«لعبت تقوی» دانشمند ایرانی جایزه مدیریت محیط زیست جهان اسلام را کسب کرد

به گزارش خبرنگار رکنا، دکتر لعبت تقوی ، هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران ظهر امروز در مراسم نشست افتتاحیه نهمین کنفرانس وزرای محیط زیست جهان اسلام در ۲۰۲۳ در شهر جده در عربستان سعودی برای اولین بار و به عنوان تنها بانوی ایرانی موفق به کسب جایزه بخش پژوهشی کنفرانس وزرای محیط زیست جهان اسلام از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی جهان اسلام شد.

در این مراسم به برگزیدگان چهار بخش از جمله دستاوردهای پژوهشی، فعالیت های پیشرو، انجمن­های عام المنفعه و سازمان های غیردولتی و همچنین فعالیت‌های پیشرو زنان در حوزه محیط‌زیست جوایزی اهدا شد که نماینده جامعه علمی و محیط زیستی کشورمان در بخش پژوهشی موفق به کسب این جایزه شد.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی جهان اسلام(ICESCO)  سال گذشته فراخوان نامزدی جایزه مدیریت محیط زیست را از سوی کشور عربستان سعودی اعلام کرد. این فراخوان سومین دوره این رویدادی بود که تحت نظارت وزارت محیط زیست، آب و کشاورزی عربستان سعودی برای متقاضیان داخل و خارج از جهان اسلام برگزار می شود.

جایزه مدیریت محیط زیست با هدف تثبیت مفهوم گسترده مدیریت محیط زیست، افزایش علاقه به مفهوم توسعه پایدار و برجسته کردن تلاش های برجسته جهانی و شیوه های موفق در این زمینه فعالیت می کند. این جایزه همچنین به تشویق اقدامات مشترک زیست محیطی بین المللی، افزایش آگاهی زیست محیطی و تشویق جامعه مدنی برای حفاظت از محیط زیست برای نسل های آینده کمک می کند.

به گزارش خبرگزاری رکنا، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی جهان اسلام (ICESCO) The Islamic World Educational, Scientific and Cultural Organization  یک سازمان تخصصی است که زیر نظر سازمان همکاری اسلامی فعالیت می کند و به حوزه های آموزشی، علمی، فرهنگی و ارتباطی در کشورهای اسلامی می پردازد و مقر این سازمان در رباط مراکش واقع شده است.

تقویت و ارتقای همکاری بین کشورهای عضو در زمینه‌های آموزش، علم، فرهنگ و ارتباطات؛ تحکیم تفاهم بین مردم در درون کشورها و بین کشورهای عضو سازمان؛ کمک به صلح و امنیت جهانی از طریق ابزارهای مختلف؛ انتشار تصویر واقعی از اسلام و فرهنگ اسلامی؛ ترویج گفت‌وگو میان تمدن‌ها، فرهنگ‌ها و مذاهب، تشویق تعامل فرهنگی و پرورش تنوع فرهنگی در کشورهای عضو، با حفظ هویت فرهنگی و یکپارچگی فکری از اهداف اصلی سازمان می­باشد.

این سازمان از سال ۱۹۷۹ تاسیس شد و در حال حاضر پنجاه و چهار کشور عضو به همراه سه کشور ناظر از پنجاه و هفت کشور عضو سازمان همکاری اسلامی بوده و جمهوری اسلامی ایران نیز از سال ۱۹۹۲ میلادی به این سازمان ملحق شد.

به گزارش رکنا، لعبت تقوی، در تیرماه 1400 نیز از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موفق به دریافت جایزه جایزه زنده یاد پروفسور مریم میرزاخانی در بخش کشاورزی، دامپزشکی و محیط زیست شده بود.

کدخبر: 938310 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟