نا‌‌امیدسازی سازمان‌یافته جوانان / تشویق به مهاجرت گسترده توسط آموزش و پرورش و سازمان سنجش!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سامان سلامیان ، مدرس ریاضی و روانشناس در گفت و گو با رکنا گفت: برخی منابع، خبر از اشتباه آموزش‌ و پرورش در ترازدهی سوابق تحصیلی و برگشت دادن ترازها توسط سازمان سنجش به این وزارت می‌دهند. از اول هم واضح بود و همه می دانستند آموزش و پرورش، زیر ساخت‌ها لازم را ندارد. برای اعلام اولیه نتایج کنکور ، نمرات خام، نمره کل دی و تیر و نمره کل سوابق تحصیلی اعلام می شود؛ یعنی رتبه کل و منطقه و سهمیه ندارد.

وی افزود: این اطلاعات کمک چندانی به داوطلبان کنکور نمی کند. البته این کار از نظر من صد در صد غلط است. اعلام هر دو تراز گرفتاری سنجش وپاسخگویی به اعتراض‌ها را بیشتر می کند. ای کاش دلیل این کار را بیان می کردند. دانستن درصد دقیقا به چه دردی می خورد؟ این همه هیاهو واقعا لازم نیست. چرا می خواهند دو مرحله ای نتایج را بدهند؟ چرا به فکر اعصاب و روان دانش آموزان و اضطراب اولیا نیستند؟ 

سلامیان تاکید کرد: هدف مسئولان ، کاهش استرس کنکور بود ، دقیقا عکس نیت ایشان به‌وقوع پیوست. گرچه از ابتدا هم معلوم بود،چنین مشکلاتی رخ خواهد داد ولی متاسفانه گوش شنوایی هم نبود! حدود ۸۰۰۰ نفر از داوطلبان‌ در کنکور دی و تیر در دو گروه اصلی متمایز شرکت کردند. دلیل اصلی اعلام در دو مرحله این است که این داوطلبان باید گروه ملاک برای انتخاب رشته را مشخص کنند و بعد از آن رتبه ها محاسبه و اعلام شود. برای شخصی که در دی و خرداد در دو رشته متفاوت کنکور داده است، سازمان سنجش دو تراز به دانش آموز اعلام می‌کند، در دو رشته متفاوت! داوطلب کنکور، از کجا باید بفهمد که کدام را انتخاب کند، برایش بهتر است؟ چند میلیون نفر (داوطلبان و خانواده‌هایشان)  باید گرفتار آن ۸۰۰۰ نفر شوند؟ استرس این روزهای دانش آموزان با هیچ منطقی قابل توجیه نیست. 

این مدرس ریاضیات تاکید کرد: سوال مهم دیگر این است که در کنکور دی‌ماه، پشت کنکوری‌های رشته تجربی ، درصد و تراز بهتری نسبت به دانش آموزان تجربی کسب کردند. در کنکور تیرماه، این موضوع برعکس شد. عموما دانش اموزان سال دوازدهم رشته تجربی درصد و تراز بهتری نسبت به پشت کنکوری‌ها کسب کردند. الان برای رتبه‌بندی و همترازسازی، این دو گروه، دقیقا از نظر ، عملیات ریاضی چه می‌کنند؟ کلا هم‌ترازسازی در این دو ازمون دی و تیر و معدل خرداد ۱۴۰۱ و خرداد ۱۴۰۲ برای همه سوال بوده و هست و تا به امروز هم پاسخ علمی قانع‌کننده به آن داده نشده است و معلوم نیست چگونه و با چه روش آماری  انجام می‌شود؟ 

سلامیان افزود: به طور کلی، چند کنکوری اشتباه بزرگی‌ است. هم‌ترازی معدل هم چون قاعده معینی ندارد، حتما سبب ناعدالتی و اعتراض می‌شود .نگرانی واقعی سازمان سنجش شاید اصلا همترازی نباشد ولی حتما در کارنامه مردادماه چالش و ناعدالتی و اعتراض خواهیم داشت.اصلی ترین نگرانی سازمان سنجش باید مربوط به اعلام اسامی نهایی در شهریورماه باشد. اعلام نتیجه در مرداد پرتنش و در شهریورماه هم بسیار خبرساز خواهد بود. امسال بزرگترین ناعدالتی‌ها، در اعلام نهایی اسامی، رخ خواهد داد. وقتی مشاوران باسابقه کنکور این همه ابهام و سوال در ذهنشان است، تکلیف داوطلبان و خانواده‌ها نیز معلوم می شود. در این وسط هم مدعیان و مدافعان طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی، از آب گل آلود ماهی می‌گیرند و برای این خلق متحیر دستورالعمل و همایش و... ارائه می دهند. سنگی در چاه انداختند و درمانده اند برای بیرون آوردنش!

این مدرس ریاضیات تاکید کرد: از وقتی نمایندگان مجلس برای نشان دادن توانایی خود، دست به دامن سازمان سنجش شدند و سهم خواهی و ظرفیت‌خواهی و ساخت دانشکده‌های بی در و پیکر شروع شد، دیگر آموزش زیبایی گذشته را ندارد، سالها قبل چقدر آموزش زیبا بود، یک بار کنکور داشتیم، با سوالات استاندارد و روز کنکور همه امیدوار بودند که تا حد زیادی حق به حق‌دار خواهد رسید. الان آموزش با مردان سیاسی همنشین شده است. داستان امروز، جابه‌جایی پول و پر کردن بعضی دانشگاه های غیرانتفاعی و یا خارج از کشور است.

او افزود: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ، و اجرای آن به این شکل ، تبعات زیادی دارد و هیچ منفعتی، برای آموزش کشور ندارد. اکثر اهالی آموزش این را قبول دارند که شرایط جدید نسبت به قبل ،تغییر مثبتی نداشته است. البته شاید در آینده بهتر شود ،باید دانست مشکل مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست. حتی اگر مصوبه شورا، هم بی نقص باشد،  مشکل در اجرای آن است. متاسفانه در کشور ما، اکثرا امکان ندارد که قوانین تصویب شده را بتوان به خوبی و دقت، اجرا کرد و تقریبا در اجرای اکثر قوانین مشکل ایجاد می‌شود. علت آن کاملا واضح است،قوانین بدون توجه به زیر ساختها طراحی و تصویب می شوند. قوانین اندکی در کشور هست که اجرای بدون نقص دارند. در ایران قوانین تصویب می شوند، در اجرا به مشکل بر میخورند، شوراها ایجاد می شوند تا بر اجرای قوانین نظارت کنند، شوراها تخلف می کنند. شورای عالی برای نظارت بر شورای قبلی ایجاد می شود مجددا تخلف رخ می دهد .برای جبران مجددا قانون جدید و شوراهای جدید و … ایجاد می شوند.

او در پایان گفت: دور باطل، اتلاف وقت و هزینه شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای را تصویب کرد. شورای سنجش و‌ پذیرش مسئول نظارت و راهکار سازی شد، عزیزان شورای سنجش و‌ پذیرش در آموزش و‌ پرورش و‌ دایره امتحانات وظیفه محول کردند که راهکار بدهند سازمان سنجش هم قرار شد از راهکارهای طراحی شده تبعیت کند حال اتفاقی که رخ داده،دوستان در عمل کم آوردند. از کارنامه سنجش امسال که کار مشترک آموزش و پرورش و سازمان سنجش است به سختی می‌توان سر در آورد که بالاخره داستان چیست؟ این مسئله، جز ناامید کردن نسل جوان و کیش دادن آنها به سوی مهاجرت نتیجه‌ای نخواهد داشت.

کدخبر: 918183 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟