زمین روستائیان از رشت تا آستارا در صف فروش است/ اصفهانی ها در صف خرید/ پروژه ای بر اساس آمایش استراتژیک نه آمایش سرزمین !

دکتر سید مسعود منوری، استاد دانشگاه و مدیر مرکز منطقه ای کنوانسیون بازل در ایران در گفتگو با خبرنگار محیط زیست رکنا با اشاره به تبعات زیست محیطی احداث راه آهن رشت-آستارا ، تصریح کرد: این خط ریلی با توجه مشکلاتی که در احداث برای جنگل های هیرکانی در این منطقه به وجود خواهد آورد، می تواند باعث نابودی سواحل، جنگل های جلگه ای و حتی جنگل ها در ارتفاعات کوه های اطراف شود.

ساخت راه آهن رشت- آستارا بر اساس آمایش سرزمینی نیست جنبه آمایش استراتژیک دارد

وی افزود: این پروژه ارزیابی زیست محیطی دارد اما کم و کیف آن برای کارشناسان و افکار عمومی هنوز مشخص نشده است و چگونگی احداث و همچنین ملاحظات زیست محیطی آن به صورت شفاف اعلام نشده است.

استاد محیط زیست دانشگاه علوم و تحقیقات در ادامه بیان کرد: اسناد توسعه ای کشور از پیش از انقلاب این خط ریلی را برای این منطقه پیش بینی کرده است اما به نظر می رسد تصمیم فعلی نه از جنبه آمایش سرزمین بلکه از جنبه آمایش استراتژیک برای کشور ما اهمیت دارد و برای همین مسوولان تصمیم گرفتند تا حتما این پروژه وارد فاز اجرایی شود.

منوری عنوان داشت: به دلایل مختلفی هم اکنون برخی از بنادر بزرگ جنوب کشور مانند بندر عباس ،نقش پررنگی در حمل و نقل واردات و صادرات در کشور ندارند و در صورت وقوع هرگونه اتفاق احتمالی از جمله بسته شدن تنگه هرمز و یا افزایش تنش ها در خلیج فارس ما باید مسیر اقتصادی مشخص و ایمنی با اروپا داشته باشیم.

در تصمیمات استراتژیک مولفه محیط زیستی کمترین ضریب  تاثیر را دارند

وی تاکید کرد: متاسفانه در تصمیم گیری های استراتژیک برخلاف تصمیم گیری ها و مطالعات آمایش شاخصه ها و مولفه های محیط زیستی کمترین ضریب تاثیر را دارند و این از جمله مسائل بسیار مهم و اساسی است که احتمالا در این پروژه مد نظر قرار گرفته است.

مدیر مرکز منطقه ای کنوانسیون بازل در ایران با اشاره به سیل مهاجرت سرمایه گذاران از شهرهای بزرگ همچون اصفهان به منطقه احداث راه آهن رشت - آستارا گفت: بسیاری از تجار و بازرگانان از شهرهای مختلف کشور برای خرید مسکن در مسیر این پروژه به منطقه هجوم آورده اند و چون این زمین ها را به رقم های مناسبی خریداری می کنند، همه روستایی ها در منطقه رشت تا آستارا در صف فروش زمین قرار دارند.

وی یادآور شد: هم اکنون انتقال بار به بندرانزلی و انتقال آن به آلمان از مسیر دریایی و با کشتی های باری 18 روز کمتر از حمل آن در سایر شرایط اتفاق می افتد و ما باید توجه داشته باشیم که آیا احداث این خط ریلی می تواند از لحاظ زمانی برای ما به صرفه باشد یا خیر؟

کدخبر: 894745 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟