«هلیا» 48 ساعت است کنار جاده نیامده / نمی شد توله تلف شده را به مادرش نشان داد/ از وزارت راه خبری نبود،پلیس راه همراه بود
حجم ویدیو: 9.91M | مدت زمان ویدیو: 00:00:35

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در روزهای اخیر و بعد از کشته شدن یکی از توله‌های « هلیا » در هفتم تیرماه سالجاری در جاده میامی- عباس‌آباد، مادر و توله دیگر در جست‌وجوی او چند شبانه‌روز در همان محل گشت زنی کردند. این گشت زنی تا شب جمعه ادامه یافت اما مطابق اظهارات فعالان محیط زیست محلی این مادر و توله اش از شب شنبه در کنار جاده مشاهده نشده اند و به نظر می رسد منطقه را به سمت زون مرکزی زیستگاه ترک کرده اند.

اینها را علیرضا چراغی، فعال محیط زیست منطقه به خبرنگار رکنا گفت و افزود: متاسفانه ترس اینکه اتفاق ناگوار دیگری بیافتد در بین فعالان محیط زیست و محیط بانان منطقه وجود دارد و محیط‌بانان و داوطلبان مردمی شبانه‌روز در محل حادثه حضور دارند تا این اتفاق رخ ندهد.

وی تاکید کرد: این دومین تصادف جاده‌ای یوزپلنگ آسیایی در استان سمنان از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون است همچنین طبق بررسی‌های صورت‌گرفته توسط کارشناسان حیات وحش سازمان محیط زیست، یوزپلنگی که اخیراً بر اثر تصادف جاده‌ای جان خود را از دست داد، نر بوده و حدود ۲ سال سن داشته است.

چراغی در پاسخ به این سوال که آیا امکان نشان دادن جسد توله تلف شده به هلیا وجود داشت یا نه؟ بیان کرد: این امکان به دلیل ترس از اینکه جسد توله تلف شده طعمه کفتار شود و با توجه به اینکه امکان نزدیک شدن بیشتر به هلیا وجود نداشت، نمی توانست قابلیت اجرایی داشته باشد.

این فعال محیط زیست منطقه اضافه کرد: بعد از خبری شدن تلف شدن این توله یوز اکیپ هایی از داوطلبان محلی محیط بان ها و حتی ماموران راهنمایی رانندگی تشکیل شدند و در چند قسمت جاده اقدامات بازدارنده ای را برای جلوگیری از وقوع هرگونه اتفاق دیگر انجام دادیم که خوشبختانه تاکنون موثر بوده است.

وی افزود: با همکاری بسیار خوب ماموران راهنمایی و رانندگی یک اکیپی در پلیس راه مستقر شد و یک اکیپ دیگر نیز در پمپ بنزین های نزدیک منطقه بروشورهایی برای آموزش رانندگان و مسافران به آنها داده شد تا بتوانیم از آنها درخواست کنیم در این بخش از جاده با یک سرعت مطمینه حرکت کنند.

در این خصوص بهرنگ اکرامی، دامپزشک معتمد سازمان محیط زیست نیز در گفتگو با خبرنگار رکنا تصریح کرد: برای ما مشخص نبود که هلیا قصد داشت به دنبال توله تلف شده باشد یا از جاده رد شود و به سمت زیستگاه دیگر حرکت کند به همین دلیل نمی توانستیم تشخیص درستی از رفتار حیوان داشته باشیم و این کار را برای ما سخت تر کرده بود.

او بیان داشت: در پنج روز گذشته نیز به دلیل شلوغ بودن جاده ها به دلیل تعطیلات رفت و آمد در این منطقه افزایش داشت و چند باری هم به دلیل نزدیک شدن هلیا و توله اش به جاده اقدام به بستن جاده کردیم اما باعث ترافیک شدید شد.

دامپزشک معتمد سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه نیروهای راهداری در این منطقه حضور نداشتند، افزود: خوشبختانه نیروهای راهنمایی رانندگی بالاترین همکاری را با ما داشتند و حتی چند بار به ما اعلام کردند که هر وقت میزان خطر برای گونه بالا بود می توانید جاده را ببندید.

اکرامی اضافه کرد: اقدام در عرصه بسیار حساس بود هر آن این احتمال وجود داشت که یک اقدام حفاظتی نتیجه عکس بدهد اما نهایت سعی ما این بود که انداختن پروژکتور جلوی عبور هلیا و توله اش از جاده را بگیریم.

وی اضافه کرد: در این بین با توجه به حساسیت موضوع یک تصمیم ستادی نیز اتخاذ شد که طی آن با دستور دکتر اکبری معاونت سازمان اگر وضعیت در یک حالت اورژانسی قرار می گرفت می توانستیم اقدامات لازم را برای زنده گیری آنها انجام دهیم اما خوشبختانه این اتفاق در چند روز گذشته رخ نداد.

دامپزشک معتمد سازمان محیط زیست گفت: ما سعی داشتیم گونه را از محل هدایت کنیم اما متاسفانه این اقدام نیازمند بستن جاده به مدت چند ساعت بود که متاسفانه امکان این کار وجود نداشت.

وی تاکید کرد: سازمان محیط زیست برنامه ای برای احداث کریدور در این منطقه داشت که امیدواریم این کریدور از روی جاده و مطابق با رفتار گونه و در اسرع وقت انجام گیرد.

گفتنی است ، سخنان فعالان و پزشک معتمد سازمان محیط زیست در مورد شرایط فعلی هلیا و توله باقی مانده اش در حالی مطرح است که اهالی میگویند: همچنان هلیا نزدیک جاده است.خودروها هنوز با سرعت حرکت میکنند و درخواست دارند که رانندگان عبوری در این منطقه آهسته برانند.

کدخبر: 905740 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟