاید تا آسیبی نبیند.»

پدر یک دانش آموز: پسرم می پرسد بابا، مدرسه کِی باز می شود؟ من هم بهانه می آورم که هنوز مدرسه ها باز نشده اند!

او می گوید: «پسرم هر از گاهی از من می پرسد: بابا، مدرسه کِی باز می شود؟ من هم با ناراحتی بهانه می آورم که هنوز مدرسه ها باز نشده اند، باید صبر کنی؛ ولی چه قدر می توانم بهانه بتراشم که نمی تواند به مدرسه برود؟»

آقای ابراهیمی، مدیر-آموزگار این مدرسه چند پایه است. او به دانش آموزان از اول تا سوم ابتدایی درس می دهد و در یک کلاس دیگر، یک معلم برای دانش آموزان چهارم تا ششم تدریس می کند.

مدرسه ای بزرگ اما ناایمن در روستایی مرزی

آقای ابراهیمی در گفت و گو با رکنا در خصوص این مدرسه می گوید: «مدرسه در سال 1373 افتتاح شده و خیلی قدیمی است. مشکل اصلی ما در آن، ترک خوردن سقف و دیوارها به دلیل فرونشست زمین است.»

او در ادامه می افزاید: «این مدرسه چند کلاس و یک سالن دارد ولی در آنها را به خاطر ناایمنیشان بسته ایم. اگر ما یک مدرسه دو کلاسه با یک دفتر و یک حیاط داشته باشیم خیلی بهتر از این مدرسه است. اینجا بزرگ است ولی برای ما ایمن نیست.»

لازم به ذکر است، این مدرسه تجهیزات ورزشی، کتابخانه و آزمایشگاه هم ندارد.

کدخبر: 939137 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟