شورای شهر 2 سال برای کارآموزی شهردار شدن به زاکانی فرصت داد!/شهرداری نیروهای خوبش را کوچ داد؛ خودش ماند و خودش!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سید جعفر تشکری هاشمی ، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران ، با حضور در خبرگزاری رکنا، ضمن بازدید از تحریریه، با خبرنگار شهری این حوزه به گفت و گو نشست. او در ابتدا در پاسخ به اینکه یکدست بودن شورای شهر و شهرداری تهران در این دوره از مدیریت شهری، چه سودی به حال مردم داشت، گفت: یکدست بودن یا نبودن شورا و شهرداری، به جز اینکه یک سری گفتمان ها در جلسات رسمی را برایمان در پیش دارد، خیلی در محتوای برنامه مدیریت شهری اثری ندارد.

وی گفت: تا زمانی که شورا و مدیریت شهری را در خدمت حل مسائل مردم بدانیم، دیگر فعالیتشان از جنس مسائل سیاسی نخواهد بود. اگر شما از مردم بپرسید که مهم ترین مسئله از نظر آنها در بین مسائل شهر چه چیزهایی هستند، خیلی از آنها از وضعیت حمل و نقل عمومی، آلودگی هوا، به هم ریختگی منظر و معماری شهری و... گله مند هستند و می بینید که اینها از جنس مسائل سیاسی نیستند که یک یا چند جریان فکری، تاثیر شگرفی در حل آنها بخواهد داشته باشد. آنجایی این موارد تاثیرگذار هستند که تصمیمات از جنس سیاسی شوند و خواست مردم مورد غفلت قرار بگیرد.

تشکری هاشمی تاکید کرد: طبیعی است که یکدست بودن یا چند دست بودن بر بودجه های فعالیت های سیاسی اثر گذار باشد؛ ولی جایی که صحبت از مردم است، اصلا این موضوع جایگاهی در تصمیم گیری ها ندارد. در دوره ششم شورا نیز می بینید علی رغم اینکه همه اعضا از یک طیف فکری هستند؛ ولی نسبت به ضعف ها و قوت ها، انتقاداتشان را مطرح می کنند و بر  مبنای تمایلات سیاسی تصمیم نمی گیرند. این صراحت لهجه و صداقت در اعضای شورای ششم وجود دارد که اگر کار خوبی را می بینند، مورد تقدیر قرار دهند و اگر ایرادی مشاهده کردند، با شهامت آن را مطرح کنند.

 شهردار تهران پاسخ های خنثی و چند پهلو می دهد

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: در مورد پاسخ به تذکراتی که به شهردار تهران داده ایم رضایت ندارم. من گفته بودم که خیلی از تذکرات شورا ابتر می ماند و آقای زاکانی با پاسخ های چندپهلو و خنثی از کنار موضوعات رد می شوند. نیمی از عمر شورا تمام شد، نیمی از شورایی که تذکراتش تاثیری در تغییر روند در مدیریت شهری نداشت و پاسخ های شهردار تهران منجر به یک اقدام موثر در حل مسائل نشد. البته این حرف ها مطلق نیست ولی اگر بخواهیم به طور نسبی این موضوع را بررسی کنیم، نمره خوبی به واکنش های شهرداری تهران برای رسیدگی به مشکلات پایتخت نمی دهیم.

تشکری هاشمی افزود: در این شرایط ما ناچار به استفاده از ابزاری که قانون گذار در اختیار شورا گذاشته است استفاده کنیم. حتما موضوع طرح سوال از شهردار در دست ما قرار خواهد گرفت، بنابراین این اتفاق دور از انتظار نیست و این کار را به زودی خواهیم کرد.

چرا چمران نگذاشته است تا اعضای شورا از شهردار سوال بپرسند؟

وی در پاسخ به اینکه چرا چند باری اعضا سوال از شهردار تهران را مطرح کرده اند؛ به دست مهدی چمران ، رئیس شورای شهر تهران هم رسیده است ولی او از اینکه سوال مطرح شود جلوگیری کرده است، گفت: طرح سوال حتما می تواند مد نظر ما باشد؛ ولی تا جایی که من اطلاع دارم فقط در یک مورد سوال از شهردار داشتند که البته فرایند طرح سوال به این شکل است که قبل از اینکه مطرح شود، حتما می بایست از قبل در قالب تذکر آن موضوع مطرح می شد و عضو شورا پاسخی دریافت نمی کرد و بعد وارد طرح سوال می شد. برای آن سوال، ترتیب کار رعایت نشده بود، بنابراین سوال به خودی خود انجام نشد؛ ولی الان موضوعاتی مطرح است که لازم است شهرداری تهران سریعا نسبت به آنها واکنش نشان دهد وگرنه بستر طرح سوال کاملا آماده است.

اگر شورا در خصوص حادثه خلازیر از زاکانی جواب نگیرد از او سوال می پرسد

تشکری هاشمی در خصوص اینکه در کدام حوزه ها باید منتظر طرح سوال از زاکانی باشیم، گفت: حوزه های زیادی است که برای شورای شهر و خیلی از اعضا ابهام برانگیز است و هنوز پاسخ لازم داده نشده است. موضوعاتی از قبیل به هم ریختگی حوزه های آی تی و بلاتکلیفی در اجرای ماموریت های شرکت کنترل ترافیک، ارتباطات شهر، رایانه شهر و فاوا. به طور کلی عدم مطلوبیتی را در بخش سیستم های هوشمند در شهر تهران مشاهده می کنیم که چند نوبت در قالب تذکر مطرح شده است؛ جلساتی برای حل و فصلش هم در نظر گرفته شده ولی تا الان به نتیجه نرسیده است. همچنین در ارتباط با حادثه خلازیر و نحوه تخریب ساختمان ها، که منجر به مرگ پنج نفر از هم وطنانمان شد، اگر توضیحات شهرداری تهران برای ما کفایت نکند می تواند به طرح سوال تبدیل شود.

وی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا فرد یا افرادی در ارتباط با این حادثه از شهرداری تهران بازداشت شده اند یا خیر گفت: اطلاعی از بازداشت در این خصوص ندارم و رسیدگی به این مشکل به حوزه قضایی باز می گردد، اگر آنها چنین ضرورتی را احساس کنند این اتفاق می افتد. از نظر حقوقی و قضایی و با توجه به اینکه پنج نفر از هم وطنانمان جانشان را در این حادثه از دست داده اند به خودی خود، یک پرونده قضایی را مفتوح شده و تحقیقات قضایی در حال انجام است.

تشکری هاشمی تاکید کرد: شورای اسلامی شهر تهران نیز کارگروهی برای این موضوع در نظر گرفته است که گزارش های این کارگروه علاوه بر اینکه به صحن شورا خواهد رسید، در اختیار مقامات قضایی نیز قرار خواهد گرفت. همچنین قرار بر این شده است که نمایندگانی از دستگاه های متعدد از جمله سازمان نظام مهندسی کشور و تهران، اساتیدی از دانشگاه امیرکبیر ، اعضای کمیسیون های عمران و شهرسازی شورای شهر و... نیز این کارگروه را تشکیل دهند. اعضای این کارگروه در حال تدوین این گزارش هستند و نتیجه این گزارش در اختیار دستگاه های مسئول قرار می گیرد تا چنانچه لازم شد از محتوای آن برای تصمیماتشان استفاده کنند.

او در ادامه در پاسخ به اینکه چرا ایران استاد از دست دادن ظرفیت های داخلی است و بعد می رود دنبال همان کالاها در کشورهای دیگر می گردد، از جمله شرکت اتوبوس سازی آکیا، بعد از اینکه در ایران راه اندازی شد، به دلیل سیاست های دست و پا گیر کار در ایران و برخی بی مهری ها، از ایران مهاجرت کرد و به ترکیه برای ادامه فعالیت رفت و اکنون شهرداری تهران می خواهد از آن شرکت اتوبوس و متروباس تهیه کند، گفت: حمایت از صنعتگر داخلی، به عنوان یک رویکرد اصلی در مدیریت شهری در طول دوران مختلف جریان دارد است. می بینید که اگر خریدی هم در حوزه حمل و نقل هم انجام می شود با حضور شرکت های حمل و نقلی داخلی است. حتی همین شرکت آکیا دویچ و شهاب خودرو، ایران خودرو و عقاب افشان، شرکت هایی بودند که با شهرداری تهران طرف قرارداد بودند و محصولاتی را در کشور تولید و به شهرداری می فروختند و یا با یک شرکت خارجی طرف قرارداد بودند، تولید می کردند و به شهرداری می فروختند؛ اما مسئله اصلی سیاست ها اقتصادی در حوزه صنعت است.

وی در تبیین گفته هایش افزود: سیاست هایی که منجر به این شده است که یک صنعتگر کار خودش را در ایران رها کند و در کشور دیگری ادامه فعالیت دهد، درست نیست. به نظر من وزارتخانه های صمت، اقتصاد و به طور کلی سیاست گذاران حوزه اقتصادی و صنعتی باید پاسخگوی این سوال باشند که چرا صنعتگران ما یا کسانی که در کشور تولید دانش می کنند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران تاکید کرد: باید برای تولیدکننده داخلی فضا در نظر گرفته شود، اگر قرار بر این باشد که کالایی به کشور وارد شود، بهتر است باز هم با کمک صنعتگر ایرانی باشد.این نوع نگاه که در آن به چرخیدن چرخ صنعتگر کمک می کند، در مدیریت شهری تهران وجود دارد.

شهردار تهران تاکید بر ورود تراموا دارد، وسیله ای که در دنیا منسوخ شده است

وی در خصوص آخرین وضعیت وارد کردن متروباس به تهران نیز گفت: متروباس ها، اتوبوس های بیش از یک کابین هستند و الان تا پنج کابین هم تولید شده اند. تراموا وسایل حمل و نقل قدیمی ای هستند که در دنیا دیگر کارآمدی ندارند؛ ولی متروباس، تبدیل به محصولی بین اتوبوس و تراموا شده است. در تهران متروباس های سه کابین می توانند در شهر تردد داشته باشند و هیچ منعی برای کارکردشان وجود ندارد. هنوز قرارداد خرید این اتوبوس های سه کابین انجام نشده است و طبیعی است که اگر همچین سفارشی ثبت شود، به طور متوسط حدود یک سال و نیم طول می کشد تا این اتوبوس ها وارد چرخه خدمات شوند. البته خوشبختانه قرارداد دریافت سه هزار اتوبوس در این چند ماه اخیر با شرکت های سازنده ایرانی بسته شده است و از اواخر امسال و اوایل سال 1403 وارد چرخه حمل و نقل شهری می شوند.

تشکری هاشمی در ادامه در پاسخ به اینکه چرا برای وارد کردن واگن مترو از چین، شهردار تهران هم قصد دارد در چین حضور داشته باشد؟ گفت: ما دو بخش بازدید داریم. نخست بازدید فنی که کارشناسان اعزام می شوند و مدیران در این خصوص دخالتی نمی کنند. در یک بخش دیگر بازدید نیز برای انجام فرایندهای اداری است که ممکن است نیاز به حضور شهردار وجود داشته باشد. اینها اصلا مسئله مهمی نیستند که از شهر مبدا افراد اعزام شوند و چه از مقصد. موضوع اصلی این است که 6 سال است که قرار بود این اتفاق بیفتد و همه مشکلات هم در بخش پیش پرداخت بود ولی حالا شاهد این هستیم که در این دولت با زحماتی که کشیده شد، منابع تامین و طلسم پرداخت 15 درصد پیش پرداخت شکسته شد و باید منتظر باشیم این اتفاق بزرگ در تهران رخ دهد.

او افزود: طی 22 سال اول راه اندازی مترو، حدود 370 واگن داشتیم که اینها در چند نوبت وارد شدند. در مقطع دوم که حوالی سالهای 84 الی 96 بود، حدود 1100 واگن به متروی تهران وارد شد و الان هم با عملیاتی شدن واردات این 620 واگن، می تواند تحولی در خطوط فعلی شهر تهران ایجاد کند. آنچه اهمیت دارد این است که مردم ببینند واگن های جدید که با سر فاصله های کم به آنها می رسد در اختیارشان قرار دارد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در خصوص حل معضل ترافیک تهران گفت: اگر بخواهیم به ترتیب به معضلاتی که در تهران ترافیک ایجاد می کنند بپردازیم، کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی است. تا زمانی که به استقبال از حمل و نقل فردی برود، یعنی آشفتگی ترافیکی، تصادفات و خیلی از مسائل را خواهیم داشت. روزانه در شهر تهران حدود 20 میلیون سفر داریم. کمتر از دو میلیون سفر با مترو و کمتر از یک میلیون با اتوبوس سفرها را انجام می دهند، با این اوصاف، هفت و نیم میلیون سفر با ماشین های شخصی، تاکسی های اینترنتی، موتورسیکلت و تاکسی در شهر تردد کنند و این همان دلیل ترافیک در شهر تهران است.

وی تاکید کرد: باید کاری کنیم که سهم حمل و نقل عمومی که الان 25 درصد است در تهران به 75 درصد برسد و برای این کار خیلی فاصله داریم. تامین اتوبوس و متروی کافی و راه اندازی خطوط جدید مترو، در این مسیر می تواند کمک کننده باشد. مسئله دوم در تهران آلودگی هوا است که سرنوشتش با ترافیک گره خورده است و اگر بخواهیم بر این موضوع هم غلبه کنیم، ضمن اینکه حمل و نقل عمومی را گسترش می دهیم، حرکت به سمت برقی شدن وسایل حمل و نقل نیز باید در دستور کار قرار گیرد. 

تشکری هاشمی افزود: راهبرد سوم نیز، انضباط بخشی به ترافیک تهران است که در این موضوع خیلی عقب ماندگی داریم. ما به هیچ عنوان هنجارهای لازم را در آمد و شدهای شهری نمی بینیم و در بخش موتورسیکلت سواری تقریبا هیچ قاعده و قانونی رعایت و تمکین نمی شود. رفتن ما به سمت استفاده از وسایل برقی یعنی حرکت به سمت وسایل نو و فناوری های جدید؛ برای همین مالکان برای اینکه آنها کمتر آسیب ببینند، دقت های بیشتری در رانندگی خواهند کرد.

وی تاکید کرد: بر همین اساس، در سال 1402، فقط برای تامین همین زیرساخت ها از جمله موتورسیکلت برقی، اسکوتر، اتوبوس های برقی، واردات خودروها وموتورهای هیبریدی و کمک به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه تاکسی ها بیش از 10 هزار میلیارد تومان هزینه کردیم. اما با همین میزان هزینه کردن مشکل تهران حل نخواهد شد و با قاطعیت می توانم بگویم که اگر ما با همین نسبت هزینه کنیم و بدون توقف باید اتفاق بیفتد تا بحث زیرساخت های ناوگان حمل و نقل عمومی ارتقا یابد. 

سید جعفر تشکری هاشمی با بیان اینکه باید نگاه به واردات خودرو حل شود، گفت: همیشه تصور می شود در حمایت از خودروساز داخلی، مردم باید مجبور باشند به طور انحصاری از آن خرید کنند و خودروهای بی کیفیت را تجربه کنند پذیرفته نیست. تصمیم گیرندگان باید به سمتی بروند که از خودروهای با کیفیت و شیفت کردن به سمت خودروهای برقی و هیبریدی گام بردارند. در نهایت قوای سه گانه باید جلساتی را داشته باشند که چطور نظم از دست رفته شهر را باز گردانند. این دیگر با اقدامات پلیس راهنمایی و رانندگی و ساخت انیمیشن قابل حل شدن نیست.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در بخش دیگری از گفت و گو در پاسخ به اینکه استاندار تهران این موضوع را مطرح کرده است که در خصوص جابه‌جایی بازار تهران، محل جدید بازار پس از بررسی‌ها تعیین خواهد شد تا بتوانیم برخی بخش‌ها و مشاغل را منتقل کنیم قطعا پس از مطالعات طرح انتقال بازار در دستور کار قرار می‌گیرد، آیا شورای شهر از این موضوع اطلاعی دارد یا خیر گفت: این موضوع در صحن شورا مطرح نشده و از این موضوع بی اطلاع هستیم. بازار تهران بیش از صد سال قدمت دار و به این سادگی این موضوع قابل انجام نیست. در همه جای دنیا، بافت تاریخی مرکز شهر را حفظ می کنند به شرط آنکه استانداردهای زندگی شهری را داشته باشد. بازار تهران از پدیده دیگری رنج می برد از جمله تولید در کنار فروشگاه ها و انبار کردن تولیدات در کنار آنها و اگر منظور این مهم است، سالهاست تلاش شده برای برخی از صنوف امکانات انبارداری در نظر گرفته شود.

وی در پاسخ به سوال پایانی مبنی بر اینکه اعضای شورای شهر تا چه حد از عملکرد علیرضا زاکانی راضی هستند، گفت: وقتی یک مدیری تازه وارد یک فضا می شود و تا با محیط آشنا شود و تیم خودش را سازماندهی کند و اولویت های خودش را سازماندهی کند و... در مورد آقای زاکانی با همچین مسئله ای مواجه بودیم. کسی که تا کنون با شهرداری کار نکرده بود و تجربه نداشت و به هر شکل توسط اکثریت شورا به عنوان شهردار انتخاب شد و قائدتا وظیفه ما کمک کردن بود و این موضوع را به خودشان هم گفتیم.

شورای شهر تهران 2 سال برای کارآموزی شهردار شدن به زاکانی فرصت داد!

تشکری هاشمی افزود: اما این یک مرزی دارد و اگر آن را پشت سر گذاشتیم و موفق به انجام کار نشدیم نمی توانیم بگوییم تلاش می کنیم تا مدیریت شهری موفق شود. مردم از ما انتظار ندارند که کارگاه آموزشی برای آموزش مدیریت شهری داشته باشیم و انتظارشان این است که مسائل شهر تهران حل شود. رویکردهای آقای زاکانی خوب بودند ولی خروجی کار برای ما مدنظر است. ارزیابی آقای زاکانی را به طرح ها و ایده ها و آرمان ها در نظر نمی گیریم و هرکسی را با عملش می سنجیم. فکر می کنم این دو سال که گذشت زمان ویژه ای بود برای اینکه بتوانند به مسائل کلیدی تهران فائق شوند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل تهران گفت: دو سال گذشته، فعالیت هایی که انجام شده مورد تایید بوده است ولی به آن معنا نیست که ما به تمام آنچه انتظار داشتیم مدیریت شهری به آن دست پیدا کرده باشد. در حوزه خودم یعنی بخش عمران، موفقیت های ما محدود بودند ولی روند و سرعت کارهای در سالجاری نسبت به سال قبل بهتر شده است. تا مادامی که ایده ها تبدیل به یک خدمت نشود ما آن را به عنوان خدمت تلقی نمی کنیم و امیدوار هستیم و سعی می کنیم در این مسیر به آنها کمک کنیم.

شهرداری نیروهای خوبش را کوچ داد؛ خودش ماند و خودش!

او گفت: هرچه مدیریت کلان تر می شود، دامنه اطلاعات در آن حوزه باید بیشتر شود؛ ولی اگر به عمق یک کارشناس نبود اشکالی ندارد و با همین تصور اعضای شورا، تصور می کردند کسی را برای شهرداری تهران انتخاب می کنند که می تواند شهر را به آرزوهایش برساند. ما هنوز نیروهای بسیار با تجربه ای در شهر داریم که به دلیل اینکه در شهرداری تهران از آنها استفاده نشد برای همین کوچ کردند به جاهای دیگر و کسانی در این عرصه ماندند که در خیلی از موارد تجربه نداشتند و آزمون و خطا تکرار شد. انتخاب مدیران میانی توسط شهردار باید انجام شود و اعضای شورای شهر در این کار نمی توانند ورود داشته باشند و نتیجه این شده است که دائما مدیران در شهرداری تهران جا به جا و عوض می شوند. حتی کسی که تجربه لازم را نداشت با فرض اینکه فرد باهوشی است و تیم خوبی دارد، وقتی عمر کاری اش کوتاه است، بر همان میزان که حضور دارد برنامه ریزی می کند.

وی در پایان تاکید کرد: انتظار داریم در سال 1402، آنچه در برنامه مصوب کرده ایم محقق شود و اگر نشد، طبیعی است که ما گام به گام شهردار را مورد سوال خطاب قرار دهیم چون شهروندان از ما این انتظار را دارند که پیگیر مشکلاتشان باشیم.

کدخبر: 919037 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟