8 میلیون واحد مسکونی در ایران روی فرونشست قرار دارند/  409 دشت کشور در وضعیت قرمز نشست زمین / +نقشه فرونشست

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،فرونشست زمین (Land Subsidence) اصطلاحی عمومی است که اشاره به حرکت عمودی و رو به سمت پایین سطح زمین دارد و می‌تواند توسط فرایندهای طبیعی، فعالیت‌های انسانی یا هردوی آنها رخ دهد. وجه تمایز فرونشست زمین با حرکت‌های توده‌ای در این است که در فرونشست زمین حرکت افقی کمی یا هیچ حرکت افقی در سطح زمین رخ نمی‌دهد.

اندازه گیری فرونشست زمین در دشت های مختلف با روش های تداخل سنجی و با استفاده از داده های ماهواره ای در بازه های زمانی مختلف انجام می شود. آخرین نقشه کشوری درباره نرخ فرونشست زمین در دشت های مختلف ایران نیز در سال 98 تهیه شده که در این نقشه میانگین نرخ فرونشست و بیشینه نرخ فرونشست برحسب سانتی متر در سال در نقاط گوناگون ایران نشان داده شده است.

نقشه فرونشست زمین - کیفیت متوسط

بدترین آسیب ناشی از فرونشست زمین چیست؟

 بروز شکاف و ترک خوردگی در ساختمان ها، پل ها، جاده ها و راه آهن به همراه ایجاد فروچاله های ناگهانی و وقوع شکاف های گسترده در دل زمین از جمله آثار سوء ناشی از فرونشست زمین هستند که به شکل واضحی مشاهده می شوند. اما بدترین آسیب فرونشست، متراکم شدن بخش های مختلف آبخوان است که به صورت مستقیم مشاهده نمی شود، ولی از دست رفتن قابلیت آبگیری آبخوان را به همراه دارد.

 وقتی در یک منطقه فرونشست زمین اتفاق می افتد، لایه های زیرین آبخوان متراکم می شود و به این ترتیب، آبخوان تا حد زیادی قابلیت آبگیری خود را از دست می دهد. به این صورت، میزان قابلیت ذخیره کردن آب های زیرزمینی در آن آبخوان کاهش می یابد.

آب های زیرزمینی از اهمیت بسیار زیادی در کشور ما برخوردار هستند و نوعی ذخیره استراتژیک به حساب می آیند، بنابراین وقتی یک دشت به علت فرونشست زمین قابلیت ذخیره سازی آب های زیرزمینی خود را از دست می دهد، این مساله آسیب زیادی را برای منابع آبی آن منطقه به همراه دارد؛ به همین دلیل، مسئولان کشور باید توجه ویژه ای به مساله فرونشست زمین داشته باشند.

ایران یک قدم با فاجعه محیط زیستی فاصله دارد

تغییرات آب و هوایی، تنش آبی و سایر بحران های زیست محیطی کره زمین  را تهدید می کند. در حالی که تهدیدات بالقوه مشکلات زیست محیطی در بسیاری از کشورها وجود دارد، با نگاه به نقشه فرونشست ایران آنهم مربوط به چهار سال پیش نشان می دهد که کشور یک قدم با یک فاجعه زیست محیطی فاصله دارد.

به دلیل تنش آبی، فرونشست زمین در ایران مهمترین بحران زیست محیطی کشور در سال های اخیر بوده است.

ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین میزان فرونشست زمین را دارد و گفته می شود 90 برابر بیشتر از کشورهای توسعه یافته است.

تمام دشت های ایران در حال فرو رفتن است و خطر این اتفاق در اصفهان بسیار بیشتر از شهرهای دیگر است. در اصفهان فرونشست در شهر رخنه کرده است.

هشت میلیون واحد مسکونی در ایران روی فرونشست قرار دارند

فرونشست زمین در ایران بیش از پنج برابر میانگین جهانی است. حدود هشت میلیون واحد مسکونی در سراسر کشور در مناطق فرونشست در معرض خطر قرار دارند.

فرونشست در تهران یک موضوع جدی است و در جنوب غرب تهران شایع تر و قابل توجه تر است. فرونشست زمین در تهران یک «بمب بی صدا» است.

خبرنگار : آزاده مختاری

 

کدخبر: 897238 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟