حق اولاد چقدر است؟

به گزارش رکنا، بر اساس ماده ۸۹ قانون تامین اجتماعی، کارفرما برای افراد متاهل و دارای فرزند، باید پرداخت هزینه ای تحت عنوان حق اولاد را انجام دهد در واقع حق اولاد کارگران یکی از مزایای حقوق و دستمزد شاغلان مشمول قانون کار محسوب می شود.

حق اولاد کارگران در اصل کمک هزینه ای برای مخارج فرزندان بیمه شدگان است که در اصل مبلغ آن، ضریبی از افزایش حداقل مزد روزانه است و مبلغ آن معادل ۳ برابر حداقل مزد روزانه کارگر ساده برای هر فرزند در هر ماه است.

حق اولاد کارگران در سال ۱۴۰۱

بر اساس ماده ۸۹ قانون تامین اجتماعی، کارفرما علاوه بر انجام اموری مانند ارسال لیست بیمه برای افراد متاهل و دارای فرزند، باید پرداخت هزینه ای تحت عنوان حق اولاد را نیز انجام دهد.

حق اولاد در اصل کمک هزینه ای برای مخارج فرزندان بیمه شدگان است که در اصل مبلغ آن، ضریبی از افزایش حداقل مزد روزانه است.

حق اولاد برای هر فرزند در سال ۱۴۰۱ روزانه ۱۳۹۳۲۵ ریال که ماهانه به مبلغ ۴۱۷۹۷۵۰ ریال تعلق می گیرد.

براین اساس حداقل دریافتی ماهانه کارگران با یک فرزند به ۶ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۷۲۵ تومان و با دو فرزند به ۶ میلیون و ۷۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان خواهد بود.

آیا حق اولاد به تمام کارگران متاهل تعلق می‌گیرد؟

برخلاف تصور عموم، داشتن فرزند به تنهایی برای دریافت این بند از حقوق و دستمزد کافی نیست؛ چراکه کارگر باید حداقل ۷۲۰ روز (دوسال) سابقه پرداخت حق بیمه به تامین اجتماعی داشته باشد.

همچنین حق عائله مندی تنها به مشمولین قانون تامین اجتماعی و قانون کار تعلق می گیرد. در اصل کسانی که به دلایل مختلف مشمول صندوق تامین اجتماعی نمی شوند، نمی توانند حق اولاد دریافت کنند زیرا این حق به آنها تعلق نخواهد گرفت.

حق اولاد تا چندسالگی تعلق می گیرد؟

طبق قانون، حق اولاد تا سن ۱۸ سال پرداخت می‌شود و درصورتی که فرزند از ۱۸ سال به بعد قصد ادامه تحصیل داشته باشد، سرپرست خانوار با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل فرزند خود می‌تواند حق اولاد را تا مادامی که تحصیل وی ادامه داشته باشد، دریافت کند.

بر اساس همین قانون، در صورت ازدواج فرزند در حال تحصیل، حق اولاد قطع نخواهد شد و به کارگر پرداخت می‌شود.

گفتنی است، در قانون کار محدودیت زمانی برای تحصیل اولاد مشخص نشده است و تا زمانی که گواهی اشتغال به تحصیل فرزند اعتبار داشته باشد، حق اولاد پرداخت می‌شود.

همچنین فرزندانی که به دلیل بیماری یا همچنین نقص عضو، گواهی کمیسیون های پزشکی را دریافت کرده اند و می توانند اثبات کنند که شرایط کار کردن برای آن ها فراهم نیست، می توانند از حق اولاد نیز بهره مند شوند.

اگر پدر و مادر در یک کارگاه کار کنند، آیا حق اولاد به جفت تعلق می گیرد؟

بنابر مواد ۸۶ و ۸۷ قانون تامین اجتماعی، زن و شوهری که در یک کارگاه و یا در کارگاه‌های جداگانه اشتغال به کار داشته باشند در صورت داشتن شرایط مذکور (پرداخت ۲ سال حق بیمه) حق اولاد به هر دو والدین پرداخت می‌شود. این پرداختی به جنسیت فرزندان مربوط نبوده و به طور مساوی پرداخت خواهد شد.

نکته: در تبصره ماده ۸۷ قانون تامین اجتماعی، هر گونه اختلاف یا مسائل متفاوت در زمینه پرداخت حق اولاد توسط کارفرما به کارگر، در مراجع حل اختلافات اداره کار قابل پیگیری و حل کردن است.

کدخبر: 840956 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟