تماشایی ترین جاذبه های شهرکرد + عکس باورنکردنی از چشمه ای که آب شفابخش دارد !

به گزارش رکنا، شهرستان شهرکرد ، که مانند بسیاری از شهرهای ایران پیشینه‌ای تاریخی دارد، در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد و مرکز این استان است. سکه‌هایی که در طول کاوش‌های باستان‌شناسان در این شهر کشف شده است مربوط به دوران اشکانی و ساسانی است. تپه باستانی در شهرکرد به نام تپه گورگای وجود دارد که قدمت آن بیش از هفت‌هزار سال است. شهرکرد به علت ارتفاع زیاد از سطح دریا تابستان‌های معتدل و زمستان‌های سردی دارد و جز شهرهای خنک برای مسافرت در تابستان محسوب می‌شود. سفر به شهرکرد سفر به دیاری سرسبز و خرم است که تصویر طبیعت کم‌نظیرش هیچ‌گاه از ذهن پاک نمی‌شود. در ادامه از جاذبه های گردشگری شهرکرد و جاهای دیدنی شهرکرد برایتان بیشتر می‌گوییم.

دریاچه شلمزار

دریاچه شلمزار از جمله جاذبه های گردشگری در شهرستان کیا به شمار می آید.دریاچه شلمزار دریاچه‌ای کوچک در مجاورت شهر شلمزار در استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود و فاصلهٔ آن تا شهرکرد، ۳۷ کیلومتر است. این دریاچه که جلوه ای بی‌ نظیر دارد یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان کیار به شمار می‌رود و در جنوب شرقی شهر شلمزار واقع شده است.

دریاچه شلمزار

دشت زیبای دیزدشت در طول مسیر دریاچه قرار دارد و با ویژگی‌ های منحصربه فرد خود حالت مطلوب و دوست داشتنی را در منطقه به وجود آورده است. آلاچیق‌، پرندگان وحشی و مهاجر، مزارع توت فرنگی و زعفران و مرکز شیلات ماهی قزل آلا به این مکان زیبایی خاصی بخشیده‌است. وجود کارخانه آب معدنی صادراتی در کنار این چشمه برای تولید آب معدنی به رونق بیش از پیش این گردشگاه افزوده‌است.

چشمه محبوب شلمزار در شکل گیری محیط اطرافش تاثیر به سزایی گذاشته است به طوری که در اطراف آن مملو از درختان کهن سال است که این شرایط زیستگاه مناسبی را برای گونه ای از جانوران و پرندگان مهاجرفراهم کرده است علاوه بر این آب چشمه در زندگی مردم منطقه بسیار حائز اهمیت است به طوری که از این چشمه دو رودخانه جاری می شود یکی از این رودها جهت آبیاری زمین های کشاورزی به نام های زیرتلی،چزغان و چما می رسد که مابقی آب آن با گذر از شهردستنا و روستای سلم به رودخانه کارون می پیوندد و در نهایت به تالاب الوالعظم می ریزد.

دشت دیزدشت

آب رودخانه ی دیگر جهت پرورش ماهی قزل آلا مورد استفاده قرار می گیرد ومابقی آب آن با گذر از مناطق مختلف منجرب به سرسبزی و رویش گیاهان مختلف و آبیاری مزارع توت فرنگی و زعفران و هم چنین باعث تعدیل آب و هوا می شود.

قلعه دزک

مهم ترین جاذبه ی استان چهارمحال وبختیاری قلعه دزک است این بنای باستانی در سال۱۳۶۸ در لیست آثار ملی ایران قرار گرفت و در ۳۲کیلومتری جنوب شرق شهرکرد و در روستای زیبای دزک واقع شده است..از ویژگی های آن می توان دیوار های قطور و چهار برج مخروطی شکل و دو ایوان شمالی و جنوبی را نام برد.

دیوارهای ضخیم جهت حفظ دمای اتاق و عدم تبادل با محیط بیرون است و برج های قلعه صرفا جهت نما و شکوه بنا ساخته شده اند.از مهم ترین قسمت های این بنا تالار سفره خانه است که سراسر حاشیه آن مملو از نقش های شیر،شکار،فرهاد، فرشته که برگرفته از داستان های نظامی گنجوی است که با گچ بری هایی تزیین شده است و زمانی کف اتاق توسط یک فرش ۵۰ متری پوشیده شده بود که جلوه ی بی نظیری را به اتاق می بخشید.

قلعه دزک

اتاق دیگری هم وجود دارد که به ارزش و اهمیت این قلعه افزوده است اتاق آیینه از زیباترین بخش های این قلعه است همان طور که از نامش پیدا است سقف و دیوارهای اتاق با آیینه پوشیده شده است و روی آن ها با نقوش جذاب سوارکاری،قصرها،طرح های گل و مرغ تزیین شده است. این اثر باستانی دارای حیاط زیبا و درختان کهن سال است که در میان حیاط حوض بزرگ با کاشی های کوچک وجود دارد این کاشی ها و تزئینات روی آن ها مربوط به حوادث سیاسی واجتماعی است همچنین وجود یک نوشته بر روی یکی از کاشی های حوض تاریخ دقیق اتمام تزئینات قلعه را بیان می کند.این اثر تاریخی با تمام کتاب های قدیمی داخل آن هم اکنون در اختیار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است و به یکی از پر بازدیدترین مکان ها شناخته شده است .

چشمه دیمه

اگر بخواهید دنیای زیر آب هر چشمه را ببینید باید آب آن چشمه خیلی زلال باشد. آب چشمه دیمه به‌خاطر اینکه از دل زمین بیرون می‌آید، انقدر شفاف است که می‌شود به راحتی کف چشمه را دید.

چشمه دیمه

می‌گویند آب این چشمه از گواراترین آب‌های جهان است و از آن آب معدنی تهیه می‌کنند که خاصیت درمانی‌ مثل جلوگیری از پوسیدگی دندان و درمان سنگ کلیه دارد. در هر فصلی می‌شود به چشمه دیمه رفت و جذابیت‌ها و تفریح‌هایش در هر فصل فرق می‌کند.

چشمه دیمه در نزدیکی روستای دیمه، در شهرستان کوهرنگ، استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. این چشمه یکی از سرشاخه‌های اصلی زاینده‌رود به‌ شمار می‌رود و در ۱۰ کیلومتری چلگرد واقع شده است. آب چشمه دیمه از ارتفاعات زردکوه سرچشمه می‌گیرد و مملو از مواد معدنی است؛ به‌طوری که از آن برای مصارف درمانی مانند پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها و درمان سنگ کلیه استفاده می‌شود.

با برخوداری از آبی غنی و چشم‌اندازهای طبیعی زیبا در پیرامون، چشمه دیمه یکی از گردشگاه‌های محبوب و جاهای دیدنی کوهرنگ است. همچنین این چشمه توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۵ آبان ۱۳۸۸، در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

در محوطه چشمه دیمه، آلاچیق‌ها و واحدهای اقامتی در نظر گرفته شده است تا مسافران و گردشگران از اقامت در کنار هوای بی‌نظیر و صدای جذاب چشمه دیمه لذت ببرند.

چشمه دیمه ۱

با توجه به نزدیکی چشمه دیمه به شهر چلگرد، می‌توانید در خانه ها و اقامتگاه‌های بومگردی این شهر اقامت کنید. کوچکی استان چهارمحال و بختیاری، مزیتی است برای مسافران تا هر شهر این استان زیبا را برای اقامت خود انتخاب کنید.

کدخبر: 906868 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟