مراقب بطری های آب معدنی باشید تا سرطان ننوشید!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، توجه به استفاده ایمن و سالم از مواد غذایی بسته بندی شده به ویژه نوشیدنی ها از جمله انواع نوشابه، آب معدنی، آب میوه ها و ... یکی از مهم ترین عوامل حفظ سلامتی در زندگی مدرن در بستر شهر نشینی محسوب می شود. این نکته به قدری حایز اهمیت است که می تواند سلامتی میلیون ها انسان را در شهرها به مخاطره بیاندازد و در بلند مدت آمار بیماری های مرگباری چون سرطان را افزایش دهد.

پیشتر جلال حجازی با اشاره به اینکه بطری‌های آب‌ معدنی که در فروشگاه‌ها و مغازه‌ها به فروش می‌رسند، نباید زیر نور آفتاب قرار گیرند، گفت: در صورتی که این بطری‌ها در جلوی آفتاب قرار گیرند، نور آفتاب باعث می شود ترکیب شیمیایی بسته‌بندی محصول، با آب مخلوط شده و باعث تغییر رنگ و طعم آن ‌شود.

وی افزود: بطری‌های آب معدنی باید در محل و مکان مناسب و جای خنک نگهداری شوند تا کیفیت‌شان در حد مطلوب باشد. هر تغییری که در تولید آب‌های معدنی‌ و آشامیدنی‌ صورت می‌گیرد، طبق استانداردهای مربوطه است و قرار گیری این بطری ها در مقابل نور آفتاب باعث به وجود آمدن فعل و انفعالات شیمیایی در درون آن ها می شود.

این کارشناس نظارت بر غذا و دارو تاکید کرد: بهتر است هنگام خرید آب معدنی توجه داشته باشیم که حتما در جای خنک نگهداری شده‌ باشد و مارک معتبر و آرم استاندارد داشته باشد.

حجازی در پاسخ به این سئوال که آیا بطری‌های بازیافتی را می‌توان در صنایع غذایی مورد استفاده قرار داد، گفت: سازمان غذا و دارو به طور جد اعلام کرده است که بطری‌های بازیافتی اجازه استفاده در صنایع غذایی را ندارند و امیدواریم واقعا نظارتی بر روی این مساله وجود داشته باشد.

وی افزود: این اتفاق برای شیرهای پاستوریزه نیز می‌افتد که فروشندگان بسته‌بندی‌های شیر پاستوریزه را جلوی آفتاب قرار می‌دهند و موجب می‌شود این محصولات از حالت استاندارد خود خارج شوند.

برخی فروشگاه ها برای بازار گرمی آب معدنی ها را در معرض آفتاب قرار می دهند

علی اکبر کمالی اردکانی، کارشناس تغذیه نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: مردم باید توجه داشته باشند از آب معدنی های که در معرض آفتاب قرار گرفته اند، استفاده نکنند، زیرا مواد نفتی پس از جدا شدن از بطری وارد آب می شوند و مصرف محتویات آن افراد را دچار بیماری های خطرناکی همچون سرطان می‌کند.

وی تصریح کرد: ترکیبات شیمیایی موجود در بطری های پلاستیکی بیشترین تاثیر خود را بر غدد چربی و لنفاوی می‌گذارد و در برخی بافت های بدن، باعث بروز تومور می‌شود.

این کارشناس تغذیه گفت: برخی فروشندگان برای بازار گرمی، آب‌ معدنی ها را در معرض دید مشتری و زیر نور آفتاب می‌چینند و این کار به شدت بر کیفیت آب‌ معدنی تأثیر منفی می‌‌گذارد.

اردکانی بیان کرد: بسته‌بندی آب‌های معدنی و آشامیدنی، جزو مناسب‌ترین و سالم‌ترین نوع بسته بندی‌ها است و چنانچه بطری‌های آب معدنی در شرایط عادی نگهداری شوند، خطری مصرف‌کننده را تهدید نمی‌کند ولی نگهداری این بطری‌ها در زیر نور آفتاب، یا یخ زدن آب در آن‌ها برای سلامتی مضر است.

بطری آب را در فریزر قرار ندهید

 وی افزود: برخی افراد بطری‌های آب معدنی را در فریزر می‌گذارند تا یخ بزند. سپس هنگام بیرون رفتن از منزل آن را برمی دارند تا بتوانند آب خنک بنوشند. در حالی که این کار برای سلامتی بدن بسیار ضرر دارد.

 این کارشناس صنایع غذایی گفت: طراحی اولیه بطری‌های پلاستیکی به نحوی است که در صورت انجماد آب در آن‌ها، در اثر بروز تغییراتی در پلیمرهای این ظروف، مواد مضری وارد آن‌ها می‌شود لذا باید از انجماد آب‌ها در این بطری‌ها خودداری کرد. این ظروف صرفاً برای نگهداری آب در درجه حرارت یخچال (0 تا 4 درجه سانتی‌گراد) طراحی شده‌اند؛ به عبارتی طراحی آن‌ها برای شرایط سرد و خنک است، نه انجماد.

مواد شیمیایی مضر در بطری های پلاستیکی در معرض آب جوش 55 برابر حالت معمولی است

 وی خاطرنشان کرد: همچنین اگر بطری‌های پلاستیکی در معرض آب جوش قرار گیرند، مواد شیمیایی مضر آن 55 برابر حالت معمولی آزاد می‌شوند.

اردکانی استفاده مداوم و همیشگی از بطری‌ها را توصیه نکرد و ادامه داد: نوشیدن آب از بطری‌های پلاستیکی، خطر داخل شدن مواد شیمیایی سمی به درون بدن را تا 70 درصد افزایش می‌دهد.

این کارشناس صنایع غذایی تصریح کرد: ماده شیمیایی بیسفنول آزاد شده از این بطری ها، سیستم هورمونی افراد را مختل می‌کند و در نتیجه روی اندام‌ها و توانایی‌های تولید مثلی تأثیر نامطلوب دارد همچنین به مغز آسیب می‌رساند و سبب بروز بیماری‌های قلبی، سرطان، چاقی و دیابت می‌شود.

کدخبر: 896346 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟