مدیریت قبیله ای در کشور باعث عقب افتادگی سیستان و بلوچستان شده است/ کدینگ کارت سوخت باعث شده هیچ گردشگری وارد استان نشود

محمد سرگزی، نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا با اشاره به دلایل عقب ماندگی این استان از روند توسعه و پیشرفت در کشور، بیان داشت: ما باید دلایل عقب ماندگی استان سیستان و بلوچستان در تمامی جوانب را آسیب شناسی و ریشه یابی کنیم و برای این کار لازم است ببینیم که استان های توسعه یافته چه مسیری را طی کردند که ما نکردیم.

وی با اشاره به روند حاکم در جذب اعتبارات برای استان ها در مجموعه دستگاه اجرایی و تصمیم گیری در مورد آن در دستگاه مقننه، افزود: باید گفت که همیشه در طول دولت های بعد از انقلاب افرادی از این استان ها در دولت حضور داشتند و زمینه رشد و توسعه را برای استان خود فراهم می کردند و این در حالیست که به جرات می توان گفت در هیچ دولتی مدیر ارشدی از سیستان یا بلوچستان حضور نداشت.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت مدیریت کلان در کشور ادامه داد: متاسفانه نظام قومی و قبیله ای بر فضای مدیریت کشور حاکم است و مدیران و سیاستگذاران ما بر اساس آنچه که متناسب با منافع قومی و شهری آنها است تصمیم گیری می کنند نه بر اساس سیاست های توسعه ای و راهبردی و کلان نگر.

سرگزی با تاکید بر اینکه برخی مدعی هستند که مدیریت اجرایی کشور بر پایه نگاه قبیله ای نیست بلکه بر اساس اسناد توسعه و راهبرد کلان کشور است، تاکید کرد: باید در پاسخ به این افراد گفت که خوب اگر چنین است باید از آنها پرسید که چرا تنها چهار یا پنج استان کشور از نعمات توسعه بهره مند بوده است و باقی استان ها یا فاصله زیادی با رشد و پیشرفت دارند یا اینکه مانند سیستان و بلوچستان به قدری عقب افتاده اند که هر مساله کوچکی به سرعت می تواند تبدیل به بحران در این منطقه شود.

وی گفت: به طور مثال استان اصفهان که صنعت فولاد در آن توسعه پیدا کرده است و اکنون به دلیل بی آبی با مشکل مواجه شده است به خاطر همین توسعه صنعتی روند واقعی پیشرفت را طی کرده است یا به طور مثال اگر قدری موشکافانه به این مساله توجه کنید هر وزیر یا معاون قوه ای که عوض می شود به سرعت ترکیب جمعیتی آن مجموعه تغییر پیدا می کند.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینکه بگوییم نگاه قومی وجود ندارد کاملا نادرست است زیرا آنچه ما به عنوان نمایندگان مردم در میدان عمل مشاهده می کنیم خلاف این را نشان نمی دهد.

سرگزی اضافه کرد: این مساله یعنی نگاه قومی و استانی بزرگترین دلیل عقب افتادگی استان سیستان و بلوچستان است و به جز مقام معظم رهبری که بارها این مساله را به دولت ها تذکر دادند اما هیچ گاه در هیچ دولتی شاهد این نبودیم که قدمی برای رفع این محرومیت و عقب افتادگی در این منطقه برداشته شود.

وی نبود برنامه و بودجه مناسب برای زیرساخت های استان سیستان و بلوچستان را ریشه در وجود این نوع تفکرات در دولت ها دانست و عنوان کرد: ما اکنون در حوزه درمان، آموزش، زیرساخت های ارتباطی، اشتغال، آب و هر مساله ای که به ذهن مردم و مسوولان می رسد دچار بحران جدی هستیم.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با توجه به تذکر جدی که مقام معظم رهبری دادند، اگر مسایل بنیادین و زیرساختی در این استان رفع نشود قطعا در میان مدت و تا 5 سال آینده با مشکل جدی رو به رو خواهیم شد. هرچند دولت سعی دارد که حل مشکلات این منطقه را به عنوان یکی از اولویت های خود در برنامه ها داشته باشد اما ما تاکنون در عمل تحرک مثبتی را مشاهده نکرده ایم.

سرگزی با اشاره به اینکه کار ویژه ای تاکنون توسط دولت فعلی انجام نگرفته است، افزود: مطابق مطالعه ای که سازمان برنامه و بودجه در ماه های اخیر انجام داده است، سیستان و بلوچستان برای اینکه به میانگین توسعه یافتگی در کشور برسد نیازمند 150 همت اعتبار ویژه است و حال باید ببینیم که دولت قصد دارد چه مقدار از این بودجه را برای رفع عقب ماندگی تامین کند.

وی تاکید کرد: تا اکنون که دو سال از این دولت گذشته است شاهد اقدام ویژه یا خارق العاده ای نبودیم. اگر برخی صحبت انتقال آب را مطرح می کنند باید از آنها پرسید که اگر شرایط سیستان و بلوچستان دچار این بحران نمی شد آیا باز هم دولت این طرح را اجرایی می کرد؟

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مردم این منطقه همیشه همراه نظام جمهوری اسلامی بودند، بیان داشت: دولت می تواند بخشی از این مبلغ را با هدایت بخش خصوصی به استان نیز تامین کند و توقع مردم این است که به آن میزان که پشتوانه نظام در تمامی عرصه ها بودند، دولت نیز به آنها توجه ویژه داشته باشد.

سرگزی تصریح کرد: اگر این اتفاقات به وقوع نپیوندد قطعا زمینه ناامیدی و فرار سرمایه های انسانی را در این استان بیشتر خواهد کرد.

وی با اشاره به ظرفیت های موجود در بخش گردشگری در این منطقه و مشکلات جدی این حوزه گفت: کدینگ کردن کارت های سوخت در استان سیستان و بلوچستان به بهانه قاچاق سوخت مهمترین عاملی است که از سفر گردشگران داخلی به این استان جلوگیری می کند.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی چنین شرایطی در استان وجود دارد گردشگر می گوید که چرا باید به استانی سفر کنم که پیدا کردن سوخت در آن ساعت ها و شاید روها به طول بیانجامد و این حتی مانعی برای سرمایه گذاری هم هست و این در حالیست که دولتی ها حتی نمی خواهند صحبت ها و مطالبات ما را در این حوزه بشنوند.

سرگزی اضافه کرد: مسوولان ادعا می کنند که نزدیک به 11 میلیون لیتر سوخت در روز در استان سیستان و بلوچستان قاچاق می شود این در حالیست که روزانه 4 میلیون سوخت به این استان اختصاص داده می شود با این حساب اگر هیچ خودرویی در استان سوختگیری نکند بازهم نزدیک به 7 میلیون سوخت بیش از سهم سوخت استان در حال قاچاق است پس این سوخت از استان های دیگر وارد سیستان و بلوچستان می شود و در مرز قاچاق می شود پس چرا کدینگ سوخت فقط در این استان انجام می گیرد؟

وی تاکید کرد: علوه بر این ما از مدیران تصمیم گیر در وزارتخانه های مطبوعه سوال می کنیم که سوختی که قاچاق می شود عمدتا از چه نوع سوختی است و آنها در پاسخ می گویند که بخش عمده قاچاق سوخت را گازوییل تشکیل می دهد و ما از این مدیران سوال می کنیم که اگر عمده سوخت قاچاق گازوییل است چرا کارت های سوخت بنزین را کدینگ می کنید و آنها هیچ پاسخی صحبت منطقی در این باره ندارند.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمایت های نمایندگان مجلس به ویژه مجلس یازدهم در حل مسایل و مشکلات مردم این منطقه، گفت: مجلس فعلی به ویژه در دو سال اخیر هر طرحی که مربوط به استان سیستان و بلوچستان بوده است را با آغوش باز پذیرفته و به آن رای مثبت داده است.

وی گفت: در این راستا در سال 1400 بودجه استان از 3 هزار و 500 میلیارد تومان به بیش از 12 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که از این میزان نزدیک به 50 درصد آن تخصیص یافت و این پایه بودجه ریزی در سال های 1401 و 1402 شد که توانست بخش اندکی از مشکلات استان را حل کند.

خبرنگار: مسعود لاهوت

کدخبر: 933352 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟