هنوز تورم بالای 40 درصد است ولی سرعت رشدش کند شده / مردم تحت فشار اقتصادی‌اند ولی شاخص‌های ما رو به بهبودی است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، همین چند روز پیش بود که سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد گفت: تورم از سال ۹۷ تا امروز همچنان بالا بوده و هنوز هم در سطح بالایی است، اما دولت توانست از چاله رکود خارج شود و به سمت رشد و پیشرفت اقتصاد، افزایش سلامت و عدالت اقتصاد حرکت کند و ضریب جینی که بیانگر فاصله طبقاتی است در سال گذشته کاهش یافت یعنی فاصله ثروتمندان و فقیرترین اقشار جامعه در سال گذشته نسبت به سال ۹۹ و ۴۰۰ کمتر شده است. با حذف ارز ترجیحی و پرداخت یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی کف درآمدی افراد افزایش پیدا کرد و این فاصله درآمدی کم شد.

در این خصوص با غلامرضا مرحبا، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به گفت و گو نشستیم تا ببینیم چطور وزیر اقتصاد به این نتیجه رسیده است که فاصله درآمدی فقرا به ثروتمندان کم شده است.

او در گفت و گو با رکنا گفت: من صحبت های ایشان را نشنیدم ولی سرعت رشد تورم کند شده است. این به آن معنا نیست که ما تورم نداریم. ما هنوز تورم بالای 40 درصدی را داریم ولی سرعتی که داشت، کند شده است. همچنین ضریب جینی هم در مطالعات نشان می دهد که بهتر شده است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نرخ ارز هم تحت کنترل است و تکانه های شدیدی را که سالهای گذشته داشتیم را دیگر شاهد نیستیم. کار مشترکی که با دستگاه دیپلماسی انجام شده، بخشی از دارایی های کشور در حال بازگشت به ایران است و اینها از نظر ما توفیق است.

مرحبا تاکید کرد: اقتصاد خیلی گسترده است و بخش های مختلفی دارد. مثلا ممکن است یک جایی مردم رضایت مندی بیشتری داشته باشند و یک جایی کمتر. مثلا در مورد نظام بانکی اقدامات مثبتی انجام شده است برای تراز شدن ناترازی و اینکه بعضی از بانک های ما بعد از مدتها زیان انباشته، اگرچه مبالغ چشم گیری نبوده ولی سودآور شده اند. همچنین انضباط بیشتر شده و اضافه برداشت ها کمتر شده است و افزایش پایه پولی بر اثر بی انضباطی های مالی کمتر شده است.

این عضو کمیسیون اقتصادی افزود: از طرف دیگر، همچنان انتقاداتی به این وزارتخانه وارد است و به جایگاهی که از آن انتظار می رفت هنوز نرسیده است. 

وی در پایان در پاسخ به اینکه مردم چه زمانی می توانند سیاست های کاهش تورمی را در زندگی شان احساس کنند، گفت: نمی دانم. سوال سختی است. اظهار نظر کردن در این خصوص نیز سخت است. نمی توان در این خصوص زمان تعیین کرد. اینکه تورم بالاست و مردم تحت فشار هستند درست است ولی شاخص های ما رو به بهبودی می روند، اگرچه کند هستند و کافی نیستند. همچنین باید دقت داشت که برنامه های اقتصادی، معمولا در کوتاه مدت نتیجه مطلوبی نمی دهند و آثارشان در بلندمدت نمایان می شود.

کدخبر: 922467 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟