حمام تاریخی ملاباشی کرمانشاه در معرض نابودی + فیلم

 

به گزارش خبرنگار رکنا از کرمانشاه؛ محله فیض‌آباد، یکی از محله‌های قدیمی شهر کرمانشاه و در بافت قدیمی این شهر واقع شده‌ است. این محله در گذشته روستایی به نام عباس‌آباد بود. عباس‌آباد یکی از روستاهایی بود که بافت تاریخی شهر کرمانشاه از به هم پیوستن‌ شان تشکیل شده‌ است. فیض‌آباد در منطقه ۳ شهرداری کرمانشاه قرار دارد.

قدمت این محله به اواخر دوران زندیه باز می‌گردد. در گذشته شهر کرمانشاه در دره رود قره‌سو قرار داشت. پس از تخریب شهر قدیم در اثر حمله کریم‌خان زند در سال ۱۷۵۳ میلادی، نزدیک به دو سوم کردهای کرمانشاه با هدف نابودی شهر کرمانشاه توسط محمدخان زند به خوزستان و شیراز کوچانده‌ شدند و بقیۀ مردم به دره رود آبشوران کوچ کردند.

از سال ۱۷۶۲ با انتصاب الله‌قلی‌خان زنگنه به عنوان حاکم شهر، ساخت بازار کرمانشاه و ساختمان‌های جدید در حاشیه این رود آغاز شد. جمعیت آواره به روستاهای عباس‌آباد (فیض‌آباد)، هوری‌آباد و برزه دماغ هجوم آورد که اکنون بخشی از بافت قدیم شهر کرمانشاه به‌شمار می آیند.

در این محله خانه‌هایی به قدمت ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال وجود دارند. فیض‌آباد در شهر تاریخی کرمانشاه، در شمال شهر قرار گرفته بود و محله‌ای اعیانی و ثروتمند نشین به‌شمار می‌آمد، و به همین دلیل خانه‌های به جای مانده در آن از معماری باارزش و تزئینات پُرکاری برخوردارند. همچنین راه کاروان‌های کربلا از فیض‌آباد می‌گذشت و به همین دلیل چندین کاروانسرا در این محله قرار داشت.

در این محله آثار تاریخی بسیاری وجود دارد که یکی از آنان، حمام ملاباشی است. حمام تاریخی ملاباشی که قدمت آن به دوره قاجاریه می رسد در سال ۱۳۹۱ با مهر تایید شورای سیاست‌گذاری در فهرست میراث‌ فرهنگی کشور قرار گرفت.

از ویژگی های حمام ملاباشی می توان به معماری سنتی و دارا بودن مولفه‌های بناهای تاریخی نظیر مصالح بومی و سالم ماندن بخش‌های اصلی این بنا در دوران مختلف اشاره کرد.

حمام ملاباشی با مساحت 810 متر مربع در بافت قدیمی کرمانشاه و در مجاورت خانه تاریخی «حکیم نصیر» قرار دارد.

در فیلم فوق گزارش خبرنگار رکنا از وضعیت این حمام را ملاحظه می‌کنید که در اثر بی توجهی درحال نابودی است که وظیفه مرمت و نگهداری آن برعهده میراث فرهنگی است.

ازجمله وظایف میراث فرهنگی در این خصوص می‌توان به سیاست گذاری و برنامه ریزی در خصوص حفظ، مرمت، احیاء، ساماندهی و مدیریت بناها، مجموعه بناها، محوطه ها و بافت های تاریخی کشور و نظارت بر اجرای طرح ها و برنامه های مربوط اشاره داشت.

تدوین ضوابط و دستورالعمل های لازم در خصوص حفاظت، نگهداری، مرمت و احیاء میراث فرهنگی غیر منقول و اموال و اشیاء تاریخی و نظارت بر حسن اجرای آنها در سطح کشور نیز از دیگر وظایف این وزارتخانه است.

اکنون باید دید که مجموعه مدیریتی میراث فرهنگی استان کرمانشاه باتوجه به وظایف تشریح شده چه برنامه ای برای حفاظت از تاریخ این دیار دارد؟ کرمانشاه با دارا بودن پیشینه تاریخی و ظرفیت بالای گردشگری باتوجه به وجود آثار تاریخی ثبت شده ملی و جهانی می‌تواند نقش مهمی در توسعه گردشگری و ارتقاء سطح اقتصادی داشته باشد که الزام اولیه آن توجه به آثار تاریخی است که متاسفانه این روزها شاهد بی‌توجهی به این امر مهم هستیم.

حسین مسکنه/ کرمانشاه

کدخبر: 929200 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟