تسریع در اعلام ضوابط طرح جامع زیست بومی تالاب بین‌المللی بوجاق

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، احسان باقری پور امروز در حاشیه کارگاه تدوین برنامه مدیریت جامع زیست بومی تالاب بین المللی پارک ملی بوجاق که توسط پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی به عنوان مجری و اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان به عنوان کارفرما برگزار شد، در گفت وگو با ایسنا، با تقدیر از حضور ذی نفعان و ادارات مسئول برای اداره هرچه بهتر این پارک، اظهار کرد: پارک ملی بوجاق با داشتن پنج اکوسیستم شامل تالاب، دریا، رودخانه و دشت، یک پارک ویژه بوده که جلوه‌های خاصی را به خودش اختصاص داده است.

وی با تاکید بر اینکه یک برنامه زمانبندی تدوین شده تا براساس آن این اکوسیستم را احیا کنیم، افزود:  پارک ملی بوجاق با پارک ملی گلستان شرایط متفاوتی دارد؛ پارک گلستان جنگلی بوده و حساسیت بر روی حیات وحش و جنگل در آن مطرح است، در حالی که در پارک ملی بوجاق بحث روی تالاب و رودخانه است و حساسیت‌های خاص منطقه سبب شده تا این پارک به عنوان پارک ملی معرفی و ثبت شود.

رئیس اداره پارک ملی خشکی - دریایی بوجاق، با بیان اینکه در ابتدای کار پیشنهاد احیای تالاب و زیستگاه مطرح شد، گفت: خوشبختانه با پیگیری انجام شده در استان پیشنهاد احیای پهنه ۱۶۰ هکتاری تالاب ارائه شد و به نتایجی دست یافتیم.

باقری پور، حمایت اداره کل حفاظت محیط زیست و اداره زیستگاه‌ها را برای تحقق این مهم ضروری دانست و تاکید کرد: به واسطه حضور ۲۵۷ گونه ارزشمند از پرندگان در تالاب بوجاق، نقش و اهمیت تالاب پر رنگ بوده و امیدواریم اجرای طرح جامع و تفصیلی این پارک محقق شود.

وی با بیان اینکه بحث طرح جامع و تفصیلی پارک ملی بوجاق به مدت ۱۰ تا ۱۱ سال قبل مطرح شده، عنوان کرد: همه درصدد این هستیم تا برنامه احیای پارک ملی بوجاق را اجرایی کنیم، اما ضوابط اجرای این طرح هنوز اعلام نشده است.

رئیس اداره پارک ملی خشکی - دریایی بوجاق با بیان اینکه باید ضوابط اجرای طرح جامع اعلام شود، تاکید کرد: صحبت چهره به چهره با مردم خصوصا مردم حاشیه تالاب بسیار حائز اهمیت است.

باقری پور تصریح کرد: هدف سازمان حفاظت محیط زیست حفظ مواهب الهی برای تمام نسل‌ها، جوامع محلی و مردم است که این مهم با مشارکت تمام ذی نفعان میسر می‌شود.

کدخبر: 925934 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟