مدیر شهرداری: اگر شهرهای سوئیس تمیز است به خاطر شهرداری قوی تر نیست،دلیلش همکاری مردم است/ همه کلانشهرهای دنیا موش دارند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، محمد احمدلو، رئیس خدمات شهری شهرداری منطقه ۳ تهران در گفت و گو با رکنا گفت: ساعت رفت و روب از 10 شب تا حدود 6 صبح است.ما باید نگهداشت و طول عمر نظافت را در نظر بگیریم که قطعا در این موضوع کم کاری شهروندان را مشاهده می کنیم. در منطقه 3 حدود 5 میلیون و 600 هزار متر مربع عرصه رفت و روب داریم. یعنی ما هرچقدر هم نیرو به کار بگیریم، نمی توانیم کارگر داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: طول و عمر نگهداشت نظافت شهری، از ساعتی که مردم وارد گذر می شوند تا ساعتی که دوباره نظافت شروع می شود، باید دید چه مشکلی پیش می آید. با این همه ما در طول روز هم نگهداشت در معابر اصلی و شریانی داریم.

وی در پاسخ به اینکه آیا نمی شود ساعت جمع آوری زباله را تغییر داد چراکه اکثر شهروندان وقتی صبح ها که به سر کار می روند زباله های خود را به مخازن منتقل می کنند، گفت: فرض کنید ما ساعت جمع آوری زباله از مخازن را تغییر دادیم، آیا مردم نیز راضی می شوند در ترافیک پشت ماشین های جمع آوری زباله، چند دقیقه ای را سپری کنند؟ وقتی شب ها می خواهیم زباله ها را جمع آوری کنیم هم مردم تحمل اینکه پشت ماشین های جمع آوری زباله بایستند را ندارد، در روز این شرایط سخت تر می شود. همچنین در طول روز، آنقدر ماشین در برخی خیابان ها پارک شده است که دسترسی به مخزن را سخت می کند.

هیچ جای دنیا سه بار در روز زباله جمع نمی شود جز تهران!

محمد احمدلو تاکید کرد: هیچ جای دنیا، روزانه سه بار زباله جمع آوری نمی شود ولی این اتفاق در تهران رخ می دهد. در منطقه 3 تهران، گشت روزانه با موتور داریم که بعد از ظهرها در تمام نواحی در ساعت مشخص گشت می زنند. وظیفه این گشت آن است که دور مخزن را تمیز کنند و زباله ای اطراف آن نباشد. 

اگر شهرهای سوئیس تمیز است به خاطر همکاری مردم است

او در ادامه افزود: اگر شهرهای سوئیس تمیزتر است به خاطر این نیست که شهرداری قوی تری دارد؛ بلکه دلیل این است مردم بیشتر با شهرداری همکاری می کند. کاش شهروندان خیابان های ساعت 5 صبح تهران را با همان خیابان در ساعت 10 و 11 صبح بررسی کنند. اصلای کسی باورش نمی شود شهر تا جای ممکن تمیز شده بود و تا چند ساعت دیگر قرار بر این است که شهر از وجود زباله منفجر شود. با این وجود در معابر اصلی کارگر ثابت داریم تا هر زمان از روز که زباله مشاهده شد، معبر تمیز شود.

رئیس خدمات شهری شهرداری منطقه ۳ تهران با اشاره به اینکه تعلق خاطر شهروندان به شهر نسبت به قدیم کمتر شده است، گفت: قدیم ها خانه ها ویلایی بودند ولی الان همه می گویند به من چه؟ جلوی واحد من تمیز باشد و با بقیه جاها کاری ندارم. 

محمد احمدلو، رئیس خدمات شهری شهرداری منطقه ۳ تهران در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه زباله گردها زیر نظر پیمانکار شهرداری کار نمی کنند، گفت: ما فقط پیمانکار بازیافت داریم که با لباس ها و ماشین های مشخص در پهنه بندی های خود با ماشین های ملودی دارشان حضور دارند. 

وی گفت: اینکه شهروندان بگویند ما این ماشین ها را در سطح شهر ندیده ایم حق دارند. برای حل معضل زباله گردی در شهر، اپلیکیشنی به نام نوماند راه اندازی شده است که می تواند تا حد زیادی به پایان یافتن این مشکل کمک کند. شهروندان با استفاده از این اپلیکیشن، مسئولان جمع آوری زباله های خشک، به در منزل شهروندان مراجعه و پسماند خشک را دریافت می کنند. من با این موضوع موافق هستم که این اقدامات برای مردم ناشناخته است و باید تبلیغات بیشتری روی این موارد صورت بگیرد؛ اما اینکه تعداد زباله گردها در شهر بیشتر شده است، بخش عمده ای از آن به دلایل اقتصادی باز می گردد. ماشین هایی که با نرم افزار نوماند در محل حضور پیدا می کنند، مکلف هستند به خانواده کارت اعتباری بدهند و به میزان پسماندی که از آن خانه دریافت می کنند، آن کارت را شارژ کنند. 

احمدلو تاکید کرد: حالا ما فرض را بر این می گذاریم که این زباله گردها، غیر مجاز هستند. شهرداری به عنوان یک اداره خدمات رسان نمی تواند آن ها را دستگیر کند.

عنوان مجرمانه ای برای دستگیری زباله گردها وجود ندارد

رئیس خدمات شهری شهرداری منطقه ۳ تهران در ادامه در پاسخ به اینکه چرا شهرداری زباله گردها را به ضابط قضایی، تحت عنوان «سارق طلای کثیف» معرفی نمی کند، گفت: چنین عنوان مجرمانه ای در قانون وجود ندارد و خیلی از اینها مشخصات درستی ندارند. ثانیا این روزها وقتی کسی می خواهد از فردی شکایت کند، پرونده قضایی تشکیل نمی دهند و آنها پرونده های زیادی در دست دارند. حتی یک نفر که می رود و می گوید 20 میلیون تومان از من کلاهبرداری شده است، می گویند به خاطر 20 میلیون آمده ای شکایت کنید؟

وی با اشاره به اینکه مشکلات در شهر دو سویه هستند، گفت: هم مردم و هم شهرداری دچار اشکالاتی در نگهداشت شهر شده اند. چرا وقتی 8 صبح شهروندان می بینند شهر تمیز است، این تمیزی تا 10 صبح بیشتر دوام نمی آورد؟ بخش زیادی در نگهداشت تمیزی شهر، نیازمند کمک های مردم و همشهری ها است. ما به همه اعلام کرده ایم زباله ساعت 9 شب باید در مخزن های زباله قرار گیرد ولی چقدر شهروندان این موضوع را رعایت می کنند؟ 

همه کلانشهرهای دنیا موش دارند

او در ادامه در خصوص حضور حیوانات موذی از جمله موش در سطح منطقه 3 تهران گفت: شهر بدونِ موش اصلا در دنیا وجود ندارد. در تمام کلانشهرهای دنیا موش وجود دارد ولی باید تعدادشان کم شود. ما در مقابله با حیوانات موذی دچار چالش هایی شده ایم. اگر موشی طعمه مسمومی را بخورد و بمیرد، سایر موش ها دیگر از آن طمعه تغذیه نمی کنند. علاوه بر اینها نرخ زاد و ولد موش ها بسیار بالاست. برخی از طعمه ها نیز آب های زیرزمینی و سایر محیط ها را آلوده می کنند.

احمدلو تاکید کرد: بودن زباله اطراف مخزن زباله به هر علتی، چه از کم کاری شهرداری باشد و چه ریخته شدن زباله از طرف شهروندان، یعنی اینکه ما آب و غذا به مقدار لازم در اختیار قرار موش ها داده ایم و منتظر هستیم که زاد و ولد کنند. از سویی دیگر برای استفاده از سموم قوی، با توجه به مسائل محیط زیستی بسته است؛ برای همین است که معضل موش ها، در دنیا به عنوان یک مشکل بزرگ دیده می شود. حال در شهرداری منطقه 3 تهران، قرار بر این شده است که یک پیمانکار به صورت متمرکز بر این موضوع نظارت کند که کارش به طور تخصصی مبارزه با جانوران موذی است. اعتباراتش هم افزایش پیدا کرده است و امیدواریم در این خصوص ارتقا پیدا کنیم ولی باید این را دانست که هیچ وقت رقمش به صفر نمی رسد.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به برنامه های این منطقه برای تمیز نگه داشتن آن گفت: این منطقه 2 هزار مخزن زباله دارد. هر سه ماه یک بار هم مخازن رنگ آمیزی می شوند. اکیپ های موش کشی تقویت شده اند و الان برای هر 6 روز هفته برنامه داریم. شنبه ها مخصوص تراکت کنی، یکشنبه و دوشنبه شستن پل های عابر پیاده و ایستگاه های اتوبوس، سه شنبه ها مخصوص رسیدگی به اسکان های کارگری  و ضدعفونی کردن و شستن وسایل، چهارشنبه ها پاکسازی باغچه ها و انهار و پنجشنبه ها و جمعه ها مخصوص شست و شوی گاردریل ها و تابلوهای بزرگراه ها است. 

منطقه 3 تهران یکی از تمیزترین مناطق پایتخت است

او در پایان تاکید کرد: به روایت آمار، منطقه 3 تهران، یکی از تمیزترین مناطق شهر تهران است. در دستور کار داریم تا با تغییر شیوه قرارداد با پیمانکاران، تغییر خدمات و تغییر قیمت خدمات در در دست اقدام است و با تغییر خدمات حتما تغییر خوبی از نظر نظافت و تمیزی در منطقه خواهیم داشت. امیدوار هستم که شرایط منطقه خیلی بهتر از قبل شود اما حتما بیش از هر زمان دیگری نیازمند همکاری شهروندان هستیم.

کدخبر: 932525 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟