واگذاری 50 منطقه تحت مدیریت سازمان محیط زیست به بنیاد مسکن برای ساخت مسکن جوانان

علیرضا نجیمی، سرپرست دفتر مدیریت زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، بیان کرد: جلسه آتی شورای عالی محیط زیست در اواخر شهریور یا مهر ماه دستور کارهای متعددی دارد که یکی از آنها در مورد بازنگری مناطق تحت مدیریت سازمان است و در آن طرح هادی روستایی 50 منطقه مورد بررسی قرار می گیرد و طی آن یک سطحی از روستاها برای اختصاص زمین جهت ساخت مسکن جوانان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

نجیمی گفت: ما نهایت همکاری را با این برنامه دولت خواهیم داشت و 50 مورد از اراضی را در شورای عالی محیط زیست در این باره مورد بررسی قرار خواهیم داد و به دلیل اینکه این پروژه در داخل مناطق قرار دارد باید این آزادسازی شده و در اختیار بنیاد مسکن قرار بگیرد تا طبق ضوابط به متولیان امر واگذار شود.

وی افزود: ما یک جلسه ای هم با کارشناسان جهادکشاورزی و صنایع و معادن داشتیم و قرار شد در طول مدت دو ماه نظرات کارشناسی را اعلام کنند و موافقت و مخالفت خود را اعلام کنند تا بتوانیم موافقت آنها را بگیریم و بتوانیم در شورای عالی بعدی باقی مناطق را مورد بررسی قرار دهیم.

سرپرست دفتر مدیریت زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: 309 منطقه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست کشور قرار دارد که در قالب 4 طبقه در سازمان دسته بندی شدند که شامل 32 پارک ملی، 40 اثر طبیعی، 54 پناهگاه حیات وحش و 183 منطقه حفاظت شده است.

وی افزود: این مناطق حدود 19 میلیون هکتار از مساحت کور را دربرمی‌گیرد که 11.5 درصد از مساحت کشور است و طرح های مدیریت مناطق با شناسایی منابع زیستی و زون بندی آنها اجرا می شود که شامل نقشه راه حفاظت و نقشه راه بهره برداری پایدار در این مناطق است.

200 منطقه از 309 منطقه تحت مدیریت سازمان محیط زیست برنامه حفاظت دارد

سرپرست دفتر مدیریت زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در حال حاضر برنامه های مدیریتی برای نزدیک به 200 منطقه از بین 309 منطقه برنامه های مدیریتی دارند و برنامه مدیریت برای 51 منطقه دیگر نیز در حال اجرا است.

نجیمی ادامه داد: استانداردهای ما مطابق کنوانسیون تنوع زیستی تاکید دارد که 17.5 درصد از مساحت کشور می بایست جزء مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست باشد در حالیکه این رقم هم اکنون در کشور 11.5 درصد است.

وی اضافه کرد: اگر مساحت مناطق شکار ممنوع، ذخیره گاه های زیستکره و تالاب ها را هم به این رقم اضافه کنیم مقدار مساحت تحت مدیریت سازمان محیط زیست از مقدار استاندارد نیز بالاتر خواهد بود ولی آنچه کنوانسیون تنوع زیستی بر آن تاکید دارد مناطق چهارگانه هستند.

سرپرست دفتر مدیریت زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: یکی از مواردی که ما بر روی آن تاکید داریم بحث طبیعت گردی در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است که می تواند منجر به مشارکت جوامع محلی و در نهایت توسعه گردشگری در این مناطق شود.

نجیمی یادآور شد: فعالیت های حفاظتی و تفرجی در پارک ملی گلستان، تندوره، نایبندان، بوجاق و 8 منطقه دیگر انجام گرفته است که می تواند برای این مناطق سودمند باشد.

وی عنوان کرد: در بحث ارتقاء کمی 39 منطقه شناسایی شده و نقشه آن نیز تهیه شده است که نزدیک به 1 میلیون و 800 هزار هکتار را شامل می شود و 6 مورد آن در شهریور یا مهر در جلسه شورای عالی محیط زیست با حضور ریاست محترم جمهور برگزار و در مورد آنها تصمیم گیری صورت خواهد شد.

خبرنگار: مسعود لاهوت

کدخبر: 927027 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟