کنکوری ها بخوانند / باز هم تغییر در آزمون سراسری؛ این بار مجلسی ها دست ‌به کار شدند + واکنش نماینده ها

به گزارش رکنا، در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی، ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح یک فوریتی الحاق یک ماده به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۰ شهریورماه ۱۳۹۲ در دستور کار قرار گرفت و از ۲۱۸ نماینده مجلس، ۱۲۵ نماینده با کلیات این طرح موافقت و ۸۲ نماینده مخالفت کردند و ۴ نماینده نیز رای ممتنع دادند.

در صورت تصویب نهایی این طرح تاثیر معدل و سوابق تحصیلی در کنکور حذف خواهد شد ، این در حالی است که شورای انقلاب فرهنگی در راستای عدالت آموزشی بر لزوم تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور تاکید دارد و در این راستا برگزاری امتحان نهایی در پایه های دهم،یازدهم و دوازدهم و تصحیح برگه‌های امتحانی به صورت الکترونیک را برنامه‌ریزی کرده است.

خضریان: با طرح مجلس مخالفم باید جلوی مافیای کنکور بیاستیم

علی خضریان به عنوان نماینده مخالف این طرح گفت: در این طرح بار دیگر سوابق تحصیلی قید شده و تغییری صورت نگرفته است. از طرفی در این طرح سوابق تحصیلی دیده شده در حالی که باید جلوی مافیای کنکور بایستیم.

عضوهیات رییسه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی افزود: تا کنکور ۱۴۰۳ امکان برگزاری آزمون بر اساس این طرح وجود ندارد. پس چه دلیلی دارد که با این فوریت این طرح را بررسی کنیم. به عبارتی این طرح سبب خواهد شد هر سال مردم را معطل کنیم.

محمدرشیدی در موافقت با کلیات این طرح عنوان کرد: چند ماه است که پیامک‌های میلیونی در باره موضوع کنکور به نمایندگان ارسال می‌شود و دانش آموزان دچار دغدغه و نگرانی شدند و لازم است در این باره قانون پذیرش دانشجو در دانشگاه را اصلاح کنیم.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی افزود: شورای انقلاب فرهنگی در این باره سه بار قانون نوشته در صورتی که چنین مواردی باید در مجلس به تصویب برسد. همچنین اینکه بدون اعلام آمادگی به دانش آموزان، تاثیر معدل را در نظر بگیریم ظلم به دانش آموز فعلی در پایه‌های آخر متوسطه است و باید شرط معدل از سال ۱۴۰۶ لحاظ شود.

وی ادامه داد: اینکه همه دروس تخصصی در یک پایه امتحانی مورد لحاظ قرار بگیرد، کیفییت لازم آزمون از بین خواهد رفت. همچنین عدالت آموزشی فقط در آزمون نیست بلکه در خود آموزش نهفته است ولی در کل کشور کیفیت آموزش یکسان نیست و دانش آموزان روستایی با شهرها و کلان شهرها از نظر آموزشی در یک سطح نیستند.

سعیدی: در این طرح از بردن تاثیر قطعی معدل وجود ندارد

معین الدین سعیدی به عنوان مخالف این طرح گفت: طبق این طرح قرار بود که تاثیر قطعی معدل را به کلی از بین برده یا کاهش بدهیم در حالی که در این طرح چنین چیزی وجود ندارد و در اصل قانون و رویه سازمان سنجش تغییری ایجاد نشده است.

وی افزود: شرایط برگزاری آزمون سراسری عادلانه نیست و تاثیر نقاط محروم در کنکور آنقدر نیست که به عنوان نمونه فردی از سواحل مکران به دانشگاه راه یابد. به عبارتی در این طرح تاثیر قطعی معدل نه تنها از بین نبرده بلکه فقط کلمات تغییر دادیم.

علی بابایی کارنامی در موافقت با این طرح عنوان کرد: شائن مجلس در این موضوع است که هر جا حقی از شهروندی ضایع می شود باید ورود کند. بر اساس آنچه که بررسی شده باید دغدغه دانش آموزان رفع شود. از طرفی اگر اخلاف نظراتی در این طرح وجود دارد پس از تصویب کلیات می تواند جزییات را بررسی و اصلاح کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همه ما موافق حذف مافیای کنکور هستیم ولی نباید مافیای کلاس‌های خصوصی را توسعه دهیم.

رئیس سازمان سنجش: تغییر قانون موجب تشویش مردم می‌شود

پور عباس رئیس سازمان سنجش درباره این طرح گفت: در ۲ سال گذشته تقریبا در چهار نوبت موضوع نحوه پذیرش و سنجش مطرح شده است و یکی از آثار مخربی که برای دانش آموزان ایجاد شده است، تغییر نحوه سنجش و پذیرش بوده است.

وی افزود: در مجلس شورای اسلامی از سال ۷۷ قوانینی را درباره نحوه سنجش و پذیرش مصوب کردیم و این تغییرات سریع سبب ایجاد تشویش در دانش آموزان می‌شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: طبق مصوبه کنکور یک ماه قبل امکان اطلاع رسانی وجود دارد که زمان کافی در این طرح نیست. از طرفی برخی از دوستان نماینده معتقد هستند که شرایط تحصیلی در کشور قابل مقایسه نیست در حالی که سه منطقه یک، دو و سه برای این موضوع در کنکور نظر گرفته شده است.

پورعباس یادآور شد: به عبارتی داوطلبان هر منطقه با همان منطقه رقابت خواهند کرد و اگر نمره یک داوطلبی بالا یا پایین باشد، بر منطقه دیگری تاثیر نخواهد گذاشت. ضمن اینکه منطقه ۲ و منطقه ۳ بر اساس ۸۰ درصد نمره آزاد رقابت می کنند.

نماینده دولت تاکید کرد: باید زمان کافی به داوطلبان داده شود تا خود را با شرایط تطبیق دهند. اگر قرار باشد سال ۱۴۰۳ طبق این مصوبه نوب اول آزمون برگزار شود، حدود ۷ ماه دیگر خواهد بود و نوبت دوم حدود ۹ ماه دیگر که زمان کافی نیست.

وی با بیان اینکه در مصوبات قبلی مجلس در سال‌های گذشته تاثیر قطعی سوابق تحصیلی لحاظ شده است، یادآور شد: در این ارتباط در تبصره (۲) ماده (۱) سوابق تحصیلی به نظام ۶-۳-۳ منوط شده است. یعنی حدود ۳۰۰ هزار نفر را که نظام قدیم هستند از مرحله سوابق تحصیلی خارج کردیم که باید این موضوع را لحاظ کرد.

پورعباس ادامه داد: در ماده (۹) طرح اگر اجرای ناقصی در برگزاری آزمون انجام شود، تمام کارکنان سازمان سنجش مورد هدف قرار خواهند گرفت و نظام این سازمان بهم خواهد خورد.

وی خاطرنشان کرد: این طرح مشخص نمی‌کند که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باطل شده است و در اجرا با ۴ قانون مواجه خواهیم شد که مشخص نخواهد بود باید کدام را اجرا کنیم. بر همین اساس دولت مخالف کلیات این طرح است.

زاهدی:مجلس تصمیم انقلابی بگیرد/ مقابل مافیای کنکور بیاستید

محمدمهدی زاهدی در مخالفت با کلیات طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو، گفت: بعد از ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به این مهم مصلحت نیست مجلس به آن ورود کند و قطعا شورای نگهبان در مورد آن موضع گیری خواهد کرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس افزود: روش تست زنی و کنکور سبب شده که دانش آموزان حتی از دوره ابتدایی به بحث تست زنی ورود کنند که این مسئله قدرت ابتکار، خلاقیت و نوآوری آن ها را کاهش داده است.

وی تاکید کرد: امروز مجلس باید تصمیم انقلابی و کارشناسانه بگیرد، آیا ما می خواهیم کنکور همچنان باشد و مافیای کنکور در پشت صحنه به فعالیت خود ادامه دهند یا خیر؟ آیا می خواهیم به این موضوع رأی دهیم که فرزندانمان با درک عمیق مطالب درسی خود را نشان دهند؟ البته برای رعایت عدالت آموزشی قرار است برای مناطق مختلف ارزیابی های متفاوتی اعمال شود.

محمدتقی نقدعلی درموافقت با کلیات طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو گفت: جایی که مجلس قانون‌گذاری کرده شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید ورود کند و دراین خصوص مجلس سال ۹۲ مصوبه‌ای داشته که به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدم دارد و امروز مجلس می‌خواهد مصوبه قبلی خود را به تعبیر نایب رئیس مجلس اصلاح کند.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس ادامه داد: متأسفانه ماه‌ها است که با اعصاب و روان دانش آموزان بازی شده و صدها پیام و تماس از طرف دانش‌آموزان به نمایندگان مجلس گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه قطعاً تأثیر معدل در پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها اهمیت دارد، گفت: اما بدون فراهم بودن زیرساخت‌ها و به شکل فوری نباید این تصمیم مهم را اتخاذ کرد. تأثیر قطعی معدل در مصوبه کمیسیون آموزش به شورای سنجش و پذیرش واگذار شده است.

نقدعلی تصریح کرد: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دانش‌آموزانی که معدل ۲۰ گرفته‌اند به این دلیل که تراز معدل‌گیری متفاوت است مجبور به ترمیم معدل هستند و مصوبه شورا کاملاً تبعیض‌آمیز است. همچنین آزمون‌های نهایی به قدری سخت شده که گویا کنکور جدیدی برای افرادی که توان پرداخت مبالغ کلان و حضور در مدارس غیرانتفاعی دارند برقرار شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: چرا مجلسی که عدالت شعار آن است نباید به این موضوع ورود کند. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی‌تواند هدفی را که دارد دنبال و تأمین کند.

وی یادآور شد: آیا در مدارسی که مبالغ کلان از دانش‌آموز می‌گیرند عدالت رعایت می شود و معدل به حق به دانش‌آموز تعلق می‌گیرد لذا انتظار داریم نمایندگان با موافقت با مصوبه کمیسیون آموزش، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ملغی کنند.

کدخبر: 929997 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟