نپرداختن بدهی دولت به تامین اجتماعی و بحران در زندگی 40 میلیون ایرانی/ بیمه های بیکاری روی هوا مانده است/ فعالیت مبهم شستا

احسان سهرابی، فعال کارگری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا با اشاره به طولانی شدن مدت زمان پرداخت بیمه بیکاری و سنوات بازنشستگی و قطع همکاری کارگران در طی یک سال گذشته بیان کرد: ما باید در ابتدا ببینیم که فلسفه تشکیل سازمان تامین اجتماعی چه بوده و دقیقا وظایف آن چیست تا بتوانیم مطالبات جامعه کارگری را به عنوان بزرگترین قشر مولد در کشور به درستی مطرح کنیم.

صنعت بیمه ایران در ارائه خدمات بسیار ضعیف است

وی افزود: صنعت بیمه ما از بابت وصول حق بیمه از کشورهای اروپایی هم یک قدم جلوتر است اما در ارائه خدمات بسیار ضعیف عمل می کند و این به سوءمدیریت و سیاست های نادرست این مجموعه در قبال قشر کارگری کشور برمی گردد.

این فعال کارگری تصریح کرد: ما آرام آرام در حال رسیدن به نقطه سربه سری در میزان درآمد و پرداخت حق بیمه در سازمان تامین اجتماعی می رسیم و این میتواند نقطه بحرانی باشد و تمامی اینها با سیستم نادرست مدیریتی در صندوق در ارتباط است.

مجموعه شستا دیگر پشتیبان صندوق نیست

سهرابی اضافه کرد: مجموعه شستا در صندوق تامین اجتماعی ایجاد شد تا پشتوانه مالی این صندوق باشد بتواند در مواقع نیاز منابع مالی مورد نظر را به این مجموعه تزریق کند اما اکنون شاهد این هستیم که به دلیل سوء مدیریت های بسیار جدی در مدیریت صندوق این مجموعه توانایی پشتیبانی از صندوق را ندارد.

وی تاکید کرد: این مجموعه هم اکنون بابت دیونی که دولت به آن دارد جزء شرکت های ورشکسته محسوب می شود و دولت حتی تصمیمی برای تجدید شرایط یا بهبود شرایط در این مجموعه ها ندارد.

این فعال کارگری با اشاره به اینکه قانون کار بر مبنای قانون آیین دادرسی کیفری مورد رسیدگی قرار می گیرد به این مفهوم که باید تسریع در رسیدگی داشته باشد و شامل تشریفات دادرسی نشود، ادامه داد: این به دلیل اهمیت مساله است و این افراد در معرض آسیب های اجتماعی هستند یعنی اگر به سرعت به مطالبات خود نرسد دچار آسیب جدی می شوند.

سهرابی تاکید کرد: در مواردی که فرد 4 ماه حقوق نگرفته است و بعد از شکایت 4 ماه هم درگیر روند حقوقی می شود و در کنار آن 6 ماه هم حقوق بیمه بیکاری او پرداخت نمی شود در معرض شدیدترین آسیب های اجتماعی است.

وی گفت: قوه قضاییه باید به این مساله به صورت جدی ورود کند و مجلس هم نظارت جدی بر عملکرد صندوق داشته باشد زیرا وقتیکه دولت اعلام می کند یک میلیون اشتغال ایجاد کرده است یعنی در حقیقت یک میلیون بیمه شده جدید در طول یک سال حق بیمه به صندوق پرداخت می کنند پس دولت یا نباید ادعا کند که پرداختی ها از حق بیمه وصول شده پیشی گرفته است یا اینکه آماری که در مورد اشتغال اعلام کرده است دروغ است.

مشکل صندوق تامین اجتماعی می تواند بحران اجتماعی جدی ایجاد کند

این فعال کارگری اضافه کرد: اگر صندوق تامین اجتماعی ما به مشکل برخورد کند دچار بحران های اجتماعی جدی خواهیم شد. مطابق اعلام وزارت کار بیش از 11 هزار تشکل کارگری در کشور داریم آیا شما صدایی از آنها مبنی بر اعلام هشدار در این باره شنیده اید؟

سهرابی افزود: «نیم عشر» بابت اجرای احکام در دستگاه قضا جزو درآمدها محسوب می شود که از محکوم وصول می شود اما سازمان تامین اجتماعی این میزان را بین پرسنل سازمان تامین اجتماعی تقسیم می کند و وارد درآمدهای این مجموعه نمی شود بلکه جزء هزینه ها به حساب می آید در حالیکه این باید به خزانه واریز شود.

وی تاکید کرد: ادامه دار بودن این روند قطعا باعث ایجاد بحران های جدی خواهد شد زیرا بیش از 40 میلیون نفر تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند و نمی توان با قانون گذاری غلط یا سوء مدیریت این صندوق را مدیریت کرد.

کدخبر: 930102 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟