گزارشی از وضعیت وحشتناک اینترنت ایران

 انجمن تجارت الکترونیک چنین گزارش کرده است: کیفیت اینترنت در ایران در وضعیت بحرانی قرار دارد.  33 درصد وب‌سایت‌های برتر جهان در کشور فیلترند!

 انجمن تجارت الکترونیک تهران در گزارشی از وضعیت اینترنت ایران آورده است: «کیفیت اینترنت در ایران در وضعیت بحرانی قرار دارد. در بین ۱۰۰ کشور جهان با بیشترین تولید ناخالص ملی، ایران پس از میانمار دومین اینترنت پر اختلال، پس از چین دومین اینترنت محدود جهان و جزو ۵ اینترنت کند جهان است.»

در این گزارش مشکل اصلی اینترنت در ایران «اختلال‌های گسترده و دائمی روی تقریبا تمام آی‌پی‌ها و وب‌سایت‌ها» عنوان شده است.

بر این اساس سه دسته‌بندی از دامنه‌ها و آی‌پی‌ها مطرح شده است: نخست دامنه‌ها و آی‌پی‌های فیلتر شده (blacklist) دوم دامنه‌ها و آی‌پی‌های که به صورت موردی مجاز شده‌اند (whitelist) و سوم دامنه‌ها و آی‌پی‌هایی که با اختلال عمدی مواجه‌اند (Greylist).

بررسی‌های انجام تجارت الکترونیک روی لیست خاکستری که اکثریت اینترنت را شامل می‌شود نشان می‌دهد تجهیزات حاکمیتی با ایجاد اختلال عمدی باعث می‌شوند تا ۵۰ درصد داده‌های ارسالی به این مقاصد با مشکل مواجه شوند. این انجمن این موضوع را دلیل اصلی نارضایتی از اینترنت دانسته است.

همچنین بر اساس اطلاعات OONI اختلال‌های ۱۰۰ دامنه در ۱۰۰ کشور مختلف بررسی شده‌اند که در نتیجه آن ایران پس از میانمار پر اختلال‌ترین اینترنت را داشته است.

 در ایران ۴۵ وب‌سایت حداقل در ۵۰ درصد موارد در دسترس نبوده‌اند و ۱۴ وب‌سایت اختلالی ۱۰ تا ۱۵ درصدی داشته‌اند./ پیوست

 

کدخبر: 909819 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟