ساخت مسکن ملی در «حریم منظر» دخمه زرتشتیان در یزد/ توضیحات میراث فرهنگی یزد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در روزهای اخیر اخبار غیررسمی از آغاز روند ساخت مسکن ملی در حریم گورستان تاریخی و باستانی زرتشتیان در شریف آباد یزد منتشر شد. در پی انتشار این اخبار اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان یزد با انتشار بیانیه ای ضمن تایید ساخت پروژه مسکن ملی در این منطقه از رعایت حریم این بنای تاریخی و تنها در فاصله طولی 172 متری خبر داد.

در این بیانیه اشاره شده است که اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد مورخ ۱۳/۹/۱۴۰۰ با طی مراحل قانونی از جمله کمیته فنی میراث‌فرهنگی، کارگروه زیربنایی استان، شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و موافقت نهایی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در تاریخ ۲۴/۱۲/۱۴۰۰ موضوع تخصیص زمین و الحاق به محدوده شهر اردکان را پیش برده است.

این بیانیه همچنین اشاره دارد که اختصاص زمین به این پروژه در راستای سیاست‌های تأمین مسکن در سطح ملی در چارچوب مقررات قانون جهش تولید بوده و اداره‌کل راه و شهرسازی استان یزد نسبت به تأمین زمین مورد نیاز در شهر اردکان با هماهنگی کامل با تمام ارگان‌های مرتبط اقدام به انجام این کار کرده است.

در توضیحات اداره کل میراث فرهنگی استان یزد همچنین به ردپای کمیسیون ماده 5 استان نیز در اعطای مجوز به این پروژه اشاره می شود. همین مساله به تنهایی موئد تصمیماتی باشد که میتواند با منافع آثار تاریخی در این منطقه منافات داشته باشد.

توضیحات اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد به سیاست‌های ابلاغی نهضت ملی مسکن اشاره می کند و می افزاید: ضوابط و مقررات این پروژه از نگاه سیما؛ منظر؛ ارتفاع و هم‌جواری‌ها برابر الگوی معماری ایرانی و اسلامی است.

حامد وحدتی نسب، باستان شناس و فارغ التحصیل دانشگاه ایالتی آریزونا در گفتگو با خبرنگار رکنا در اینباره بیان داشت: باید در ابتدا ببینیم که قیودات مطرح شده در سند ثبت این اثر، حریم و منظر آن در چه حدودی ثبت شده و عرصه فیزیکی آن چقدر است.

وی افزود: اگر در تعیین عرصه قصوری رخ داده است نمی توان انگشت اتهام را به سوی افرادی که ساخت و ساز می کنند گرفت اما اگر این اقدام بدون توجه به منظر این بنا بوده باشد باید از نهادهای مجری پروژه توضیح خواست.

این کارشناس باستان شناسی با اشاره به اینکه باید برای اظهارنظر قطعی حتما از جزییات تعیین عرصه و حریم این بنای تاریخی اطلاع داشت و بدون آن نمی توان با دقت در این مورد اظهار نظر کرد، گفت: در هر صورت فاصله مورد تاکید میراث فرهنگی یزد برای رعایت حریم این بنا که 172 متر است، در کمترین حالت حریم منظر این بنا را به هم می ریزد چون 172 متر در مقایسه با ابعاد این بنا رقم قابل توجهی نیست.

وحدتی نسب تاکید کرد: به نظر می رسد عرصه فیزیکی این بنا در حدود 172 متر باشد و من به دلیل اینکه اسناد ثبت این اثر را ندیده ام نمی توانم به صورت قطعی اظهار نظر کنم اما محدوده 172 متری برای رعایت حریم منظر این اثر در برابر ساخت پروژه ای به ابعاد مسکن ملی، قطعا تاثیر منفی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم در این باره توضیحات بیشتری از سوی اداره کل میراث فرهنگی یزد داده شود، افزود: حفاظت از بناهای تاریخی ارزشمند از جمله گور دخمه های باستانی زرتشتیان در یزد از اهمیت فوق العاده ای به لحاظ تاریخی، علمی و تمدنی برای ما دارد.

خبرنگار: مسعود لاهوت

کدخبر: 938882 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟