تالاب پته خور اردبیل در معرض بیابانزایی و فرونشست/ پذیرایی از پرندگان مهاجر با پساب شرکت صنعتی!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، «تالاب پته خور» از مهمترین تالاب‌های استان اردبیل و زیستگاه پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی است. این تالاب که در غرب روستای پته خور نمین و به فاصله ۳ کیلومتر از آن قرار دارد به صورت تالاب سیلابی و رودخانه‌ای بوده که از سرریز شدن آب رودخانه قره سو شکل می‌گیرد. این تالاب در سال 98 به عنوان یکی از 7 سایت گردشگری حیات وحش و پرنده نگری در استان اردبیل توسط اداره کل محیط زیست این استان معرفی شد.

تالاب پته خور

وجود چمن زارهای نسبتاً وسیع و متراکم، تنوع موجودات زنده گیاهی و جانوری و تولیدات زنجیره غذایی و شبکه‌ها ی غذایی در آن، این تالاب را به زیستگاه و پناهگاه بسیار مساعد برای انواع جانوران، تبدیل کرده است. تالاب پته خور علاوه بر سایت استراحتگاهی درنای سیبری سالانه پذیرای ده‌ها گونه‌ی دیگر از پرندگان مهاجر و چندین گونه از پرندگان نادر و حمایت شده بوده و زیستگاه مناسبی به شمار می‌آید. طبق گزارشات رسمی محیط زیست منطقه، جمعیت غربی درنای سیبری در سالهای گذشته این تالاب را به عنوان یکی از مکان های استراحت انتخاب می کرده است و حضور درنای امید نیز در سال 85 در این منطقه ثبت شده است.

بیابانزایی در تالاب پته خور

مشاهدات خبرنگار رکنا نشان می دهد که این تالاب از وضعیت مساعدی برخوردار نیست، مجاورت این تالاب با دشت اردبیل و دشت آبی بیگلو و حجم برداشت های بی رویه از منابع آب زیرزمینی در طی سالهای اخیر باعث شده است که پدیده بیابانزایی در این منطقه کاملا مشهود باشد. لکه هایی درشت و کوچک از شنزارهای تازه پدید آمده در اطراف این تالاب و همچنین نشانه هایی از فرونشست زمین در این منطقه می تواند نگرانی جدید زیست محیطی بر نگرانی های سابق مسوولان این منطقه بیافزاید.

فرونشست

این لکه ها که بزرگترین آنها در ابعادی حدود 3 تا 7 متر نیز مشاهده شده است که در صورت عدم جلوگیری از این پدیده می تواند در آینده به یکی از کانون های گرد و غبار در این منطقه تبدیل شود. همچنین اینکه این پدیده در مجاورت یکی از زیستگاه های آبی این استان در حال وقوع است جای تعجب است.

پیگیری های خبرنگار رکنا از کارشناسان خاک و محیط زیست نشان می دهد که این امر یعنی فرونشست و بیابانزایی به این دلیل در این منطقه رخ داده است که حجم برداشت ها از آبهای زیرزمینی در طی سالهای اخیر بسیار بیشتر از میزان جذب آب در این منطقه بوده است و این در ابعاد گسترده و مدت زمان بسیار باعث شده تا میزان جذب آب در حدی نباشد که رطوبت خاک در فاصله کمتر از 500 متر را در این منطقه تامین کند.

بیابانزایی

همچنین شواهدی در دست است که نشان می دهد شهرک صنعتی شماره 2 نمین در غفلت نظارت نهادهای متولی، پساب خود را درون این تالاب می ریزد و این باعث مرگ بسیاری از آبزیان و حتی پرنده های مهاجر آبزی و کنار آبزی در این منطقه شده است. پیگیری های خبرنگار رکنا نشان داد که این پساب حتی بدون اینکه تصفیه فیزیکی بر روی آن انجام گیرد به دروناین تالاب رها می شود و این در حالیست که تالاب پته خور در ادامه با اتصال به رودخانه قره سو به سمت شمال استان حرکت می کند و منبع تامین آب دامداران و روستاییان بسیاری در شهرستان های شمالی این استان است.

به گزارش رکنا، پتروشیمی نمین به عنوان یکی از صنایع آب بر در فاصله 2 کیلومتری بالا دست این رودخانه احداث شده است و همچنین یک کارخانه فولاد اسفنجی نیز در مجاورت این منطقه مجوزهای لازم برای احداث را دریافت کرده است که نشان می دهد مسوولان این استان نه تنها برای حفظ و نگهداری از میراث طبیعی در این منطقه وقعی نمی نهند بلکه برنامه های دیگری برای زیست بوم این منطقه دارند.

فاضلاب

کدخبر: 905339 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟